مجله آشپزی

خواص جالب نخودچی نمکی

 

در ظرف آجیل، نخودچی جزو موادی است که شاید بعد از پسته و فندق و بادام مورد توجه قرار بگیرد، ولی جالب است بدانید که این دانه های کوچک، خواص و ارزش غذایی فوق العاده ای دارند که به خوبی با ارزش غذایی فندق و بادام قابل رقابت است.

 


نخودچی یکی از دانه های خشکبار یا آجیل و سرشار از فیبر گیاهی، کربو هیدرات و کالری بالا است. ویژگی مهم نخودچی مانند نخود، لوبیا و سایر دانه های گیاهی، این است که از میزان فیبر بالایی برخوردار بوده و علاوه بر ایجاد احساس سیری، به تقویت دستگاه گوارش کمک می کند. نخودچی می تواند به صورت خام یا بو داده تهیه شود. نگهداری و هضم نخودچی خام به دلیل رطوبت و چربی که دارد، کمی مشکل تر است و به همین دلیل آن را بو داده می کنند تا بهتر قابل هضم باشد. نخودچی بو داده بر اساس تقاضا و سلیقه مصرف کنندگان به صورت معمولی، شیرین (یا شکری) و شور (یا نمکی) تهیه و عرضه می شود و نخودچی نمکی در مقایسه با نوع شیرین آن، طرفداران بیشتری دارد.

 

 

با این حال خواص نخودچی خام با نخودچی بو داده تفاوت چندانی نخواهد داشت و البته نوع بو داده آن ترد تر و به اصطلاح خوش خوراک تر است. در مورد نخودچی نمکی یا شیرین هم باید دقت داشته باشید که میزان نمک و شکر اضافه شده به نخودچی، باعث از بین رفتن خواص مفیدش نشود. ویژگی مهم نخودچی این است که طبیعت گرم و خشک دارد و خوردن آن برای کسانی که مزاج سرد و مرطوب دارند مناسب تر خواهد بود.

 

فیبر بالای موجود در نخودچی باعث شسته شدن جداره روده می شود و به این ترتیب، فرآیند جذب غذا بهتر انجام می شود. در نتیجه با خوردن مقدار کمی نخودچی به همراه غذا یا در زمان های میان وعده، احساس سیری به وجود می آید و همین اتفاق سبب پیشگیری از پرخوری و انباشت کالری های اضافه می شود. تقویت معده و روده ها با خوردن نخودچی، به هضم بهتر مواد غذایی و رفع مشکلاتی مانند یبوست کمک می کند. در اشخاصی که فرآیند جذب غذا توسط دستگاه گوارش به خوبی انجام نشود، احساس گرسنگی و نیاز به خوردن بیشتر به وجود می آید و موادی مانند نخودچی، تا حد زیادی این کمبود را جبران می کنند.

 

نخودچی دارای انواع ویتامین های گروه ب، ویتامین ث و ای است و می تواند به شادابی و تقویت سلول های پوست و جلوگیری از شکنندگی و ریزش مو کمک کند. مصرف نخودچی برای کسانی که به دنبال روش های طبیعی برای حفظ سلامت پوست و موی خود می گردند، یکی از بهترین پیشنهادات به حساب می آید.

 

 

نخودچی از املاح و عناصر مفیدی تشکیل شده است که آهن و کلسیم از آن جمله هستند. آهن موجود در نخودچی به تولید گلبول های قرمز خون کمک می کند. در نتیجه کسانی که به دلیل کمبود آهن دچار کم خونی و افت فشار خون شده اند، می توانند با خوردن این دانه های کوچک بخش قابل توجهی از مشکل خود را برطرف کنند. علاوه بر این که خون رسانی کافی به سلول ها، احساس ضعف و کرختی بدن را نیز از بین می برد.

 

همچنین کلسیم موجود در نخودچی به همراه سایر ویتامین ها، برای رشد و استحکام بافت های استخوانی و دندان نقش موثری به دنبال دارد. برای کسانی که به دنبال مکمل های تقویتی هستند، نخودچی شاید بهترین و سالم ترین گزینه است. به همین دلیل به کوهنوردان و ورزشکارانی که فعالیت های ورزشی سنگین انجام می دهند، همراه داشتن و خوردن کمی نخودچی، کشمش و مواد مشابه توصیه می گردد.

 

 

ویژگی مهم دیگری که نخودچی دارد، تقویت دستگاه مغز و اعصاب و کمک به ساز و کار های عصبی است. مصرف نخودچی، مواد مورد استفاده بدن سلول ها و بافت های عصبی را تامین می کند و به این ترتیب، نارسایی هایی مانند بی حوصلگی، کم خوابی، اضطراب و اسپاسم و تنش های عصبی را کاهش می دهد. از طرفی منیزیم موجود در نخودچی باعث بهبود عملکرد ماهیچه ها و پیشگیری از ضعف آن ها به خصوص برای قسمت های مهمی مثل عضلات قلب خواهد شد.

 

نتیجه مهم دیگری که خوردن نخودچی به دنبال دارد، کمک به رفع بیماری های خود ایمنی است. بیماری های خود ایمن آنهایی هستند که سیستم ایمنی بدن اشتباها به سلول های خودی حمله می کند. بیماری ام اس از جمله شایع ترین همین مشکلات است. با این حساب خوردن نخودچی و سایر موادی که همزمان سیستم ایمنی و بافت های عصبی بدن را تقویت می کند، نقش بسزایی در پیشگیری و کنترل این قبیل بیماری ها خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.