مجله آشپزی

آموزش دسر هندی و حلوای گل محمدی ویژه ماه رمضان

 

حلوا نوعی دسر است که از ترکیب مواد غذایی مختلفی مانند آرد، روغن، شکر و… تهیه می شود. در ماه مبارک رمضان در کنار غذاهای وعده افطار، حلوا دسری ویژه بوده که باعث رنگین تر شدن سفره های افطاری می شود. این دسر مقوی و خوشمزه انواع مختلفی دارد که در ادامه این مقاله به آموزش حلوای گل سرخ و حلوای موز می پردازیم

 

حلوای گل سرخ

 

مواد لازم:

 

آرد 900 گرم
روغن جامد 400 گرم
پودر گل سرخ 1 لیوان سر خالی
گردو یا بادام پودر شده 1 لیوان سر خالی
پودر شکر 3 لیوان و نیم
عسل 100 گرم
گلاب نصف لیوان
پودر هل نصف قاشق چای خوری
پودر پسته به میزان لازم

 

 

طرز تهیه:

 

برای درست کردن حلوای گل سرخ ابتدا گل سرخ را پودر کنید. سپس روغن را در یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید. آرد را به روغن اضافه کرده و سرخ کنید و مرتب به هم بزنید تا نسوزد و بوی خامی آن گرفته شود. دقت کنید رنگ آرد خیلی تیره نشود.

حرارت را خاموش کرده و پودر گل سرخ، عسل، پودر شکر، پودر بادام یا گردو، هل و گلاب را به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کرده تا خمیری لطیف نسبتاً منسجمی حاصل شود. در صورت تمایل می توانید مواد را درون غذاساز مخلوط کنید.

سپس خمیر را روی یک سطح صاف، به وسیله وردنه به قطر دو سانتی‌ متر باز کرده و با یک قالب شکیل آن را قالب بزنید و در ظرف مورد نظر بچینید و روی آن را با پودر پسته و پودر گل سرخ تزیین نمایید.

 

حلوای موز ( دسر هندی)

 

حلوای موز به نسبت حلواهای دیگر شیرینی کمتری داشته و ترکیب آن با شیرینی موز طعم مطلوبی دارد که گزینه مناسبی برای افطار است. حلوای موز به دو روش تهیه می شود که در ادامه به دستور آن می پردازیم.

 

روش اول:

 

مواد اولیه برای 9 نفر:

موز درشت 5 عدد
شکر 1 پیمانه
پودر هل سبز نصف قاشق چایخوری
کره آب شده 3 قاشق غذاخوری
بادام هندی خورد شده 2 قاشق غذاخوری

 

 

طرز تهیه :

 

در روش اول ابتدا موز‌ها را در غذاساز پوره کنید.( چهار عدد موز را پوره کنید و یکی را برای مرحله آخر نگه دارید)

تابه ای نچسب را روی شعله متوسط بگذارید تا گرم شود. پوره موزها را در آن بریزید و مدام هم بزنید تا کاملا طلایی شوند. سپس شکر را اضافه کنید و مدام هم بزنید تا شکرها آب شوند. پودر هل را اضافه کنید، مراقب باشید مخلوط نسوزد. هنگامی که مخلوط موزها از ظرف مثل حلوا جدا شد کره را اضافه کرده و دوباره به هم زدن ادامه دهید. در این مرحله بادام هندی را به مواد اضافه کنید.

قالبی هم چون قالب باقلوا یا هر قالب صاف دیگری را انتخاب کنید و با کمی کره آب شده چربش کنید. پس از اینکه قالب را چرب کردید، مخلوط را داخل آن بریزید. سپس سطح آن را صاف کنید و حداقل به مدت ۳ ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملا خنک شود.

سپس حلوا را از یخچال خارج کنید و یک موز داخل مواد گذاشته و حلوا را به دور موز رول کنید و به شکل دلخواه برش بزنید.

 

روش دوم:

 

مواد لازم:

آرد گندم سفید سه لیوان
شکر دو لیوان
روغن یک لیوان
زعفران ساییده حل شده پنج قاشق غذا خوری
آب سه لیوان
گلاب یک فنجان

 

طرز تهیه شربت حلوا :

ابتدا شکر را با آب مخلوط کرده و اجازه دهید بجوشد. سپس زعفران و گلاب را به آن اضافه کنید.
دقت داشته باشید شربت حلوا نباید غلیظ شود، چون حلوا سفت می شود. اگر خیلی رقیق باشد نیز باعث خمیر شدن حلوا می شود. پس در درست کردن شربت و غلظت آن دقت کنید.

 

طرز تهیه:

در روش دوم ابتدا روغن را در ظرفی بریزید (ظرف نباید تفلون باشد). آرد را به روغن اضافه کرده و در حرارت ملایم مرتب هم بزنید تا آرد کاملا سرخ شود.

هنگامی که آرد خوب سرخ و رنگ آن طلایی شد و بوی آرد سرخ شده بلند شد، موقع اضافه کردن شربت حلوا است که از قبل آماده کرده ایم.

شربت را به آرامی به آرد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا شربت با آرد مخلوط شود و آرد گوله گوله نشود.

بعد از اینکه حلوا کمی سرد شد، موز را در وسط حلوا قرار داده و آن‌ را مثل رولت بپیچید و به مدت 1 ساعت دریخچال قرار دهید تا کاملا خودش را بگیرد و سپس با چاقو آن را مثل رولت برش دهید.

 

نکات تهیه حلوای موز( دسر هندی )

 

1. برای داشتن حلوای خوب، آرد حتما باید خوب سرخ شود. شاید کمی سخت باشد، چون آرد وقتی در روغن ریخته می‌شود، سنگین می‌ شود و هم‌ زدن آن مشکل می گردد. توجه داشته باشید آرد را باید بر روی حرارت ملایم با صبر و حوصله خوب هم بزنید زیرا حرارت زیاد باعث تلخ شدن آرد می شود.

2. بعضی افراد برای راحت تر هم خوردن آرد و زودتر سبک شدن آن، آرد را ابتدا بدون روغن تفت می دهند که این کار باعث تیرگی و بد طعم شدن حلوا می شود.

3. بهتر است از قاشق چوبي براي هم زدن آرد و شربت استفاده كنيد.

4. آرد حلوا را بايد حتماً الك كنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.