گروه مواد غذایی سرزمین

گروه مواد غذایی سرزمین

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سلامتی را دم کنید

 

دمنوش نعناع


از رایج ترین دمنوش های گیاهی می بایست به دمنوش نعنا (که در بسیاری از متون آن را دمنوش نعناع نیز می نویسند) اشاره کرد. نه تنها دمنوش، بلکه گیاه نعنا به تنهایی یکی از پر طرفدار ترین ادویه جات در بین ایرانیان محسوب می شود. برگ های نعنا به صورت خشک شده، در موارد متعددی به عنوان افزودنی و طعم دهنده مصرف می شوند. از طرف دیگر عصاره برگ نعنا طی فرآوری خاصی با لیمو به نام لیمو نعنا یا موهیتو، یک نوشیدنی بسیار محبوب به خصوص در ماه های گرم سال است.

 

 

همان طور که از برگ نعنا به عنوان افزودنی در غذا استفاده می شود، برگ نعنا در ترکیب با سایر دمنوش ها نیز نقش مشابهی ایفا می کند و حتی اگر آن را به چای معمولی هم اضافه کنید، خواهید دید که چگونه مزه و بوی چای را تحت تاثیر قرار خواهد داد. یکی از ویژگی های مهم دمنوش نعنا، این است که طبع نسبتا معتدلی دارد. هر چند طبیعت آن تا حدی به گرمی گرایش دارد ولی آن قدر زیاد نیست که افراد گرم مزاج از نوشیدن آن پرهیز کنند. همچنین طبیعت معتدل دمنوش نعنا باعث خواهد شد تا راحت تر بتوان آن را با سایر دمنوش ها ترکیب کرد.

 

از مهم ترین خواص دمنوش نعنا، باید به فوایدی اشاره کرد که برای دستگاه و اندام گوارشی دارد. از قدیم کسانی که با طب سنتی و خواص دارویی گیاهان آشنایی داشته اند، نعنا و محصولات وابسته به آن را به عنوان یک ضد اسهال و مفید برای هضم و جذب مواد غذایی می دانستند. علاوه بر این، نعنا و دمنوش نعنا مقوی معده بوده و یک نفخ شکن و ارام کننده برای فعالیت منظم روده ها محسوب می گردد.

 

 

دمنوش نعنا برای رفع نارسایی های کیسه صفرا مفید است. غیر از مواردی که توضیح داده شد، دمنوش و گیاه نعنا برای رفع مشکلات تنفسی نیز مزیت های قابل توجهی دارد. رفع سرفه و اختلالات ریوی از نتایج نوشیدن منظم دمنوش نعنا بوده و حتی برخی موارد دشوار تر مانند آسم نیز با مصرف دمنوش نعنا قابل کنترل است. نوشیدن دمنوش نعنا در فصل زمستان و همچنین شربت های ترکیبی با نعنا در فصل تابستان، هر دو به تعادل دمایی و سلامت منجر می شوند.

 

دمنوش عناب

 

میوه عناب ظاهری شبیه دانه های سنجد با طعم و رنگ متفاوت دارد. خوردن این میوه به شکل خام به طور معمول در رژیم غذایی بسیاری از مردم به عنوان یکی از تنقلات روزمره یا در ظرف اجیل و پذیرایی در میهمانی ها و مراسم قرار دارد. درخت عناب و میوه های آن خواص و فواید زیادی دارند، از جمله چوب این درخت و فواید دارویی میوه آن، باعث شده تا یک روییدنی ارزشمند به شمار رود.

