گروه مواد غذایی سرزمین

گروه مواد غذایی سرزمین

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

غذایی خوش طعم برای کنترل دیابت

شرط اول آشپزی، علاقه به تجربه های جدید است. با توجه به اینکه فرهنگ غذایی ایرانی، خوراکی های لذیذ و کاملا سالمی را در بر دارد، اگر علاقه و پشتکار کافی داشته باشید، فرصت های زیادی برای پخت غذاهای ایرانی در اختیارتان است. می توانید با خواندن مطالبی شبیه آنچه در ادامه خواهید دید، مراحل آشپزی را پشت سر بگذارید و به یک آشپز ایرانی حرفه ای تبدیل شوید.

 

 

سماق پلو یکی از همین غذاها است که احتمالا نام آن عجیب و غریب به نظر بیاید. با این حال، نباید فراموش کنید که دنیای پلو، چلو و ته دیگ های ایرانی حد و مرزی ندارد. در این مطلب با خواص و نحوه پخت سماق پلو آشنا خواهید شد و با یکی دو بار امتحان عملی، از پس پختن آن بر می آیید. برنج، گوشت، سبزی و صیفی جات، بخش قابل توجهی از مواد اولیه برای خوراکی های ایرانی از جمله همین سماق پلو را تشکیل می دهند. بهتر است سماق پلو را نوعی کباب کوبیده آپارتمانی و جدید در نظر بگیرید، زیرا ترکیب آن ها شبیه یکدیگر است و برای خانواده هایی که زندگی اپارتمانی دارند و نمی توانند بساط منقل و سیخ و ذغال در محیط کوچک خود برپا کنند، یک جایگزین خوش طعم و عالی به حساب می آید.

 

 

نکته مهم در آشپزی این است که مواد خوراکی را صرفا به عنوان مواد سیر کننده نبینید، بلکه در نظر داشته باشید که این ترکیبات سالم و مغذی برای سلامتی و حتی پیشگیری یا بهبود بیماری ها نیز کارآیی دارند.

 

پایه این غذا بر اساس برنج پخته یا پلو است. پلو منبع تقریبا کاملی محسوب می شود که کالری و کربوهیدرات زیادی دارد. خوردن برنج باعث عملکرد طبیعی معده و روده ها خواهد شد. به این ترتیب که جداره مسیر گوارش را تقویت کرده و از بروز نارسایی هایی شبیه یبوست جلوگیری می کند. همچنین خوردن برنج برای جذب بهتر سایر مواد غذایی موثر است.

 

سماق گیاهی است سرشار از آنتی اکسیدان!

 

اصلی ترین ویژگی سماق پلو، این است که در آن از سماق به عنوان یک طعم دهنده و افزودنی اصلی و شاخص استفاده می شود. ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در سماق به همراه آنزیم ها، نقش بسیار خوبی برای سلامت قلب و عروق ایفا می کنند. املاح و عناصر سماق از یک طرف می تواند بافت های ماهیچه ای و عضلات قلب را تقویت کند و از طرف دیگر چربی و کلسترول مضر در خون را کاهش دهد. زمانی که چربی های اضافی تجزیه شده و در مسیر جریان خون نباشند، قلب هم عملکرد بهتری خواهد داشت.

 

در این غذا از آب لبو نیز استفاده می شود که شبیه سماق، مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدان برخوردار است. آب لبو به همراه سماق، یک تصفیه کننده بی نظیر تشکیل می دهند که برای جریان خون و سلامت کلیه و مجاری ادراری تاثیر بسزایی دارند.

 

 

برای تهیه سماق پلو به این مواد احتیاج دارید:

 

4 پیمانه برنج،
نصف لیوان آب لبو،
یک عدد پیاز متوسط،
یک حبه سیر،
سیصد گرم گوشت چرخ کرده،
سه قاشق غذا خوری پودر سوخاری،
چهار یا پنج قاشق غذا خوری سماق
نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران به از هر کدام به مقدار لازم.

 

زعفران را دم کنید و همزمان، پیاز را رنده کرده و به همراه نمک و ادویه جات با گوشت چرخ کرده مخلوط کنید و حسابی ورز دهید. سپس زعفران دم کشیده را هم اضافه کنید و در یخچال در ظرفی سربسته بدون این که هوا بخورد نگه دارید تا حدود نیم ساعت آماده شود.

 

 

برای آماده کردن پلوی مخصوص، ابتدا برنج را نیم پز کرده و کمی زودتر از حالت معمولی آبکش نمایید. اگر می خواهید خواص برنج حفظ شود، آن را آبکش نکنید. وقتی نیم پز شد سماق را با آن مخلوط کرده و آب لبو را روی آن بریزید تا دم بکشد. گوشت و پیاز ورز داده شده را نیز در تکه های کوچک و گرد شبیه کله گنجشکی سرخ کنید. وقتی کوفته های کوچک گوشت به خوبی سرخ و پخته شدند، آن ها را روی پلوی دم کشیده قرار دهید و برای پذیرایی آماده کنید.

 

اگر تمایلی به استفاده از آب لبو ندارید، می توانید به جای آن از کمی زعفران دم کشیده استفاده کنید. با توجه به ویژگی های شفابخش آب لبو، پیشنهاد می شود تا جای ممکن آن را به غذای خود اضافه کنید. بد نیست از کشمش یا زرشک به همراه زعفران و خلال بادام هم غافل نشوید. ترکیب این مواد برای تزئین روی سماق پلو، عطر و طعم آن را بهتر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مرتبط

گروه مواد غذایی سرزمین

محصولات سرزمین نگین ایران زمین

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.