مجله آشپزی, مشاور پخت

کوفته برنجی ایتالیایی یا آرانچینی

ماه رمضان در نظر بسیاری از هم وطنان، فرصتی برای تغییر رژیم غذایی و رعایت نکات و دستور العمل هایی است که به سلامت بدن و سیستم گوارش کمک خواهند کرد. با این حال، به نظر می رسد بهترین کار برای بهره مندی هر چه بهتر از این ماه در حین خودداری از نوشیدن و خوردن، رعایت ملاحظاتی است که برای مصرف مواد خوراکی و نوشیدنی ها توصیه شده اند.

برخی از نکات مربوط به تغذیه در ماه مبارک رمضان کلی بوده و برخی دیگر برای وعده های سحر، افطار و بعد از افطار تفکیک شده اند. به طور کلی در ماه رمضان می بایست از خوردن غذاهای چرب و سنگین اجتناب نمود. از طرف دیگر، برخی از نکات سنتی و قدیمی بهترین روش برای طی کردن روزه ها در این ماه می باشند. از جمله این دستور العمل ها می توان به مصرف مواد خوراکی بر اساس طبع و مزاج و همچنین فصل همزمان با ماه رمضان اشاره کرد. به عنوان نمونه، مصرف مواد غذایی با طبع خنک در فصل های گرم سال و همچنین مصرف مواد غذایی با طبع گرم در فصول سرد سال، به تقویت و تعادل سیستم گوارش کمک می کند. اگر ماه رمضان مصادف با فصول گرم سال باشد نیز می توان این دستور العمل را مد نظر قرار داد. عدم مصرف غذاهای چرب در فصل تابستان نیز دیگر موضوع مهم برای رژیم غذایی ماه رمضان است که به کمتر شدن تشنگی روزه دار کمک خواهد کرد.

یکی از مهم ترین نکات تغذیه در ماه رمضان، مصرف غذاهای پر انرژی و کم چربی است. کربوهیدرات ها و فیبر ها در این میان نقش بسیار موثری ایفا خواهند کرد. از آن جا که غلات از مله نان و برنج و حبوبات منابع غنی از این مواد مغذی به حساب می آیند، می توان این مواد خوراکی را به عنوان بهترین رژیم غذایی در ماه رمضان معرفی نمود. از جمله متداول ترین غلات یعنی برنج که ارزش غذایی آن به دلیل برخورداری از کربوهیدرات و فیبر، بسیار مورد توجه روزه داران قرار می گیرد تبدیل به ماده اولیه برای پخت خوراکی های گوناگون از جمله انواع کته و کوفته شده که تاثیر بسیار مفیدی برای تامین نیاز های غذایی  بدن نقش موثری بازی می کند.

مزیت برنج برای استفاده در وعده های غذایی ماه رمضان، علاوه بر تامین انرژی، تامین برخی از ویتامین ها، پروتئین ها و فیبر است. همان طور که اشاره شد، غذاهایی که با برنج تهیه می شوند از بهترین گزینه ها در سفره های سحر و افطار ماه رمضان می باشند.

از آن جا که سرزمین ایران دارای شالیزار های وسیع کشت برنج است، پخت انواع غذا با برنج در استان ها و شهر های گوناگون ایران از دیرباز مرسوم بوده اند. یکی از این خوراکی ها به نام کوفته، جزو پر طرفدار ترین غذاهایی است که نه تنها  هم وطنان ایرانی، که حتی گردشگران غیر ایرانی را نیز مجذوب خود می کند. علاوه بر برنج، موادی پروتئینی و سبزیجات نیز نقش بسیار مهمی در تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن دارند که این خوراکی ها نیز بخش جدا نشدنی از کوفته هستند.

کوفته به عنوان یک غذای کامل و سالم، در شهر های مختلف به روش های متنوع تهیه و طبخ می گردد و کوفته برنجی، ترکیبی از برنج، گوشت، سبزیجات و ادویه جات است که عطر و طعم و خاصیت فراوانی دارد.

مواد اصلی لازم برای تهیه این کوفته برنجی لذیذ، عبارتند از

برنج، حداکثر 300 گرم

 آب مرغ یا آب گوشت حداقل یک لیوان

پنیر پارمزان رنده شده، به مقدار لازم

تخم مرغ، یک عدد

نمک به مقدار لازم

زعفران به مقدار لازم

گوشت چرخ کرده حداقل 100 گرم

پیاز یک عدد متوسط

نخود فرنگی 50 گرم

رب گوجه فرنگی: یک تا دو قاشق غذاخوری

سبزیجات خشک و ساییده شده در صورت تمایل به مقدار کم

فلفل و زردچوبه و سیر به مقدار کم

پنیر موزارلا به مقدار لازم

همچنین برای پوشش کوفته هم نیاز به

آرد سوخاری

تخم مرغ هم زده یک عدد

روغن به مقدار کم

ابتدا باید برنج را در آب مرغ یا آب گوشت در حال جوشیدن ریخته تا به خوبی آب جذب دانه های برنج شود. برای این کار لازم است چند بار این مخلوط را به هم زده و به آرامی زیر و رو کنید، این کار تا جایی که برنج نرم تر شود ادامه پیدا کند. سپس برنج آماده شده را را با مخلوط تخم مرغ و پنیر رنده شده و زعفران مخلوط نمایید.

گوشت چرخ شده را به پیاز تفت داده شده به همراه فلفل و زردچوبه و پودر سیر، رب گوجه فرنگی و نخود فرنگی اضافه کرده و سرخ کنید تا گوشت ها پخته شود. کمی از این مخلوط را در میان مقداری از مایه برنج و زعفران قرار داده و با دست شکل دهید و سپس در تخم مرغ و آرد سوخاری غلتانده و بعد از ان سرخ کنید تا به رنگ قهوه ای و طلایی  در بیایند.

این یک نمونه از آرانچینی یا کوفته برنجی ایتالیایی لذیذ شماست!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.