 

دمنوشی متفاوت با عناب تهیه کنید

 

 

از آن جا که موضوع طبع هر گیاه و نوشیدنی و ارتباط و هماهنگی آن با مزاج مصرف کننده جزو موارد مهم انتخاب رژیم خوراکی و نوشیدنی است، اولین مشخصه برای دانه های عناب، این است که طبیعتی معتدل دارند. در نتیجه تقریبا برای عموم افراد با طبع و مزاج های متفاوت یعنی گرم و سرد قابل مصرف است. برای تهیه دمنوش عناب می توانید ده یا پانزده دانه آن را با یک قوری متوسط آب ولرم تا آستانه جوش آمدن گرم کرده و سپس روی حرارت غیر مستقیم بگذارید. بهتر است روی هر دانه قبل از دم کردن با یک چاقوی تیز چند شکاف ایجاد کنید. این کار باعث حل شدن بهتر املاح و عناصر و ترکیبات مغذی و مفید عناب در آب می گردد.

 

طبیعت معتدل دمنوش عناب نشان می دهد که می توان آن را در فصول مختلف سال مصرف کرد و باعث گرم یا سرد شدن بیش از حد قوای درونی بدن نخواهد شد. همچنین اثر مهم عناب بر دستگاه گوارش است که خاصیت ملین بودن دارد و به رفع یبوست کمک می کند. دمنوش عناب مانند زرشک خاصیت تصفیه کنندگی و سم زدایی نیز دارد. به این ترتیب علاوه بر این که می تواند به جریان بهتر خون در رگ ها کمک کند، برای سلامت کلیه ها و کبد نیز سودمند خواهد بود. از دیگر فواید دمنوش عناب باید به تاثیر مثبت روی دستگاه تنفس و ریه ها و جلوگیری از سرفه  و تنگی نفس اشاره کرد. عناب همچنین می تواند برای حلق و گلو و گرفتگی صدا مفید باشد.

 

دمنوش زرشک

 

خواص دارویی و درمانی زرشک را دست کم نگیرید

 

 

زرشک میوه ای است که واقعا می توان آن را منبعی از خواص و ویژگی های درمانی قابل توجه دانست. دانه های کوچک زرشک می توانند مزه و طعم خاصی به غذا بدهند و با توجه به رنگ و بوی خوبی که دارد، به صورت مخلوط و دم کرده با کمی آب جوش، تاثیر بسزایی در عطر و طعم خوراک ها خواهد داشت. علاوه بر این موارد مصرف، می توان زرشک را به صورت دمنوش مصرف کرد که یک نوشیدنی عالی سرشار از انواع خواص دارویی و پیشگیری است.

 

پیشنهاد می شود برای دم کردن زرشک، از دانه های نوع آب گیری استفاده کنید که درشت تر و نسبتا آبدار تر هستند. به این ترتیب املاح و عناصر بیشتری از دانه ها خارج می شود. یک تا دو قاشق از این زرشک را در آب ولرم ریخته و در آستانه جوش آمدن، چند دقیقه روی بخار یا حرارت غیر مستقیم نگه دارید. اولین مشخصه مهم برای دمنوش زرشک، طبع آن است.

به طور کلی زمانی که قصد دارید خوراکی یا نوشیدنی خاصی در برنامه خود بگذارید، لازم است بابت هماهنگی طبع آن با مزاج خود آسوده خاطر باشید. طبع دمنوش زرشک سرد و خشک است و از این بابت برای کسانی که دارای مزاج گرم و تر هستند یکی از بهترین نوشیدنی ها به ویژه برای فصل تابستان به شمار می رود. علاوه بر این، زرشک به دلیل طبع خود، می تواند فشار خون بالای کسانی را که مزاج گرم دارند پایین آورده و به تنظیم آن کمک کند. در نتیجه دیواره های عروق و فعالیت عضلات قلب نیز به حالت طبیعی و متعادل می رسند و سلامت قلب تضمین می شود.

 

در تابستان عطش خود را با دمنوش زرشک برطرف کنید

 

 

همچنین دمنوش زرشک دارای خاصیت تقویتی برای دستگاه گوارش است و برای سلامت معده و تصفیه کبد نقش موثری دارد و زمینه های از بین رفتن اختلال اشتها و هضم بهتر غذا را فراهم می نماید. علاوه بر خاصیت تقویتی، زرشک و محصولات وابسته به آن مانند دمنوش زرشک، خاصیت سم زدایی جالب توجهی دارند. دمنوش زرشک می تواند به دفع سموم بدن کمک کند و از این بابت، یک تصفیه کننده کاملا ارگانیک و طبیعی بی نظیر است.

