مجله آشپزی, مشاور پخت

زولبیا و بامیه به سبک خانگی

زولبیا و بامیه از شیرینی های مناسبتی ماه رمضان محسوب می شود که مصرف آن در ماه رمضان نسبت به دیگر ماه های سال بیشتر است. این شیرینی های خوشمزه در بین روزه داران بسیار محبوب است و جزیی جدا نشدنی از سفره های افطار ایرانیان است.
این نوع شیرینی در ماه رمضان در همه شیرینی فروشی ها و قنادی ها یافت می شود ولی پخت آن آسان است و اگر در منزل تهیه و مصرف شود بهتر خواهد بود. در ادامه به تهیه پخت آن خواهیم پرداخت.

ابتدا برای تهیه زولبیا و بامیه باید شربت آن را آماده کنید.

 

 

مواد لازم شربت زولبیا و بامیه

شکر: 2 لیوان
آب: 1/5 لیوان
گلاب: 1/4 لیوان
آبلیمو: 1/2 قاشق چایخوری
زعفران دم کرده: 1 قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه شربت زولبیا و بامیه

برای تهی شیرینی زولبیا و بامیه ابتدا آب را در یک قابلمه کوچک می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم و شکر را به آب اضافه می کنیم و مرتب هم می زنیم تا کاملا شکر در آب حل شود و زعفران دم کرده را می افزاییم و آبلیمو و گلاب را نیز اضافه می کنیم

تامل می کنیم تا مواد به خورد هم بروند و همین طور شربت قوام بگیرد و کمی غلیظ شود. بعد از اینکه شربت غلیظ شد آنرا از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا خنک شود و بعد در یخچال قرار می دهیم تا خنک شود.

 

 

مواد لازم زولبیا

ماست: 4/1 لیوان
نشاسته: 50 گرم
اسانس: هل 2 قطره
کره: 2/1 قاشق چایخوری
گلاب: 1 قاشق غذاخوری
روغن مایع: به اندازه کافی
آرد سفید: 1 قاشق غذاخوری
جوش شیرین: 4/1 قاشق چایخوری

 

 

دستور پخت زولبیا

ابتدا نشاسته و ماست را در کاسه بزرگی ریخته و با هم مخلوط می کنیم و آن را به مدت 5 دقیقه به حال خود گذاشته و کره را از یخچال بیرون می آوریم و می گذاریم تا نرم شود.

پس از گذشت 5 دقیقه کاسه مخلوط ماست و نشاسته را می آوریم و آرد را کم کم به آن ها اضافه می کنیم و هم می زنیم و کره را نیز می افزاییم و خوب مخلوط می کنیم تا مایه زولبیا یکدست شود.

بعد گلاب ، اسانس هل و جوش شیرین را به مایه اضافه می کنیم و مجددا مواد را مخلوط می کنیم تا مایه غلظتی شبیه به ماست داشته باشد. اگر مایه سفت شده بود کمی گلاب به آن اضافه کنید. سپس در یک تابه، روغن به حدی می ریزیم که استخر روغن داشته باشیم و زولبیا ها راحت در آن شناور باشند.

 

 

تابه را روی حرارت کم می گذاریم تا روغن داغ شود. مایه زولبیا را در قیف می ریزیم و قیف را بالای تابه نگه می داریم و خیلی سریع قیف را فشار می دهیم و مایه زولبیا بیرون می آید و سریع دستمان را مانند دایره می چرخانیم تا زولبیا که از قیف بیرون آید و داخل روغن ریخته شود به شکل یک دایره در بیاید. می توانید اگر قیف ندارید مایه را در جا سسی بریزید تا راحت تر مایه بیرون بیاید و شکل بگیرد. شربت آماده شده از قبل را حتما در یخچال قرار می دهیم تا سرد شود.

زمانی که زولبیا ها سرخ شدند از روغن بیرون می آوریم و در توری فلزی به مدت 1 دقیقه قرار می دهیم، تا روغن اضافه آن خارج شود و سپس آن را در شربت می گذاریم تا به مدت 5دقیقه در شربت طعم دار شود.

