مجله آشپزی

هر غذایی برای چه کاربردی باید مصرف شود؟

 

سالاد میوه 

 

در آستانه ماه های سرد سال، شاهد تغییرات آب و هوایی هستیم که ساز و کار های درونی بدن انسان را هم تحت تاثیر قرار می دهد. کاهش ایمنی بدن هم با تغییر آب و هوا از جمله همین تاثیرات است، چرا که هنوز با شرایط جدید هماهنگی پیدا نکرده و در برابر حملات ویروسی و میکروبی و عفونت های احتمالی چندان توانایی ندارد.

 

 

به همین دلیل، در آستانه فصل هایی که با تغییرات اقلیمی مواجه هستیم، خوردن غذاهایی که به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می کنند توصیه می شود. آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و املاح نقش قابل توجهی در بالا رفتن توان ایمنی بدن در برابر ویروس ها و عفونت ها دارند. در نتیجه بهتر است مقدار قابل توجهی از این مواد از طریق یک رژيم غذایی سالم فراهم شود تا بتواند سلامتی بدن در مواجهه با تغییرات آب و هوایی را تضمین کند.

 

از میان رژیم های غذایی مناسب، می توان به سالاد میوه تقویتی اشاره کرد. این سالاد میوه برای جبران کاهش ایمنی بدن در فصل های خاص مفید است و خوردن آن در اوایل فصل پاییز یا اواخر زمستان پیشنهاد می شود. سالاد میوه تقویتی ترکیبی است از نارنگی، کیوی، انار، سیب قرمز و خرمالو!

 

 

نارنگی یک معجزه گر ملس و خوش طعم واقعی است که مقدار قابل توجهی ویتامین ث در بر دارد. همچنین از نظر داشتن مواد غنی گیاهی، شبیه کیوی است و می تواند به محافظت سلول ها، کاهش یا رفع التهاب و عفونت و همچنین تقویت قلب و تنظیم فشار خون کمک کند.

 

میوه دیگری که حتما باید در سالاد خود داشته باشید، انار است. توصیف محاسن انار قابل شمارش نیست و همه ما از کودکی در مورد فواید آن مطالب زیادی شنیده ایم. انار حاوی فیبر، ویتامین و پتاسیم است. انار می تواند از بروز التهاب های مزمن جلوگیری کند و ترکیبات موجود در آن نه تنها برای حملات ویروسی، حتی برای مقابله با سرطان نیز جزو بهترین سلاح ها هستند. 

 

 

سیب قرمز و کیوی هم باید در مخلوط سالاد میوه شما وجود داشته باشند. برای این که بتوانید به اهمیت این میوه ها پی ببرید، بد نیست بدانید که ویتامین ث و آنتی اکسیدان های قوی موجود در سیب و کیوی، بهترین تضمین برای آمادگی دستگاه ایمنی بدن هستند. یک نمونه از مزیت این میوه ها به خصوص کیوی، نقشی است که در پیشگیری از آسم دارند.

 

به سالاد میوه خود خرمالو نیز اضافه کنید. خوردن خرمالو بدلیل برخورداری از فیبر زیاد و همچنین انواع ویتامین ها، باعث می شود از یک طرف دستگاه گوارش برای هضم بهتر و جذب مواد مغذی خوراکی ها و نوشیدنی ها تقویت شود، و از طرف دیگر سیستم ایمنی بدن آمادگی بهتری برای رویارویی با بیماری ها داشته باشد.

 

 

سوپ جو با ادویه

 

سبک زندگی امروز و رژیم غذایی نامناسب باعث شده است تا اضافه وزن و چاقی جزو یکی از رایج ترین بیماری ها شده است. در نتیجه عده زیادی هم به دنبال پیدا کردن یک برنامه غذایی مناسب برای کاهش وزن، چربی سوزی و از بین بردن کلسترول اضافه شکم و پهلو هستند.

 

 

از بهترین غذاهایی که می توان برای آب کردن شکم و از بین بردن چربی مناسب است، انواع سوپ هایی هستند که با غله و سبزیجات تهیه می شوند. سوپ جو با گوجه، یک پیش غذای مناسب و برای شب ها وعده غذایی کامل و مغذی است. 

 

 

مواد اصلی تشکیل دهنده این غذا عبارتند از گوجه، سبزیجات به ویژه جعفری  و جو. 

 

جعفری در تصفیه خون و از بین بردن چربی های رسوبی تاثیر گذار است. همچنین گوجه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، در تقویت ایمنی بدن نقش اساسی دارند. جو به عنوان ماده اصلی این سوپ، از جمله غلاتی است که به دلیل داشتن فیبر گیاهی بالا، اثر مهمی روی سلامت بدن و تنظیم وزن خواهد داشت. فیبر گیاهی باعث می شود تا فرآیند گوارش بهتر انجام شده و میزان قند و چربی خون کنترل شود. از مزایای مهم فیبر غلات، این است که در زمان مناسب احساس گرسنگی را از بین می برد. در نتیجه اشتیاق به پرخوری کمتر شده و زمینه های چاقی راحت تر برطرف می شوند.

 

 

می توانید قارچ و اسفناج نیز به سوپ جو اضافه کنید. این مواد نیز سرشار از املاح و آنتی اکسیدان بوده و با تامین مواد مورد نیاز بدن، از خوردن تنقلات غیر ضروری میان وعده جلوگیری می کنند.

 

نکته مهم برای افزایش سوخت و ساز سلولی و کاهش وزن، استفاده از ادویه جات به مقدار زیاد و همچنین افزودنی هایی مانند آبغوره و سرکه انگور یا سرکه سیب خانگی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.