مجله آشپزی, مشاور پخت

کته یا دمی گوجه فرنگی

دستورات غذایی در ماه رمضان یکی از مهم ترین دغدغه های روزه داران به شمار می رود. در این ماه لازم است برای صرف وعدهای غذایی افطار و سحر، ملاحظات خاصی در نظر گرفته شود. برخی از این دستورات به طور کلی در تمام دوره ماه رمضان مهم هستند، برخی دیگر بر اساس فصلی که همزمان با ماه رمضان با گرما یا سرمای هوا مصادف است، مشخص شده اند و برخی دستورات دیگر، بر اساس وعده غذایی یعنی سحر و افطار در این ماه معنوی تنظیم می گردند.

از جمله نکات کلی که باید در این مدت زمان خاص رعایت شود، عدم مصرف چربی ها و شیرینی جات است. به ویژه در هنگام سحر، خوردن غذاهای چرب باعث می شود تا احساس تشنگی در طول روز بیشتر باشد. از طرف دیگر مصرف افراطی شیرینی جات احساس سیری کاذب ایجاد کرده و مانع صرف کامل مواد غذایی مفید برای بدن می شود. به این ترتیب، هر چند خوردن شیرینی جات و غذا های چرب در ماه رمضان بسیار دلچسب است، با این حال باید قواعد و محدودیت ها را برای تغذیه حتما مراعات نمود. در غیر این صورت به جای برخورداری از یک فرصت سلامت سازی، نتایجی مضر بدست خواهد امد.

بهترین کار برای تضمین سلامتی در ماه رمضان، مصرف غذاهای طبیعی و سالم و همچنین دارای ارزش غذایی بالا می باشد. جالب اینجاست که قدیمی تر ها بدون آشنایی زیاد با آنالیز های تخصصی مواد غذایی، می دانستند که کدام خوراک برای چه فصل و حتی برای کدام وعده در ماه رمضان مفید است و کمترین مشکلات گوارشی را به دنبال خواهد داشت. با توجه به این که غلات، حبوبات و سبزیجات، منابع سرشاری از انواع کربوهیدرات، پروتئین و ویتامین و فیبر مورد نیاز بدن هستند، غذاهای ترکیبی که از این مواد تشکیل شده می تواند یک وعد غذای کامل و مناسب ماه رمضان به حساب بیاید.

یکی از بهترین غذاهای این ماه، برنج پخته در حالت کته یا آب کش نشده است که شامل برنج و سبزیجات مفید و پر خاصیت مانند گوجه فرنگی می شود. برنج از جمله متداول ترین غذاهای ایرانی بوده و به همین ترتیب، کشت و برداشت آن نیز در شالیزار های وسیع و در استان های گوناگون انجام می شود. استقبال از مصرف برنج به حدی زیاد است که امروزه دغدغه مصرف برنج ایرانی یا برنج خارجی، جزو سوالات و بررسی های اصلی خانواده ها به شمار می رود.

در میان انواع برنج ایرانی، برخی از گونه های برنج شمال برای تهیه کته یا پلو مناسب هستند و البته طرز پخت آن ها نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. به دلیل رایج بودن پخت کته و پلو، ترکیبات متنوعی از این غذای پر انرژی و مفید در ایران تهیه می شود. برنج با توجه به دارا بودن مقادیر قابل توجهی از کربوهیدرات، فیبر و ویتامین های لازم برای بدن، عناصر حیاتی را تامین و انرژی کافی به منظور انجام فعالیت های روزمره در ماه رمضان را نیز آزاد می نماید.

برای تهیه کته یا دمی گوجه فرنگی به این مواد احتیاج خواهید داشت:

 نصف لیوان آب

دو پیمانه برنج نیم دانه

دو عدد گوجه فرنگی متوسط،

یک عدد پیاز و یک عدد سیب زمینی متوسط،

مقدار کمی نمک، فلفل، زعفران و روغن

برای پخت این کته باید ابتدا گوجه فرنگی را با تفت دادن پیاز و سیب زمینی های خرد شده آغاز کنید. بعد از آن گوجه فرنگی رنده شده را به همراه ادویه ها تفت داده و سپس به این مخلوط آب اضافه کنید. با جوش امدن آب حاوی مواد، برنج نیم دانه را که قبلا به اندازه کافی خیس خورده است به آب اضافه کرده و تا جذب کامل آب توسط دانه های برنج، صبر کنید. سپس می توانید برنج حاوی مواد جذب شده را برای دم آمدن روی شعله ملایم قرار دهید.

ترکیب این غذا حاوی گوجه فرنگی، نشاسته و سیب زمینی، به علاوه برنج، یک وعده غذایی کامل را تشکیل می دهد. همچنین دم آمدن برنج به شکل کته باعث می شود که مواد مفید آن به آب کش کردن به دور ریخته نشده و محفوظ بماند. از طرف دیگر، پخت آسان این غذا در ماه رمضان که فرصت و انرژی چندانی برای پخت و پز وجود ندارد، یک امتیاز عالی به شمار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.