گروه مواد غذایی سرزمین

گروه مواد غذایی سرزمین

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

روش آماده کردن ته دیگ نانی خوشمزه برای دوستداران ته دیگ

 

وجود انواع ته دیگ در کنار پلوها و چلوها، یکی از مشخصه های غذای ایرانی بوده و انواع ته دیگ، جز‌ء محبوب ترین بخش های سفره برای مردم ایران هستند. به دلیل علاقه ساکنین کشور ما به ته دیگ، شکل های گوناگونی از آن با استفاده از مواد مختلف مانند سیب زمینی، برنج، ماست، انواع سبزیجات از جمله اسفناج و کاهو و حتی انواع تخمه ها تهیه می شوند.

 

اما رایج ترین و آسان ترین نوع ته دیگ که برای مهمانی ها یا حتی در وعده های معمول خانواده سرو می شود، ته دیگ نان است که طرفداران بسیاری دارد. شما می توانید از انواع نان مانند نان لواش، نان سنگک یا حتی نان تست و باگت برای درست کردن این نوع ته دیگ استفاده کنید، ولی فارغ از نوع نان مورد استفاده، دانستن ترفندهای ریز و نکات ظریف درست کردن ته دیگ، باعث برشتگی مناسب آن و عطر و طعمی بی نظیر خواهد شد. برای آشنایی با طرز تهیه دو نوع ته دیگ و همچنین تمامی نکات مربوط به تهیه انواع ته دیگ های نان، با ادامه مقاله همراه باشید.   

 

 

ته دیگ نان لواش

 

استفاده از نان لواش در کف قابلمه، ساده ترین و سریع ترین راه درست کردن ته دیگ برای انواع پلوهای مخلوط و چلوی سفید است. سفره های ایرانی و حتی بشقاب پلو و چلوی رستوران ها، معمولا حاوی قطعه ای ته دیگ است و خیلی از اوقات از نان لواش به عنوان ماده اصلی این ته دیگ استفاده می شود. اما تهیه این ته دیگ با رنگ و طعم عالی، نیاز به دانستن نکات و فوت و فن هایی دارد که در ادامه این مقاله به آنها خواهیم پرداخت. 

 

 

کیفیت ته دیگ نان در چه قابلمه ای بهتر می شود؟

 

قابلمه های نچسب مانند تفلون و چدن، بهترین گزینه ها برای تهیه ته دیگ نان لواش هستند، اما اگر این جنس قابلمه ها را در دسترس ندارید، می توانید از ظروف استیل و روی هم استفاده کنید. نکته ای که باید در مورد جنس استیل و روی در خاطر داشته باشید این است که برای بیرون آوردن ته دیگ به صورت سالم، حتما باید اجازه دهید که تمام قسمت های ته دیگ برشته شده و هیچ بخشی از آن نرم نباشد. 

 

برای داشتن ته دیگ نان با رنگ عالی، کره و روغن را به چه میزان باید استفاده کنید؟

 

به منظور کیفیت بهتر ته دیگ و خوش عطر و طعم شدن آن، بهتر است از مخلوط کره و روغن استفاده کنید. نسبت مخلوط کردن این دو ماده، ۱ به ۳ است، یعنی به ازای هر ۳ قاشق روغن، ۱ قاشق کره افزوده می شود. 

 

قابلمه ای با گنجایش حدود ۵ پیمانه برنج را بر روی حرارت اجاق قرار دهید تا گرم شود. سپس سه قاشق سوپ خوری روغن و یک قاشق سوپ خوری کره را در آن بریزید. اجازه دهید مخلوط کره و روغن به خوبی گرم شوند سپس نان لواش را کف قابلمه بچینید. 

 

 

نان لواش باید به چه صورت در کف قابلمه قرار داده شود؟

 

خشک یا نرم بودن نان لواش، تاثیری در ته دیگ نهایی نخواهد داشت. نان لواش را به چند قطعه تقسیم کرده و تکه های آن را طوری کف قابلمه بچینید که بین آنها فضای خالی نباشد و کف قابلمه کاملا پوشیده شود. در صورتی که نان لواش خیلی نازک است، می توانید از دو لایه نان در کف قابلمه استفاده کنید. 

 

اجازه دهید حرارت مدتی بالا باشد تا نان لواش کمی خودش را بگیرد. برای عطر و رنگ بهتر ته دیگ می توانید مقداری زعفران دم کرده را در این مرحله روی نان ها بریزید. سپس برنج آبکش شده را روی آن بریزید. حرارت اجاق را در حد ملایم نگه دارید تا در نهایت ته دیگ شما خوش رنگ و خوشمزه شود. 

 

 

قابلمه چه مدت باید بر روی شعله اجاق گاز بماند؟

 

برنج معمولا به ۴۰ تا ۶۰ دقیقه زمان برای دم کشیدن نیاز دارد. شعله گاز در این مدت نباید خیلی کم یا خیلی زیاد باشد. اگر نیاز است که برنج برای مدت بیشتری روی شعله بماند، حتما از شعله پخش کن زیر آن استفاده کنید تا برنج و ته دیگ، نسوزند. 

 

توجه کنید که اگر قابلمه برنج را از روی شعله برداشته و مدتی آن را کنار بگذارید و برنج را سرو نکنید، ته دیگ نرم شده و برشتگی و تردی اولیه را از دست خواهد داد.   

 

ته دیگ نان باگت

 

در سال های اخیر، استفاده از نان باگت برای درست کردن ته دیگ در بین ایرانیان رواج یافته است. شما هم می توانید برای تنوع بخشیدن به سفره و شکل و طعم پلو یا چلو، از نان باگت در ته دیگ استفاده کنید. این ته دیگ بسیار خوشمزه بوده و حالت ترد و پوک دارد. در ادامه این مقاله، با طریقه درست کردن این ته دیگ بسیار خوشمزه آشنا خواهید شد. 

 

 

چگونه از نان باگت در کف قابلمه استفاده کنید؟

 

نان باگت را از عرض به قطعات یک تا دو سانتی متری تقسیم کرده و این قطعات را به مدت پنج دقیقه در آب سرد قرار دهید. آب، باعث نرم و خمیری شدن نان باگت می شود. روغن را به همراه زردچوبه در کف یک قابلمه تفلون یا چدن ریخته و اجازه دهید روغن داغ شود. تکه های نرم شده نان باگت را روی روغن قرار داده و فشار دهید، سپس برنج آبکش شده را روی آنها بریزید. 

 

در قابلمه را به همراه دم کنی روی ظرف قرار دهید و ابتدا شعله را روی متوسط قرار دهید. زمانی که بخار برنج درون قابلمه پیچید، نصف پیمانه آب و نصف پیمانه روغن را روی برنج ریخته و شعله زیر آن را کم کنید. اجازه دهید برنج به مدت ۴۰ دقیقه دم بکشد. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مرتبط

گروه مواد غذایی سرزمین

محصولات سرزمین نگین ایران زمین

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.