 

علاوه بر موارد گفته شده، زرشک و دمنوش آن به نوعی برطرف کننده عطش هستند و به همین دلیل ارزش مصرف آن ها در فصل تابستان ملموس تر خواهد بود. از اثرات مهم دیگر مصرف زرشک در ماه های گرم سال، برای پیشگیری یا حتی از بین بردن گرمازدگی است که به خصوص افراد گرم مزاج ممکن است بیشتر در معرض آن قرار داشته باشند.

 

دمنوش زنجبیل

 

دمنوش زنجبیل، پر طرفدارترین دمنوش

 

از جمله پرطرفدارترین انواع دمنوش ها می توان به دمنوش زنجبیل اشاره کرد که برخی به اشتباه آن را دمنوش زنجفیل می نامند. دمنوش زنجبیل طبیعتی گرم و خشک دارد. توجه به طبیعت هر گیاه و محصولات آن مانند دمنوش، از این بابت مهم است که هر شخص با شناختی که از مزاج طبیعی خود دارد، می تواند برای انتخاب هر نوشیدنی یا خوراکی متناسب با مکانیزم و مزاج درونی بدنش تصمیم گیری بهتری داشته باشد. به عنوان نمونه بهتر است افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند به ویژه در فصل تابستان نوشیدن دمنوش زنجبیل را کاهش دهند و از طرفی افرادی که دارای مزاج سرد و تر هستند، به ویژه در فصل زمستان نوشیدن این دمنوش را به طور منظم در برنامه خود قرار دهند.

 

 

سوخت و ساز بدن خود را متعادل کنید

 

طبیعت گرم دمنوش و زنجبیل، آن را به یک مایع ارزشمند برای بهبود آثار سرماخوردگی تبدیل می کند. چرا که می تواند گلو و مجاری تنفسی را به خوبی گرم نگه داشته و زمینه گسترش ویروس و عفونت را کاهش دهد. از طرف دیگر دمنوش زنجبیل یک خون ساز به شمار می رود و قادر است فشار خون را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

 

در نتیجه برای کسانی که با کم خونی مواجه هستند نوشیدنی ارزشمندی به شمار می رود. از طرف دیگر نوشیدن دمنوش زنجبیل و تنظیم فشار خون باعث تعادل و تنظیم ضربان قلب می شود. همچنین خون رسانی بهتر به سلول ها، بافت ها و اندام بدن، باعث رفع خستگی و بی حوصلگی های روزمره خواهد شد.

 

 

زنجبیل همچنین یک تقویت کننده برای دستگاه گوارش محسوب می شود و برای هضم و جذب بهتر غذا، بهبود اسهال و بهبود مسمومیت های غذایی مفید خواهد بود. از طرف دیگر، دمنوش زنجبیل یک نوشیدنی تنظیم کننده ادرار بوده و به همین دلیل نوشیدن آن می تواند برای کلیه ها و مجاری ادراری یک مزیت به شمار رود. دمنوش زنجبیل برای تقویت دستگاه عصبی نیز مفید بوده و نوشیدن منظم آن تاثیر مثبتی در رفع اختلالات عصبی خواهد داشت.

 

زنجبیل ظاهری شبیه سیب زمینی کوچک دارد و قطعات برش خورده آن که تقریبا نازک باشد در آب جوش به مدت حدود پانزده دقیقه دم می کشند. زنجبیل طعم و بوی نسبتا تندی دارد که نشان دهنده غنای مواد معدنی و عناصر موجود در آن است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مرتبط

گروه مواد غذایی سرزمین

محصولات سرزمین نگین ایران زمین

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.