مجله آشپزی, مشاور پخت

پلو مخلوط تاهیری، غذای هندی مطابق با ذائقه ما

 

می دانید که بخش قابل توجهی از غذاهای هندی را ادویه جات آن ها تشکیل می دهد. هندوستان سرزمینی سرسبز دارای تنوع اقلیمی بالا است که به همین دلیل انواع سبزی و ادویه جات مختلف در آن رشد می کند و جزو افزودنی ها در رژیم غذایی روزمره به شمار می رود.

البته چنین رسمی در برخی استان ها و نواحی مشابه در کشور خودمان هم رایج است.
در حالتی که پایه اصلی غذا یعنی برنج هم بین اقوام مختلف، مشترک باشد، منوی غذایی و رژیم های نسبتا مشابه هم به وجود می آید که از جمله آن ها، باید به پلو سبزیجات اشاره کرد. پلو سبزیجات هندی و چینی و … جزو همین غذاها محسوب می شود. نکته مهم در مورد پلو سبزیجات هندی یا پلو مخلوط تاهیری، این است که کاملا گیاهی بوده و برای کسانی که رژیم پرهیز از گوشت دارند مناسب است.

 

 

ادویه و سبزیجات افزودنی به غذا، نه تنها عطر و مزه آن را تحت تاثیر قرار می دهند، بلکه باعث افزایش ارزش و و فواید آن در سلامتی انسان خواهند شد. از طرف دیگر، این افزودنی ها با برخورداری از انواع آنزیم، به تجزیه و هضم بهتر بقیه غذا کمک می کند. در نتیجه بدن بهتر می تواند از خواص و املاح غذا بهره ببرد.

 

در پلو سبزیجات هندی، از سبزی هایی مانند گل کلم، هویج، گوجه فرنگی و فلفل سبز استفاده می شود. این مواد حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند که به همراه ویتامین ها، قدرت ایمنی بدن را افزایش می دهند. همچنین سیب زمینی و برنج در پلو مخلوط تاهیری، منبع سرشاری از انواع کربوهیدرات، کالری و فیبر گیاهی به شمار می روند. کالری و فیبر موجود در این مواد باعث می شود تا دستگاه گوارش با دریافت مقدار کافی غذا، احساس سیری کند و همین اتفاق به کنترل اشتها و وزن کمک خواهد کرد.

 

 

مزیت دیگر پلو سبزیجات هندی یا پلو مخلوط تاهیری، وجود سیر و پیاز است. این دو ماده گنجینه های بی نظیری از انواع فایده برای سلامتی هستند. از پاکسازی مجاری تنفسی گرفته تا کمک به کلیه ها و مجاری ادراری، جزو خواص پیاز و سیر به شمار می روند. ویژگی اصلی سیر، کمک به عملکرد بهتر قلب و تصفیه خون و پیشگیری از بروز گرفتگی یا سکته است.
با این تفسیر، و با توجه به این که مواد موجود در پلو سبزیجات هندی در کشور ما نیز در دسترس است، بد نیست حتما برای پختن و تدارک این ترکیب لذیذ دست به کار شوید.

 

 

مواد لازم برای تهیه پلو سبزیجات هندی عبارتند از:

 

دو عدد سیب زمینی بزرگ خرد شده،
دو فنجان گل کلم خرد شده،
دو عدد هویج متوسط خرد شده،
دوازده عدد لوبیا سبز خرد شده،
نصف فنجان نخود فرنگی خرد شده،
سه قاشق غذا خوری روغن زیتون یا روغن گیاهی خرد شده،
دو عدد پیاز متوسط خرد شده،
سه عدد گوجه فرنگی خرد شده،
پنج حبه سیر له شده،
یک قاشق غذا خوری زنجبیل تازه رنده شده،
یک قاشق غذا خوری برگ نعنا خرد شده،
سه قاشق غذا خوری برگ گشنیز خرد شده،
سه عدد فلفل سبز،
یک قاشق چای خوری پودر گشنیز،
نصف قاشق چای خوری زردچوبه،
سیصد گرم برنج،
یک قاشق غذا خوری آب لیمو،
یک عدد برگ بو،
چهار عدد هل سبز،
دو عدد چوب دارچین کوچک،
چهار عدد میخک.
نمک و پودر فلفل قرمز به مقدار دلخواه.

 

 

از دیدن فهرست بلند مواد اصلا دلهره به خودتان راه ندهید و نا امید نشوید. پختن پلو سبزیجات هندی و ترکیب این مواد با یکدیگر ساده است.

 

ابتدا باید برنج را به خوبی خیسانده و چند نوبت آب بکشید و کنار بگذارید. سپس گل کلم ها را به خوبی شسته و خرد کنید. در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و برگ بو، هل، دارچین و میخک را کمی با حرارت ملایم تفت دهید. سپس پیاز را اضافه کنید و وقتی رنگ پیاز عوض شد، سیر و زنجبیل را هم با پیاز و سایر مواد مخلوط کنید و به آرامی تفت دهید. بعد از آن گوجه را حدود یک دقیقه تفت دهید و سپس سیب زمینی های خرد شده را هم اضافه کنید.

 

 

وقتی سیب زمینی ها کمی برشته شدند، هویج را اضافه کنید و به ترتیب نخود فرنگی، لوبیا سبز، گل کلم، برگ نعنا، گشنیز، فلفل سبز، پودر فلفل قرمز و زردچوبه را هم در قابلمه بریزید و حسابی مخلوط کنید تا کل سبزیجات به خوبی تفت داده شوند و آخر سر آب لیمو را رویشان بریزد. قبل از ریختن آب لیمو، شاید ترجیح بدهید که چوب دارچین ها را از مخلوط جدا کنید.
سپس برنج را با یک فنجان آب اضافه کنید و خوب به هم بزنید و در قابلمه را ببندید تا پخته شود. اگر بعد از حدود چهل دقیقه هنوز جا نیافتاده و دم نکشیده، می توانید دوباره کمی آب اضافه کنید و اجازه بدهید با حرارت آرام به خوبی دم بکشد. پلو مخلوط تاهیری یا پلو سبزیجات هندی شما آماده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.