گروه مواد غذایی سرزمین

گروه مواد غذایی سرزمین

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پلو کلم ویژه با خاصیت ضد سرطانی

 

کلم، یکی از سبزیجات بسیار پر کاربرد در غذاهای ایرانی است و علاوه بر داشتن مقدار فراوان کلسیم مقوی، به دلیل دارا بودن مواد آنتی اکسیدان، در دفع سموم بدن نقش موثری دارد. کلم را می توان یک خوراکی درمانگر کاملا طبیعی به حساب آورد، که با بیماری هایی مانند سرطان، آرتروز، یبوست، زخم معده و برونشیت مقابله می کند.

 

استفاده از انواع کلم در کشور ما، تنها به صورت سرخ کرده و در غذاها محدود نمی شود. شما می توانید شکل های گوناگون کلم را به صورت خام، در سالاد و ترشی هم پیدا کنید. بخارپز کردن و آبپز کردن هم از روش های دیگر پختن کلم هستند که در کنار سرخ کردن آن برای استفاده در غذاهای مختلفی از جمله دمپخت عدس و کلم، دلمه و بورک کلم استفاده می شوند.

 

 

اما شاید محبوب ترین و مشهورترین غذایی که با استفاده از کلم طبخ می شود، کلم پلو باشد. با این مقاله همراه باشید تا با طرز تهیه دو نوع کلم پلوی بسیار خوشمزه و خوش عطر آشنا شده و روش های مختلف استفاده از کلم برای دست یافتن به مزایای آن را بدانید.

 

خواص و مزایای کلم

 

شاید باور این مسئله سخت باشد که کلم با بسیاری از بیماری ها و عفونت ها مقابله کرده و به عنوان یک مرهم مناسب برای زخم های شما کاربرد دارند. کلم و آب کلم، اگر به شیوه ای صحیح استفاده شوند که خواص آنها محفوظ بماند، می توانند در نقش یک داروی درمانی یا روش پیش گیری از امراض مطرح شوند. چند مورد از مزایای بی شمار این ماده مغذی در ادامه آمده است.

 

 

کلم، بهترین سبزی برای مقابله با سرطان است

 

بیوفلاونوئیدها، ایندول ها و مونوترپن های موجود در انواع مختلف کلم، می توانند رادیکال های آزاد را در بدن کاهش داده و با تومورها مبارزه کنند. بنابراین برای پیش گیری از ابتلا به این بیماری مهلک، حتما شکل های گوناگون کلم را در برنامه غذایی خود بگنجانید و دست کم هفته ای یک بار از آن در رژیم خود استفاده کنید.

 

خوردن کلم باعث زیباتر شدن پوست شما می شود

 

به دلیل وجود آنتی اکسیدان در کلم، این ماده مغذی، توانایی ترمیم زخم ها، ترک ها و سوختگی های پوستی را داراست. برای استفاده از کلم به منظور بهبود ترک ها و سوختگی های جزئی، برگ های کلم برگ را با آب گرم شستشو داده و با استفاده از وردنه بر روی سطح صافی باز کنید تا شیره آنها خارج شود. سپس برگ را به اندازه های کوچکتر برش زده و روی آنها روغن زیتون بریزید. برگ های کوچک آغشته به روغن را بر روی جای زخم و سوختگی قرار داده و اجازه دهید یک شب تا صبح روی آن بماند.

 

 

بیماری آرتروز را با خوردن کلم تسکین دهید

 

کلم سرشار از آنتی اکسیدان‌ هایی است که در تقویت غضروف استخوان ها و جلوگیری از سایش آنها، موثر است. برای استفاده از مزایای کلم در زمینه جلوگیری از آرتروز، در هفته دست کم دو بار کلم خام را در سالاد خود استفاده کنید. در صورتی که خوردن کلم خام برای شما دشوار است، برای پختن، آن را بخارپز کنید.

 

با استفاده از آب کلم با یبوست مبارزه کنید

 

همه ما می دانیم که یکی از موثرترین راه ها برای ترمیم کار دستگاه گوارش و بخصوص روده ها و تسهیل در دفع، استفاده از فیبرهای طبیعی موجود در سبزیجات است. از این نظر، کلم به دلیل غنی بودن از فیبر، یک خوراکی درمانی برای رفع یبوست می باشد.

 

برای ساختن ملین از کلم، مقداری از آن را در آب ریخته و روی شعله گاز قرار دهید و سپس بخشی از آب کلم را برداشته و میل کنید. برای بهبود وضعیت خود، می توانید روزانه بین ۲ تا ۴ لیوان کلم پخته مصرف کنید. در این مورد توجه داشته باشید که جوشاندن کلم بیش از یک ساعت، اثر آن را برعکس کرده و در آن صورت آب آن باعث ایجاد یبوست می شود.

