مجله آشپزی

نگران درمان این 2 بیماری نباشید

 

سندروم روده

 

بیماری های گوارشی جزو رایج ترین انواع بیماری ها هستند که اهالی دنیای مدرن را به خود گرفتار کرده اند.

 

مشکلات معده و روده تقریبا در تمام کشور ها چه توسعه یافته و چه در حال توسعه وجود دارد و البته بسته به وضعیت و کیفیت زندگی اجتماعی در هر کشور، میزان آن کمتر یا بیشتر است. مشکلاتی مانند زخم معده، اسیدیته شدن معده و زخم روده یا سندروم روده از این قبیل هستند.

 

 

بیماری های گوارش به طور کلی ناشی از تغذیه نامناسب و عادات غذایی حساب نشده است. یکی از انواع این بیماری ها به نام سندروم تحریک پذیر روده است که علائم و نشانه های آن نسبتا فراگیر بوده و گاهی اوقات چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.

 

دستگاه عصبی خود را تقویت کنید، از آی بی اس در امان باشید!

 

سندروم روده تحریک پذیر اشاره به وضعیتی دارد که شامل علائمی مانند درد شکم، نفخ و عملکرد نادرست روده ها بوده و همچنین در بیشتر موارد، اسهال یا یبوست به همراه دارد. طبق برخی از منابع، علت اصلی سندروم روده تحریک پذیر مشخص نیست و این بیماری صرفا با علائمی که به صورت مشترک برای بیشتر مبتلایان بروز می کند، تشخیص داده می شود.

 

از جمله روش های خانگی بی ضرر برای پیشگیری یا درمان سندروم روده تحریک پذیر، خوردن نعنا است.

 

 

زمانی که بر اثر اسپاسم های عصبی، عضلات و ماهیچه هایی که مسئول حرکت جداره روده ها هستند فعالیت خود را به درستی انجام ندهند، خوردن نعنا می تواند به این موضوع کمک کند. در واقع نعنا ضد این قبیل اسپاسم ها بوده و البته بهتر است در قالب قرص یا کپسول از این گیاه استفاده کنید. توصیه شده است که حتما قبل از مصرف نعنا برای بهبود سندروم روده، با پزشک متخصص مشورت شود. 

 

سندروم رود تحریک پذیر به نام آی بی اس معروف است.

 

از جمله مواردی که باعث بروز آی بی اس می شود، این است که باکتری پروبیوتیک که برای عملکرد روده و معده نقش مهمی بازی می کند، به میزان کافی در بدن وجود ندارد. خوردن ماست باعث جبران این کمبود شده و در صورتی که علائم گفته شده را احساس کردید و بنظرتان ممکن است دچار این سندروم شده باشید، می توانید با مشورت پزشک و مصرف ماست یا قرص نعنا برای بهبود آن اقدام کنید.

 

آبله مرغان

 

 

آبله مرغان از بیماری هایی است که کمتر کسی ممکن است به آن مبتلا نشده باشد. به خصوص در دوران نوزادی و کودکی، احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر می شود و نکته جالب اینجاست که درمان آبله در دوران کودکی از درمان در دوران بزرگ سالی آسان تر خواهد بود.

 

ویروس آبله مرغان! دوست پر دردسر بچه ها

 

 

آبله مرغان یک بیماری ویروسی است که باعث می شود دانه های زیادی روی سطح بدن به وجود بیایند و ویروس آن هم به شدت استعداد انتقال دارد. به محض این که کوچکترین تماس مستقیم و غیر مستقیم با شخص بیمار برقرار شود، این ویروس منتقل خواهد شد، در نتیجه درمان خانگی بیماری آبله مرغان برای همه خانواده هایی که یکی از اعضایشان مبتلا به آن شده، به یک دغدغه جدی تبدیل می شود.

 

غیر از اصل ویروس، خارش های پوستی ناشی از دانه های آبله شرایط سختی به وجود می آورند که روش های طب سنتی علاوه بر درمان، به کاهش این التهاب ها نیز کمک خواهد کرد.

 

یکی از راه ها برای درمان خانگی آبله مرغان، استفاده از جو دو سر است. البته نه به این معنی که جو دو سر میل کنید، بلکه می توانید در وان کوچکی آب داغ ریخته و حدود دو لیوان بزرگ جو دو سر در آب مخلوط کنید و کمی صبر کنید تا عصاره جو دو سر در آب داغ حل شود. سپس در آن مخلوط وارد شوید و حدود ده تا پانزده دقیقه بمانید و بعد از آن بیرون آمده و اجازه دهید بدن شما به آرامی بدون حوله و دستمال خشک شود.

 

 

علاوه بر این روش، می توانید از جوش شیرین استفاده کنید. مقداری جوش شیرین در آب گرم ریخته و به هم بزنید. بهتر است محلول به دست آمده رقیق نباشد و سپس آن را روی پوست و قسمت های ملتهب و پر خارش بمالید. البته می توانید مانند حمام جو دو سر، جوش شیرین را در وان آب ریخته و در آن غوطه ور شوید.

 

اگر به دنبال درمان خوراکی به جای روش بهبود موضعی می گردید، پیشنهاد می کنیم با هویج و کمی گشنیز، سوپ درست کرده و در وعده های غذایی به ویژه هنگامی که معده خالی است، بگنجانید. خاصیت این دو سبزی داشتن مقادیر کافی، آنتی اکسیدان است که برای ضد عفونی از بین بردن زخم ها و نارسایی ها نقش موثری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.