گروه مواد غذایی سرزمین

گروه مواد غذایی سرزمین

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خورشت کدو سبز، خورشتی آسان با هزاران خاصیت

کدو سبز، یک خوراکی بسیار مفید است که می تواند در درمان زخم معده، آسم و نقرس موثر واقع شده و در رژیم های کاهش وزن استفاده شود. طبع کدو سبز سرد و تر بوده و این خوراکی دارای مقادیر بالای ویتامین سی، ویتامین های ب از جمله فولات، ویتامین آ و انواع مواد معدنی مانند پتاسیم، منگنز، فسفر و کربوهیدرات، پروتئین و فیبر است. 

 

کدو سبز را می توان به صورت خام و در سالاد و به صورت پخته در انواع سوپ، کوکو و کتلت استفاده کرد. اما بیشترین استفاده کدو در خورشت کدو سبز است که یک غذای بسیار خوشمزه برای استفاده در کنار برنج یا به همراه نان محسوب می شود. برای دانستن خواص کدو سبز و طرز تهیه یک خورشت عالی و نیز فوت و فن های تهیه این غذا، با این مقاله همراه باشید. 

 

خواص کدو سبز

 

با خوردن کدو وزن کم کنید

 

کدو سبز دارای مقدار کم نشاسته، کربوهیدارت و کالری و میزان بالایی از فیبر و آب است که باعث سوختن چربی ها در بدن شما شده و به شما احساس سیری می‌ دهد. تمام این ویژگی ها، کدو سبز را به یک گزینه عالی برای حضور در رژیم های کاهش وزن تبدیل می کند. 

 

 

برای لاغری، کدو سبز را چگونه مصرف کنید؟

 

اولین نکته ای که برای بهره مند از خواص کدو در کاهش وزن باید در نظر داشته باشید این است که کدو سبز یک خوراکی چربی سوز نیست، بلکه به دلیل پر کردن حجم معده و ایجاد احساس سیری، خوردن بیش از حد را در شما کاهش داده و باعث کم شدن دریافت انرژی مازاد می شود. 

 

توجه داشته باشید که کدو سبز را نمی توان به تنهایی، به منظور کاهش وزن مصرف کرد و این کار، به فقر غذایی در بدن شما می انجامد. برای بهره مندی از خواص کدو سبز در کم کردن وزن، بهتر است که آن را در کنار سایر غذاها و خوراکی های مغذی، در رژیم خود بگنجانید. 

 

چین و چروک های پوست صورت را با کدو برطرف کنید

 

ریبوفلاوین، آب و ویتامین سی موجود در کدو باعث بهبود سنتز کلاژن در پوست شما شده و از طریق تولید الاستین، چین و چروک ها را رفع کرده و پوست شما را جوان نگه می دارد. 

 

جوان سازی پوست با ماسک کدو

 

۲ تا ۳ قاشق چای خوری کدو سبز رنده شده را با ۱ قاشق چای خوری آرد جوی دو سر، ۱ عدد زرده تخم مرغ و ۱ قاشق چای خوری روغن زیتون مخلوط کرده و این ماسک را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست خود قرار دهید. پس از گذشت این زمان، صورت خود را با آب ولرم به خوبی بشویید. 

 

 

با استفاده از کدو، پوست خود را مرطوب نگه دارید

 

کدو، به دلیل وجود مقدار زیاد آب و نیز لوتئین، می تواند به صورت یک مرطوب کننده طبیعی پوست عمل کرده و در آب رسانی به پوست شما موثر باشد. 

 

آب رسانی پوست با ماسک کدو

 

۲ قاشق غذاخوری کدوی رنده شده را با ۱ قاشق غذاخوری آرد جو دو سر مخلوط کرده و بر روی پوست صورت خود بمالید. اجازه دهید این ماسک به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست بماند و سپس به خوبی با آب گرم آن را بشویید. 

 

 

کدو در سلامت موهای شما تاثیر دارد

 

کدو سبز سرشار از روی و ویتامین سی است و همین دو ماده، نقش به سزایی در رفع مو خوره، تقویت و افزایش رشد موهای شما دارند. 

 

دلیل محبوبیت کدو سبز در میان افراد مبتلا به دیابت چیست؟

 

غذاها و میوه های غیر نشاسته ای مانند کدو سبز، تا مدت زمان مناسبی از گرسنه شدن شما جلوگیری کرده و به همین دلیل در کنترل دیابت نقش موثری دارند. همچنین فیبر رژیمی که به مقدار زیاد در کدو سبز یافت می شود، جذب کلوگز در بدن را به تاخیر می اندازد، بنابراین افراد مبتلا به دیابت می توانند با خوردن آن، در کنترل بیماری خود بهتر و موفق تر عمل کنند. 

 

برای رفع یبوست و اسهال به نوزادان و کودکان خود کدو سبز بدهید

 

کدو سبز، به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد فیبر و آب، یک خوراکی بسیار مناسب در زمان اسهال و یبوست کودکان محسوب می شود. همچنین بالا بودن ویتامین سی در آن می تواند از بروز بیماری ها و مشکلات زیادی در کودکان جلوگیری کند. 

