محصولات

کشمش تیره – مویزه

کشمش جزو پر طرفدار ترین خوراک ها و تنقلاتی است که جزو خشکبار به حساب می آیند. این ماده مغذی بدون در نظر گرفتن تنوع و گوناگونی، به طور کلی برای ذائقه ها و سلیقه های مختلف و متفاوت مورد پسند است. می دانید که انگور در صورت خشک شدن تبدیل به کشمش می شود و به این ترتیب تفاوت انواع انگور ها باعث می گردد تا کشمش ها نیز از تنوع و گوناگونی خاصی برخوردار باشند. با در نظر گرفتن این موضوع که در کشور ایران انواع انگور ها بر اساس اقلیم و آب و هوای نواحی مختلف کشور به دست می آیند، کشمش ها نمیز انواع مختلفی داشته که از میان آن ها می توان به کشمش تیره یا مویزه اشاره کرد. کشمش تیره در واقع همان انگور معمولی است که رنگ تیره ای هم ندارد ولی به مرور زمان با خشک شدن به خصوص در زیر نور آفتاب، رنگ آن تیره خواهد شد.

برخی از فروشندگان و مشتریان نیز کشمش تیره را به همان مویز می شناسند. البته نمی توان با قاطعیت ادعا کرد که منظور از کشمش تیره دقیقا همان مویز است چرا در بر برخی موارد ممکن است از یک نوع انگور مصرفی مانند تامسون نیز کشمشی تیره رنگ  به دست بیاید. اگر منظور از کشمش تیره همان مویز باشد، بد نیست بدانید که مویز از خشک شدن انگور سیاه مجلسی و مرغوب حاصل می شود. انگور ها به چند روش از جمله خشک کردن در مقابل نور آقتاب و یا خشک کردن به روش استفاده از تیزاب و بخار گوگرد به کشمش تبدیل می شوند که البته در گذشته خشک کردن در آفتاب تنها روش محسوب می شد و با توجه به رویکرد دنیای امروز به استفاده از روش های ارگانیک، دوباره استقبال از شیوه های خشک کردن سنتی در حال ترویج است.

انگور خواص زیاد و بسیار مفیدی دارد و یک ماده خوراکی کاملا مغذی محسوب می گردد. با این حساب، تبدیل انگور به کشمش از خواص و ویژگی های آن کم نمی کند و حتی میزان قند آن در واحد حجم نیز بیشتر خواهد شد. گفته می شود که در مقایسه میان کشمش روشن و کشمش تیره، انواع تیره تر آن از خواص درمانی و غذایی بیشتری برخوردار هستند.

با توجه به این که میزان قند موجود در کشمش زیاد بوده و علیرغم مفید و طبیعی بودن این قند، باید در مورد مصرف زیاد آن به افراد دیابتی هشدار داد. کشمش تیره قبلا به عنوان کشمش مهم برای مصرف و پذیرایی در نظر گرفته نمی شد، چرا که تصور عمومی بر این بود که انواع روشنتر کشمش از مرغوبیت و ظاهر مناسب تری برخوردارند. اگر خواص غذایی و مفید خوراکی ها بیشتر مد نظر باشد، می بینیم که استقبال از کشمش تیره به مراتب بیشتر خواهد بود. هر چند خواص کشمش تقریبا میان همه گونه های آن یکسان است، با این حال برخی از تفاوت ها مانند طعم یا اندازه می تواند ملاک انتخاب باشد. کشمش نه تنها برای فشار خون و تامین انرژی مفید است، که حتی به منظور تقویت دستگاه عصبی و از بین بردن برخی مشکلات گوارشی نقش جدی بازی می کند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.