 

 

برای بهبود زخم معده از کلم استفاده کنید

 

اسید گلوتامین موجود در کلم، باعث تغذیه سلول های معده و روده شده و بیماری زخم معده را بهبود می بخشد. شما می توانید در کنار داروهایی که برای زخم معده مصرف می کنید، هر روز تا ۴ لیوان آب کلم پخته نیز برای مقابله با بیماری زخم معده استفاده کنید.

 

طرز تهیه کلم پلوی شیرازی

 

کلم پلو، یکی از غذاهای سنتی شهر شیراز است و شیرازی ها این غذای بسیار خوشمزه را به روش مخصوص خود و با استفاده از سبزی های معطر طبخ می کنند. در واقع کلم پلوی شیرازی شامل برنج، کوفته قلقلی، سبزی های مختلف و کلم قمری یا کلم برگ است و از رب گوجه فرنگی در این شکل از کلم پلو استفاده نمی شود. در ادامه این مقاله، با طرز تهیه و فوت و فن های پخت کلم پلوی شیرازی اصیل و حرفه ای آشنا خواهید شد.

 

 

مواد لازم برای تهیه کلم پلو شیرازی

 

برنج ۲ پیمانه
کلم برگ یا قمری ۳۵۰ گرم
گوشت چرخ شده ۲۰۰ گرم
سبزی معطر مخصوص کلم پلو (تره، ریحان، ترخون، شوید)

(خرد شده)

۱۲۰ گرم
پیاز ۲ عدد
آرد نخودچی ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک و فلفل به مقدار لازم
پودر لیمو عمانی (در صورت تمایل) به مقدار لازم

 

کوفته کلم پلو شیرازی چه اندازه ای دارد و چگونه درست می شود؟

 

برای درست کردن کوفته قلقلی کلم پلوی شیرازی، گوشت چرخ شده، یک قاشق از سبزی معطر خرد شده، آرد نخودچی، نمک و فلفل را در یک کاسه بریزید. یک عدد پیاز را رنده کرده و آب آن را بگیرید، سپس به بقیه مواد اضافه کنید. همه مواد را خوب با هم ورز بدهید تا منسجم شده و بتوانید آنها را به صورت کوفته دربیاورید.

 

قسمت هایی به اندازه یک فندق را از مایه گوشتی برداشته و با دست گرد کنید. زمانی که تمام کوفته ها درست شدند، درون یک تابه مقداری روغن ریخته و کوفته ها را درون تابه بچینید. تابه را روی حرارت ملایم قرار داده، در آن را گذاشته و اجازه دهید کوفته ها سرخ و پخته شوند. هر چند دقیقه یک بار، تابه را برداشته و کمی تکان بدهید تا تمام قسمت های کوفته ها به خوبی سرخ شوند.

 

چه نوع کلمی برای استفاده در کلم پلوی شیرازی مناسب تر است؟

 

شما می توانید از کلم قمری یا کلم برگ سفید رنگ در کلم پلو شیرازی استفاده کنید. در صورت استفاده از کلم قمری باید آن را به صورت خلالی برش زده و در صورت استفاده از کلم برگ، باید برگ های آن را به شکل رشته ای خرد کنید. نوع کلم به کار رفته در کلم پلو چندان در کیفیت نهایی آن اثری ندارد، اما به طور کلی بهتر است از کلم تازه در این غذا استفاده کنید.

 

 

مایه کلم پلو چطور آماده می شود؟

 

یک عدد پیاز را به صورت خلالی برش زده و در روغن به خوبی سرخ کنید. مقداری زردچوبه و فلفل را به آن افزوده و کلم قمری یا کلم برگ را هم به مواد اضافه کنید. حرارت را در حد ملایم نگه داشته و همه مواد را مدتی تفت بدهید تا با هم مخلوط شوند. سپس در حدود یک سوم لیوان آب را درون تابه ریخته و در آن را بگذارید تا کلم به خوبی پخته و نرم شود.

 

زمانی که از پخته شدن کلم مطمئن شدید، در تابه را برداشته و اجازه دهید آب اضافی مواد کشیده شود. سپس مابقی سبزیجات معطر را به همراه نمک به آنها بیفزایید. شما می توانید از ادویه پلو، پودر لیمو عمانی یا آبغوره به عنوان طعم دهنده به مایه کلم پلو استفاده کنید. ادویه های دلخواه را در این مرحله به مایه اضافه کرده، مواد را در حدود دو یا سه دقیقه تفت داده و سپس شعله را خاموش کنید. توجه داشته باشید که پس از اضافه کردن سبزی به مایه کلم پلو، مواد دیگر نباید زیاد بر روی شعله بمانند، چرا که تفت خوردن بیش از حد سبزی، باعث تلخ شدن آن می شود.

