محصولات

پسته کله قوچی

اگر چندان به آجیل و خشکبار علاقه نداشته باشید و یا آن ها را به عنوان یک تنقلات برای مصرف روزانه در نظر بگیرید، انواع پسته و فندق و .. از نظر شما تفاوتی نخواهد داشت. در صورتی که برای افراد علاقه مند و کسانی که به خوراک خود و نزاد و منشا مواد غذایی مصرفی توجه می کنند، هر یک از این مواد دارای تفاوت ها و ویژگی ها و حتی اسامی خاصی خواهند بود. در میان پسته ها نیز می توان به انواع گوناگون پسته که هر یک مشخصات ظاهری و ترکیبات مواد تشکیل دهنده و همچنین قیمت متفاوتی دارند اشاره نمود.

یکی از معروف ترین پسته ها در ایران که بد نیست آن را یکی از مهم ترین انواع پسته ایرانی بدانیم، پسته کله قوچی می باشد. همان طور که از نام این پسته مشخص است، ظاهر آن به واسطه شباهت به سر بزگ قوچ این طور خوانده می شود. پسته کله قوچی جزو محبوب ترین انواع پسته ها بوده و ظاهر و شکل آن نیز به خوبی و بیشتر از دیگر انواع مشابه جلب نظر می کند. برای بسیاری از خانواده ها و افراد در هنگام پذیرایی از میهمان، به خصوص در ایام خاص سال مانند نوروز و جشن های خانوادگی، ظاهر اجیل و مواد پذیرایی از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو کسانی که مایل هستند پسته ای که در ظرف آجیل پذیرایی می گذارند از شکل خوب و مطلوبی برخوردار باشند، پسته کله قوچی ایرانی را انتخاب خواهند کرد.

این پسته به نسبت هم خانواده خود یعنی پسته فندقی درست تر بوده و به همین سبب تعداد آن در واحد حجم نیز کمتر می باشد. در مقایسه با پسته اکبری اما دارای کشیدگی کمتر بوده و گرد تر می باشد. به طور کلی ظاهر زیبا و درشت آن و همچنین عطر و طعم خوبی که دارد، باعث می شود هنگام خرید خشکبار شما را برای انتخاب وسوسه نماید، هر چند اگر با سایر پسته ها مقایسه کنید و نرخ اجناس برایتان حائز اهمیت باشد، قیمت این پسته نیز به همین نسبت بالا تر است. پسته کله قوچی اواسط یا اواخر شهریور ماه هر سال قابل برداشت است. درخت پسته به طور کلی بومی مناطق گرمسیری است و از این بابت زمانی که دچار تنش های اقلیمی باشیم، این محصول با چالش مواجه خواهد شد. اما پسته کله قوچی جزو گونه های مقاوم بوده  توانسته است سازگاری خوبی با محیط کشت خود در استان های مختلف داشته باشد. اگر این گیاه انطباق لازم را نداشت، ممکن بود در میان خشکسالی ها و یا تغییرات اقلیمی دوام نیاورده و یا صرفا در منطقه ای محدود و خاص رشد داشته باشد. تنها حساسیت مهم که ممکن است درخت پسته کله قوچی ار از پا در بیاورد، سرمای ناخواسته و زیاد بهاره است که گیاه را غافلگیر می کند. اندازه درشت و ظاهر زیبا و وهمچنین طعم خاص و مقاومت درخت پسته کله قوچی، باعث شده است تا بعد از پسته فندقی، جایگاه مهمی در بازار های ملی و بین المللی داشته باشد. به این معنی که مورد توجه مشتریان غیر ایرانی قرار گرفته و طعم لذیذ خشکبار ایرانی را برایشان تداعی نماید. چرا که طعم و ظاهر کالاهای خوراکی صادراتی نقش مهمی در گزینش مشتریان خواهد داشت.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.