 

در زمان بارداری و برای سلامت خود و جنین از خوردن کدو غافل نشوید

 

فولات موجود در کدو، یک ماده ضروری برای سلامت خانم باردار و همچنین جنین او بوده و به همین دلیل مصرف کدو، می تواند از بروز مشکلات زایمان و نقص های رشد جنین جلوگیری کند. 

 

وجود ریبوفلاوین موجود در کدو سبز، بروز نقایص مادرزادی جنین در دوران بارداری را کاهش می دهد. منیزیم موجود در این خوراکی نیز می تواند از زایمان زودرس جلوگیری کند. همچنین کدو سبز به دلیل داشتن ویتامین بی، سطح انرژی خانم باردار را افزایش داده و خلق و خوی او را بهبود می بخشد. 

 

 

مصرف کدو سبز برای رفع کبد چرب توصیه می شود

 

مقادیر بالای سدیم در کبد، باعث سم زدایی از بدن و کبد شده و به درمان کبد چرب کمک می کند. برای این منظور بهتر است کدو سبز را به صورت خام و در سالاد استفاده کنید تا این سم زدایی هر چه بهتر انجام شود. 

 

خوردن کدو سبز، کار دستگاه گوارش را ساده می کند

 

مقادیر زیاد آب در کدو سبز، در بهبود هضم غذا، رفع زخم معده و سلامت دستگاه گوارش موثر بوده و خطر ابتلای شما به سندروم روده تحریک پذیر را کاهش می دهد. کدو به راحتی هضم شده و به دلیل داشتن فیبر، عمل دفع در روده ها را ساده کرده و به درمان یبوست و اسهال کمک می کند. 

 

 

آموزش خورشت کدو

 

مواد لازم برای تهیه خورشت کدو

 

گوشت ۲۰۰ گرم
کدو سبز ۲ عدد متوسط
پیاز (خرد شده) ۲ عدد
سیر (خرد شده) ۲ حبه
گوجه فرنگی (خرد شده) ۲ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک و فلفل به مقدار لازم

 

 

طرز تهیه خورشت کدو سبز

 

در یک قابلمه مقداری روغن ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود. پیاز و سیر خرد شده را در ظرف ریخته و مدتی تفت دهید تا نرم شوند و سبک شوند، سپس تکه های گوشت را به همراه زردچوبه اضافه کنید. مواد را با هم تفت دهید و اجازه دهید گوشت مقداری سرخ شده و رنگ آن تغییر کند. 

 

در این مرحله گوجه فرنگی های خرد شده، رب گوجه فرنگی و مقداری کافی (در حدود ۴ لیوان) آب را افزوده و در قابلمه را بگذارید. زمانی که آب درون قابلمه به جوش آمد، شعله را کم کرده و اجازه دهید گوشت کاملا بپزد. در حدود ۲ ساعت زمان برای پختن گوشت کافی است.

 

برای استفاده در خورشت، کدو سبز را چه قدر باید سرخ کنید؟

 

در حین پختن گوشت، کدوها را به خوبی شسته و به صورت طولی برش بزنید. روی آنها نمک پاشیده و مقداری روغن را در تابه ای داغ کنید، سپس کدوها را در روغن ریخته و اجازه دهید کمی سرخ شوند. توجه داشته باشید که نیازی نیست کدو کاملا سرخ و نرم شود، بلکه کمی تغییر رنگ و طلایی شدن آن کافی است. 

 

 

کدوهای سرخ شده را چه زمان باید به خورشت اضافه کنید؟

 

پس از پختن کامل گوشت و نرم شدن آن، نمک و فلفل خورشت را اضافه کرده و آن را بچشید تا از کافی بودن ادویه ها مطمئن شوید. در نهایت کدوهای سرخ شده را در قابلمه حاوی گوشت بریزید. در قابلمه را روی آن قرار داده و یک ساعت دیگر زمان بدهید تا همه مواد با هم پخته و خورشت جا بیفتد. این خورشت را می توانید با نان یا برنج سرو کنید. 

 

از چه مواد دیگری می توانید برای طعم دادن به خورشت کدو استفاده کنید؟

 

اضافه کردن کمی آبلیمو یا غوره به خورشت کدو اختیاری است. شما می توانید در صورت تمایل کمی آبلیمو یا چند عدد غوره را در اواخر پخت خورشت به قابلمه افزوده و اجازه دهید مدتی با بقیه مواد روی حرارت مانده و طعم آنها با هم مخلوط شود. 

 

 

چگونه از له شدن کدوها در خورشت جلوگیری کنید؟

 

همان طور که گفته شد، شما باید نمک و فلفل خورشت را پس از پختن گوشت اندازه کنید تا پس از اضافه کردن کدو سبز، دیگر نیازی به هم زدن خورشت نباشد. اگر خورشت را هم نزنید، کدوها سالم مانده و له نمی شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مرتبط

گروه مواد غذایی سرزمین

محصولات سرزمین نگین ایران زمین

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.