 

 

برنج، کوفته و مایه کلم پلو را چگونه با هم ترکیب کنید؟

 

برنج کلم پلو را معمولا کمی زودتر از چلو آبکش می کنند یا اصطلاحا آن را زنده تر برمی دارند. برنج آبکش شده را با مایه کلم پلو مخلوط کنید. ته یک قابلمه نسبتا بزرگ را چرب کرده و آن را روی حرارت اجاق قرار دهید.

 

کف قابلمه را با نان یا هر گزینه دیگری که برای ته دیگ در نظر دارید پوشانده و برنج مخلوط شده با مایه کلم را روی آن بریزید. سپس کوفته قلقلی ها را روی برنج بچینید. به همین صورت و در چند لایه، تمام برنج و کوفته را درون قابلمه ریخته و یک سوم فنجان آب را از سمت دیواره های قابلمه به آن اضافه کنید.

 

در نهایت دمکش و در قابلمه را روی آن قرار داده و شعله اجاق گاز را در حد مناسب قرار دهید. کلم پلوی شیرازی به تقریبا یک ساعت زمان برای پخت نیاز دارد. سرو کردن این غذای بسیار خوشمزه و خوش عطر با ترشی و سالاد شیرازی، لذت خوردن آن را چند برابر می کند.

 

 

طرز تهیه کلم پلو با رب گوجه

 

در این روش از طبخ کلم پلو، به جای سبزیجات معطر، از رب گوجه برای رنگ و طعم غذا استفاده می شود. شما می توانید این نوع کلم پلو را با گوشت چرخ شده یا کوفته قلقلی درست کنید و از طعم عالی آن لذت ببرید.

 

مواد لازم برای تهیه کلم پلو با رب گوجه

 

برنج ۲ پیمانه
کلم پیچ یا کلم برگ ۴۰۰ گرم
گوشت چرخ شده ۲۰۰ گرم
آرد گندم یا نخودچی ۱ قاشق غذاخوری
پیاز ۲ عدد
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
ترخون خشک شده (در صورت تمایل) ۱ قاشق غذاخوری
پودر دارچین (در صورت تمایل) یک دوم قاشق مرباخوری
زردچوبه، نمک و فلفل به مقدار لازم

 

 

به چه روش هایی می توان از گوشت چرخ شده در کلم پلو با رب گوجه، استفاده کرد؟

 

شما می توانید گوشت چرخ شده را بدون کوفته کردن آن در این غذا استفاده کنید. اگر تمایل به درست کردن کوفته دارید، مختارید که آن را در زمان دم گذاشتن برنج همراه با مایه کلم لابلای پلو قرار دهید و یا برنج را جداگانه دم کرده و در زمان کشیدن آن، کوفته ها را در کنار پلو بچینید. در صورت انتخاب کوفته، آن را مطابق با دستور کوفته قلقلی کلم پلو شیرازی آماده کنید.

 

مایه کلم پلو با رب گوجه، چگونه آماده می شود؟

 

برای طبخ کلم پلو با رب گوجه، از کلم برگ یا کلم پیچ استفاده می شود. برگ های کلم را به صورت نواری برش زده و به همراه مقداری روغن روی حرارت ملایم قرار دهید تا کمی سرخ شود. سپس نصف لیوان آب را به تابه افزوده و در آن را بگذارید تا کلم کاملا نرم شود. پس از پخته شدن کلم، در تابه را بردارید تا آب اضافی کلم تبخیر شود.

 

یک عدد پیاز را به صورت خلالی برش زده و در روغن به خوبی سرخ کنید. نیمی از پیاز داغ را برداشته و به کلم اضافه کنید. در صورتی که تمایلی به استفاده از کوفته قلقلی در کلم پلو ندارید، گوشت چرخ شده را در این مرحله به پیاز داغ افزوده و اجازه دهید گوشت سرخ شود. نمک، فلفل، زردچوبه و رب گوجه فرنگی را در تابه ریخته و تفت بدهید تا بوی خامی رب گرفته شود. این مواد را به همراه مقداری نمک و ترخون خشک به مخلوط کلم پخته شده و پیاز داغ بیفزایید. همه مواد را با هم تفت بدهید تا مزه ها با هم ترکیب شوند. در صورت تمایل در این مرحله دارچین را روی مواد بپاشید.

 

برنج و مایه کلم پلو با رب را چگونه با هم مخلوط کنید؟

 

در زمان درست کردن این غذای خوشمزه، برنج را کمی خام تر یا زنده تر آبکش کنید. یک قابلمه نسبتا بزرگ را روی شعله گاز قرار داده، کف آن روغن بریزید و زمانی که روغن داغ شد، نان یا سیب زمینی را ته قابلمه بچینید. برنج و مایه کلم و گوشت را با هم مخلوط کرده و در قابلمه بریزید. روی سر قابلمه دمکش و سپس در بگذارید. این غذای لذیذ به یک ساعت زمان برای پخت نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مرتبط

گروه مواد غذایی سرزمین

محصولات سرزمین نگین ایران زمین

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.