گروه مواد غذایی سرزمین

گروه مواد غذایی سرزمین

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پلوی مخلوط سبزیجات چینی

 

چین جزو بزرگ ترین تولید کنندگان برنج در دنیا محسوب می شود. مزارع وسیع و البته عجیب و غریب برنج در چین، در برخی مناطق تا بالای کوهستان شکل گرفته و به جاذبه های توریستی تبدیل شده اند.کشت برنج از قرن ها پیش در این کشور مرسوم بوده و از همان زمان غذای اصلی مردم آسیای شرقی هم معمولا برنج کته ای و مشابه آن بوده است. در حال حاضر نیز انواع و اقسام خوراکی ها با گوشت یا سبزیجات در چین پخته می شوند که برنج و آرد برنج، با خیلی از آن ها همراه است. 

 

 امروزه با گسترش امکانات ارتباطی، منو های غذایی تقریبا حد و مرزی نمی شناسند و می توانیم به فرهنگ و ترکیب خوراکی های مردم در کشور های مختلف دسترسی داشته باشیم. در مورد کشور چین، با توجه به گستردگی و همچنین پراکندگی زیاد اقوام، روستا ها و شهرها، رژیم ها و غذاهای مختلف و متنوعی نیز وجود دارد که یکی از رایج ترین و ساده ترین آن ها، پلو سبزیجات چینی یا برنج و سبزیجات مخلوط چینی است.

 

 

بیشتر مردم چین جزو قشر متوسط و حتی فقیر جامعه هستند و از این بابت، مصرف برنج و سبزیجات در میان آن ها متداول است. چینی ها به مرور زمان تجربه های زیادی برای طبخ غذاهای برنجی به دست آورده اند که شاید بتوان آن را با تنوع غذایی ایران قابل رقابت دانست.

 

برنج به تنهایی حاوی کربوهیدرات و فیبر گیاهی است و می تواند بخش عمده ای از مواد و املاح مورد نیاز بدن را تامین کند. فیبر گیاهی به تقویت دستگاه گوارش و هضم بهتر مواد غذایی کمک می کند.  با این حال، در برنج مخلوط سبزیجات چینی از هویج، فلفل دلمه، پیاز و سیر استفاده می شود. این سبزیجات حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین و آنتی اکسیدان بوده و می توانند دستگاه ایمنی بدن را در برابر انواع بیماری ها توانمند کنند.

 

 

خوردن منظم چنین سبزیجاتی نه تنها برای پیشگیری از بروز مشکلات عفونی، میکروبی و ویروسی مفید است، بلکه بر روی سیستم عصبی بدن، پوست و مو و همچنین بافت های استخوانی و ماهیچه ای تاثیر مثبتی می گذارند. از طرف دیگر، سبزیجات موجود در چنین غذایی به ویژه سیر، باعث از بین رفتن چربی و کلسترول رسوبی در رگ ها می شوند و به همین دلیل جریان و فشار خون را تنظیم می کنند. 

 

شاید با جمع بندی خواصی که گفته شد، متوجه شوید که چرا بیشتر کسانی که در وعده های خود از غذایی مانند پلو سبزیجات مخلوط می خورند، وزن ایده ال و سلامت جسمی بهتری دارند و کمتر دچار چاقی، دیابت یا بیماری های قلبی و عروقی می شوند. پس بهتر است حداقل هفته ای یک بار پلو سبزیجات چینی را در رژیم خود قرار دهید و البته با تغییرات در ترکیب سبزیجات آن، غذاهای جدید را هم تجربه کنید.

 

 

برای تهیه و پخت برنج مخلوط سبزیجات چینی، به این مواد احتیاج خواهید داشت:

 

دو لیوان برنج،

سه قاشق غذا خوری روغن،

یک عدد فلفل دلمه ای متوسط،

دو عدد هویج،

سه عدد فلفل سبز،

یک عدد پیاز متوسط،

دو عدد پیازچه تازه،

دو حبه سیر،

صد گرم گوشت پخته،

دو قاشق غذا خوری سس سویا،

نمک و فلفل به مقدار مورد نیاز

 

برای تهیه پلو مخلوط سبزیجات چینی، ابتدا برنج را در آب نمک بریزید و اجازه دهید به اندازه کافی خیس بخورد. بهتر است آب آن را یک یا دو بار عوض کنید.  بعد از خیس خوردن برنج، آن را با مقدار زیادی آب بجوشانید و زمانی که هنوز مغز دانه ها پخته نشده، برنج را آبکش کنید. البته آبکش کردن برنج یا پخته آن به صورت کته و پلو، بستگی به سلیقه خودتان دارد.

 

 

همزمان با جوشاندن برنج، گوشت را با کمی آب، نمک، فلفل و یک حبه سیر بپزید تا جایی که آب آن تمام شود. سپس گوشت را قطعه قطعه کرده و کنار بگذارید. همچنین فلفل سبز، فلفل دلمه، پیازچه و هویج را خرد کنید و در قابلمه با کمی روغن بریزید. بعد از آن، پیاز، دومین حبه سیر و زنجبیل رنده شده را به آن ها اضافه کنید و تمام مواد را تفت دهید. حرارت و تفت دادن این مخلوط باید به آرامی و تا جایی باشد که سبزیجات کمی نرم تر شوند. سپس برنج آبکش شده، گوشت های تکه تکه را به این سبزیجات اضافه کنید و خوب به هم بزنید تا مخلوط برنج و سبزیجات نیم پز، کاملا یکدست شوند. بعد از آن سس سویا و کمی آب اضافه کنید و در قابلمه را ببندید و اجازه دهید پلو مخلوط شما دم بکشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مرتبط

گروه مواد غذایی سرزمین

محصولات سرزمین نگین ایران زمین

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.