گروه مواد غذایی سرزمین

گروه مواد غذایی سرزمین

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

با ژله چرخشی حرفه ای به نظر برسید

ژله یکی از دسرهایی است که امروزه توجه بسیاری را به خود جلب کرده و بصورت پودری در طعم های مختلف بوده که باید آن را با آب سرد و گرم ترکیب کرده و در یخچال قرار داد. ژله از ماده ای به نام ژلاتین تهیه می شود که حاوی پروتئین بوده که مصرف آن در استخوان سازی و رشد نقش موثری دارد. این دسر خوشمزه انواع مختلفی دارد که به چند نوع آن در این مقاله می پردازیم.

 

همان طور که گفته شد ژله انواع مختلفی داشته و با مواد گوناگونی از جمله میوه های مختلف و بستنی ترکیب می شود. ژله میوه، نوعی ژله ساده و خوشمزه است که می توان با میوه های دلخواه در کم ترین زمان آن را تهیه کنید که در ادامه به دستور تهیه آن می پردازیم.

 

 

مواد لازم جهت تهیه ژله خوشمزه میوه ای

 

ژله آلوئه ورا؛ 1 بسته
میوه دلخواه؛ به مقدار لازم
آب جوش
قالب ژله

 

نکته:

 

از میوه های با رنگ های مختلف استفاده کنید که ژله ظاهری زیباتر داشته باشد.
در صورت تمایل به جای ژله آلوئه ورا از ژله پرتقال یا لیمو نیز می توان استفاده کرد.

 

 

طرز تهیه:

 

در ابتدا میوه ها را به شکل و اندازه دلخواه خرد کرده و در قالب بریزید. میوه ها را روی هم با رنگ های مختلف بچینید. دقت داشته باشید که قالب را تا آخر از میوه پر کنید تا هنگام ریختن ژله در آن شناور نشوند. هم چنین اگر میوه کم دارید یا مدل خاصی در نظر دارید می توانید میوه ها را مرحله مرحله در قالب بریزید. مثلا کیوی ها را بچینید بعد به اندازه ای که روی کیوی ها را ژله بگیرد روی آن ژله بریزید و در یخچال گذاشته تا کمی ببندد. به همین ترتیب این کار را برای لایه های دیگر انجام دهید.

 

 

ژله را به روش بنماری آماده کنید به این صورت که بعد از ریختن یک لیوان آب جوش در ژله آن را روی بخار کتری قرار دهید و مخلوط کنید تا کاملا شفاف شود. در صورت استفاده از ژله پرتقال می توان به جای آب سرد از آب پرتقال استفاده کنید. بعد از آماده شدن ژله آن را درون قالب روی میوها بریزید. سپس قالب را در یخچال قرار دهید تا ببندد. پس از بستن کامل ژله آن را از قالب در آورده و میل نمایید.

 

ژله چرخشی با میوه

 

ژله چرخشی یکی دیگر از انواع ژله است که همانند ژله میوه با ترکیب ژله و میوه آماده می شود که در زیر به طرز تهیه آن می پردازیم.

 

 

مواد لازم

 

شیر 3 پیمانه
وانیل 1/4 قاشق چای خوری
نشاسته ذرت 2 قاشق غذاخوری
پودر ژلاتین 3 قاشق غذا خوری
آب سرد 1 استکان
شکر 1 پیمانه سر خالی
میوه دلخواه به مقدار لازم
ژله رنگ میوه برای هر میوه نصف بسته
( می توانید از ژله آلوئه ورا فقط استفاده کنید.)

 

 

طرز تهیه:

 

در ابتدا پودر ژلاتین را در ظرفی ریخته و به آن آب سرد اضافه کنید سپس آن را روی حرارت کتری بنماری کرده تا کاملا شفاف و یکدست شود. در ظرفی شیر، شکر و نشاسته را ریخته، روی حرارت متوسط حدود 10 دقیقه هم بزنید تا بوی خامی نشاسته گرفته شود و مواد باهم خوب ترکیب شود.سپس ظرف را از روی حرارت برداشته و وانیل را اضافه کرده و مخلوط کنید. کمی صبر کنید تا از حرارت بیوفتد سپس پودر ژلاتین را اضافه کرده و داخل قالب بریزید( حدود 2 تا 3 سانت از سر قالب خالی باشد.) کمی که خنک شد در یخچال قرار دهید تا کامل سفت شود.

 

 

بعد از سفت شدن ژله، قالب را از یخچال بیرون آورده و با کارد تیز روی ژله خط بندازید. بنا به اندازه قالب به چهار یا شش یا هشت قسمت تقسیم کنید. بعد از تقسیم بندی یکی درمیان برش ها رو با قاشق خارج کرده و در ظرفی دیگر بریزید. سپس جاهای خالی را با میوه های از قبل خرد شده پر کرده و حدود 10 دقیقه در یخچال گذاشته تا خنک شود.

 

در صورت تمایل از پودر ژله هم طعم میوه ها یا از ژله آلوئه ورا برای روی میوه ها می توانید استفاده کنید. پودر ژله را به همراه 1 لیوان آب جوش و یک سوم لیوان آب سرد مخلوط کرده و روی میوه ها ریخته و حدود 2 ساعت در یخچال قرار داده تا کاملا سفت شود. بعد از 2 ساعت ژله های سفیدی که از قالب بیرون آورده بودیم را آب کرده اجازه می دهیم خنک یا به دمای محیط برسد. سپس با ملاقه ای کوچک آهسته و کم کم روی ژله ها می ریزیم که تمام سطح آن را پوشش دهد و دوباره در یخچال قرار داده تا حدود 4 تا 5 ساعت دیگر بماند.

 

برای خارج کردن ژله از قالب آهسته با نوک چاقو دور ژله رو آزاد کنید و با دست چند ضربه به قالب بزنید تا ژله آزاد شود. سپس قالب را برای 1 ثانیه در آب داغ قرار دهید. یک بشقاب روی قالب قرار داده و قالب را برگردانید.

 

 

نکاتی درباره خارج کردن ژله از قالب:

 

1.قالب را با پنبه روغنی تمام قسمتهای داخلی اش را چرب کنید به طوری که فقط چرب شود و روغنی دیده نشود.
2.قالب را با آب سرد مرطوب کرده و حدود نیم ساعت در فریزر قرار داده سپس مواد ژله را درون آن بریزید.
3.به پودر ژله یک و نیم پیمانه آب اضافه کنید که یک پیمانه آن آب جوش باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مرتبط

گروه مواد غذایی سرزمین

محصولات سرزمین نگین ایران زمین

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.