مجددا از شربت که بیرون آوردیم زولبیا را در توری قرار می دهیم تا شربت اضافه آن خارج شود. تمامی زولبیا ها را به همین صورت آماده می کنیم و در ظرف می چینیم و روی آن سلفون می کشیم و در یخچال می گذاریم تا خنک شود.

تا اینجا زولبیای شما آماده است در ادامه می خواهیم به طرز تهیه بامیه بپردازیم تا سفره ماه رمضان شما کامل تر شود.

 

 

مواد لازم برای تهیه بامیه

آرد: 1/2 پیمانه
آب: 1/2 پیمانه
کره 25 گرم
تخم مرغ: 1 عدد
شکر: 1 قاشق غذاخوری
روغن مایع: به اندازه کافی
بکینگ پودر: 1/4 قاشق چایخوری

 

 

دستور پخت بامیه

 

برای تهیه شیرینی بامیه ابتدا آب را در قابلمه ای می ریزیم و کره را به آن اضافه می کنیم و روی حرارت می گذاریم تا به جوش بیاید، در ظرف دیگر بکینگ پودر را با آرد مخلوط می کنیم و زمانی که آب جوش آمد ارد و بکینگ پودر مخلوط شده را یکدفعه به آن اضافه می کنیم. آن را همین طور که روی حرارت ملایم هست مخلوط می کنیم.

خوب که مخلوط شد خمیر را کنار می گذاریم تا خنک شود. البته باید دقت داشته باشیم که منظور از خنکی سرد شدن خمیر نیست چون اگر خمیر کاملا سرد شود زمانی که تخم مرغ را به آن اضافه می کنیم خیلی دیر جذب خمیر می شود.

اگر هم خمیر داغ باشد زمان اضافه کردن تخم مرغ در خمیر می پزد پس منظور از خنک شدن خمیر این است که کمی گرم باشد. آن وقت در ظرف کوچک گودی روغن زیادی می ریزیم به طوری که یک استخر روغن داشته باشیم و روی حرارت کم می گذاریم.

اگر می خواهید زولبیا با بامیه درست کنید پس حتما اول زولبیا را سرخ کنید و بعد بامیه ها را چون بامیه تخم مرغ دارد و ممکن است روغن کف کند. سپس زمانی که خمیر کمی خنک شد، تخم مرغ را به خمیر اضافه می کنیم.

 

 

با همزن برقی خوب هم می زنیم و در ابتدا خمیر تیکه تیکه می شود و از هم جدا می شوند ولی همچنان به هم زدن ادامه می دهیم تا خمیر یکدست شود. بامیه نیاز به هم زدن زیاد دارد پس اگر احساس کردید هنوز خمیر سفت است می توانید کمی دیگر تخم مرغ به آن اضافه کنید و مجدد به هم بزنید تا یکدست شود.

خمیر آماده شده را در قیف می ریزیم و قیچی تمیز را در روغن فرو می کنیم تا زمان بریدن زولبیا ها به آن ها نچسبد و قیف را بالای ظرف روغن که داغ شده است نگه می داریم.

قیچی را در دست دیگرمان می گیریم و قیف را فشار می دهیم تا مایه بامیه بیرون بیاید و به اندازه دلخواه که بیرون آمد قیچی می زنیم تا در داخل روغن قرار گیرد تا با حرارت کم مغز پخت و سرخ شود.

این کار را ادامه می دهیم تا ظرفیت ظرف روغن تکمیل شود. بامیه ها را باید در هنگام سرخ شدن در روغن تکان دهیم تا به هم نچسبد.

پس از سرخ شدن آن ها را به مدت 2 دقیقه در شربت سرد قرار می دهیم تا شربت جذب بامیه ها شود.

پس از طعم دار شدن بامیه ها را درتوری می گذاریم تا شربت های اضافه آن خارج شود و سپس در ظرف مورد نظر می چینیم.

زولبیا و بامیه شما آماده است می توانید آن را در هنگام سحر و افطار و به همراه چای نوش جان کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.