مجله آشپزی, مشاور پخت

کتلت مرغ و قارچ

کتلت ها یکی از پر طرفدار ترین انواع غذاها به شمار می روند. به طور کلی نمی توان کتلت را مخصوص یک منطقه و بومی کشور و سرزمینی خاص در نظر گرفت. چرا که تقریبا همه جا از ترکیب های متراکم برشته و سرخ شده به این شکل استفاده می شود. دلایل گوناگونی برای استقبال زیاد از کتلت می توان نام برد که از مهم ترین آن ها باید به راحتی در هنگام خوردن اشاره کرد. این ویژگی به دلیل اندازه و حجم کاملا مناسب انواع کتلت ها بوده که حتی اجازه می دهد برای سفر و پیک نیک، یک غذای بسیار محبوب باشد. از طرف دیگر، اندازه و شکل کتلت ها برای کودکان جذاب بوده و با توجه به این که بیشتر کودکان و خردسالان تمایل چندانی به خوردن غذاهای گوناگون نشان نمی دهند، و غذا دادن به کودکان یکی از دشوار ترین کار هایی است که والدین باید پشت سر بگذارند. در این میان، آماده کردن و پختن کتلت یک روش عالی به منظور تشویق خردسالان نازنین به خوردن وعده های غذایی اصلی می باشد.

یکی دیگراز دلایل این که کتلت دارای محبوبیت زیادی در میان غذاهای خانگی و بیرونی است و البته نوعی فست فود نیز به حساب می آید، قابلیت ترکیب آن با انواع مواد مختلف می باشد. برای تمامی سلیقه ها و رژیم ها و ذائقه ای غذایی می توان کتلتت های باب طبع و مورد نظرشان را تهیه کرد. کتلت دنیای بسیار وسیعی دارد  که توانسته است نظر همه افراد را به خود جلب کرده و آن ها را راضی نگه دارد. کسانی که به دنبال رژیم های گیاهی هستند می توانند از انواع کتلت های لذیذ گیاهی نوش جان کنند، کسانی که به گوشت قرمز علاقه دارند نیز می توانند این ماده را در مایه اصلی کتلت بگنجانند و حتی افراد علاقه مند به گوشت سفید که مرغ و ماهی را جایگزین مصرف گوشت قرمز کرده اند، قادر خواهند بود در خمیر کتلت خود از گوشت سفید نیز بهره مند شوند. همچنین اضافه کردن انواع ادویه جات به کتلت، طعم و عطر ویژه ای به آن خواهد داد و باعث خواهد شد کسانی که به خوردن ادویه علاقه دارند هم راضی باشند.

در هر صورت با برشمردن این امتیازات در مورد کتلت ها به این نتیجه می رسیم که تهیه و تدارک انواع آن پس از کمی کسب تجربه و آزمون و خطا اصلا سخت نیست و اتفاقا یک خوراکی خوش پخت و نسبتا ساده و سریع به حساب می آید. از جمله انواع کتلت ها می توان به کتلت مرغ و قارچ اشاره نمود. این کتلت همان طور که از نامش مشخص است، در بر گیرنده دو ماده اصلی و پر طرفدار یعنی مرغ به عنوان یکی از انواع گوشت سفید و قارچ به عنوان یکی از خوشمزه ترین سبزیجات می باشد.

برای درست کردن کتلت مرغ و قارچ به این مواد نیاز دارید:

نشاسته آرد یا نشاسته سیب زمینی چهار قاشق غذا خوری،

پنیر چدار، 200 تا 250 گرم،

سینه مرغ پخته 500 گرم،

قارچ تازه 500 گرم،
ماست خامه ای چهار قاشق غذا خوری،
نمک و فلفل و ادویه و روغن برای سرخ کردن، به مقدار لازم.

بخش مهمی از این غذا را قارچ تشکیل می دهد. قارچ یکی از خوش طعم ترین سبزیجات بوده و قابلیت ترکیب با بسیاری از خوراک های گوناگون را دارد. بهتر است برای این غذا قارچ های تازه را شسته و سپس خرد کنید. البته خرد کردن قارچ ها باید در اندازه های ریز باشد تا عطر و طعم آن در سراسر غذا به صورت یکنداخت پخش شود. پس از این کار آن ها را در روغن ریخته و سرخ می کنیم و در ظرفی جدا می گذاریم. سپس به سراغ گوشت مرغ رفته و آن را نیز به خوبی خرد می کنیم. بعد از این که سینه مرغ به تکه های ریز خرد شد با قارچ های سرخ شده به خوبی مخلوط کرده و ماست خامه ای را نیز به آن ها اضافه می کنیم. خامه ای بودن ماست باعث انسجام و چسبندگی بهتر این ترکیب خواهد شد.

پس از آن تخم مرغ ها را به مخلوط اضافه کرده و آرد یا نشاسته را نیز به آن ها می افزائیم. سپس پنیر رنده شده و نمک و فلفل را اضافه کرده و مخلوط را خوب به هم می زنیم. این مایه کتلت ما است که باید یک ساعت در یخچال بماند تا آماده سرخ کردن شود. با داغ کردن روغن کف تابه، می توان یک تا دو قاشق از مایه را در روغن سرخ کرد و به عنوان یک کتلت کنار گذاشت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.