مجله آشپزی, مشاور پخت

گام به گام تا پخت خورشت آلو خوشمزه

 

آش و خورشت: شناسنامه سفره ایرانی

 

از اولین نکاتی که دختران جوان به خصوص آن هایی که تازه ازدواج کرده اند علاقه مند به یاد گرفتنش هستند، پخت غذاهای ایرانی به ویژه انواع آش ها و خورشت ها است.

 

در واقع سفره ایرانی بدون چلو و خورشت جلوه چندانی ندارد. این غذاهای خوش طعم و مقوی، فقط یک خوراکی نیستند، بلکه بخشی از هویت ایرانی را تشکیل می دهند و البته مواد استفاده شده در آن ها بر اساس شرایط متنوع اقلیمی کشور تفاوت دارد.

 

یکی از این خورشت ها که در بسیاری از مناطق و در بین اهالی بومی استان های مختلف تا حد قابل توجهی پرطرفدار است، خورشت آلو با گوشت نام دارد. 

 

 

گوشت و آلو، ترکیبی دارویی و معجزه آسا!

 

خورشت آلو با گوشت ترکیب بی نظیر از انواع سبزیجات، گوشت قرمز و ادویه جات است که می ‌توانند بخش قابل توجهی از املاح و عناصر و همچنین پروتئین های مورد نیاز بدن را تامین کرده و علاوه بر این که یک وعده غذایی مغذی به شمار رود، شبیه یک مکمل دارویی نقش اساسی در پیشگیری از بیماری ها و حملات میکروبی و ویروسی خواهد داشت. به همین دلیل است که در فصل های پاییز و زمستان، خوردن این قبیل غذاها رواج بیشتری دارد، تا بدن که در برابر بیماری ها و سرما آسیب پذیر تر است بتواند مصون بماند. 

 

خورشت آلو با گوشت به دلیل داشتن مقادیری از گوشت قرمز، حاوی پروتئین های لازم برای بدن است و سبزیجاتی مثل گشنیز، جعفری و سیر، باعث بالا رفتن درصد املاح، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های آن می شود.

 

در حقیقت ترکیبات خورشت آلو با گوشت مانند بسیاری دیگر از آش ها و خورشت های ایرانی، بسیار غنی و متنوع بوده و ویژگی خاص آن، قابلیت تغییرات متفاوت با توجه به تغییر مواد و بر اساس سلیقه ها و ذائقه های گوناگون است.

 

یک خورشت کاملا غنی، خوشمزه و سالم!

 

برای تهیه خورشت آلو با گوشت به این مواد احتیاج دارید:

 

نیم کیلوگرم گوشت فیله یا خورشتی گوسفند یا گوساله،

یک پیمانه آلو بخارای تازه،

گشنیز یا جعفری به مقدار لازم برای تزیین،

یک عدد پیاز خرد شده،

۴ حبه متوسط سیر،

نصف پیمانه رب گوجه فرنگی،

دو قاشق غذاخوری روغن،

یک عدد چوب دارچین، 

یک قاشق چایخوری آویشن تازه،

یک عدد برگ بو،

یک قاشق چای خوری پودر پاپریکا،

نصف فنجان زیره سبز،

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب،

نمک و فلفل به مقدار،

 

 

برای تهیه خورشت آلو با گوشت، ابتدا باید قابلمه ای را روی حرارت قرار داده و روغن را در آن بریزید تا خوب داغ شود. سپس خورشت گوشتی را به این روغن اضافه کنید و پس از چند دقیقه تفت دادن، وقتی دیدید رنگ خورشت تغییر کرده است، پیاز خشک شده، فلفل قرمز و سیر را اضافه کنید و همچنان مخلوط را به هم بزنید.

 

پس از آن برگ بو، چوب دارچین، زیره، پاپریکا، آویشن و همچنین نمک و فلفل را یکی یکی و به آرامی اضافه نمائید و مجدد تفت دهید تا بوی ادویه ها را به خوبی حس کنید.

 

پس از آن رب گوجه فرنگی، آلوها و سرکه سیب را به خورشت درون قابلمه اضافه کرده و مخلوط کنید.

 

در این مرحله حرارت باید ناچیز باشد و اجازه بدهید حداکثر حدود ۴۰ دقیقه این خورشت اولیه روی همین حرارت ملایم پخته شود. 

 

چوب دارچین و برگ بو به راحتی و به صورت خام قابل خوردن نیستند و ممکن است برخی طعم آن ها را نپسندند، با این حال از این مواد برای عطر بهتر خورشت استفاده می شود و مقدار آن بسته به نظر آشپز و رمز و رازهای است که برای دست پخت خود در نظر گرفته است.

 

پس از خارج کردن برگ بو و دارچین از داخل خورشت، در قابلمه را ببندید و حدود نیم ساعت دیگر آن را روی حرارت قرار دهید. حرارت باید ملایم باشد تا گوشت به خوبی پخته شده و عصاره مواد در هم حل شوند.

 

هنگامی که دیدید آب خورشت غلیظ شده یا به اصطلاح جا افتاده است، می توانید آن را در ظرف بریزید و اگر مایل هستید با سبزیجات گشنیز و جعفری تزیین کنید.

 

خورشت آلو با گوشت را می توان با نان یا به همراه چلو سرو کرد. در بعضی از روستا ها آن را مانند آش به همراه نان محلی میل می کنند و به ویژه در شهر ها، ترکیب خوشرت حتما با چلو یا پلو تهیه می شود. فراموش نکنید که اگر هدف شما از آشپزی و تهیه این قبیل غذا های سنتی، برخورداری از خواص و ارزش غذایی آن ها است، بهتر است برنج را به شکل پلو و بدون آبکش کردن بپزید تا املاح و ویتامین های بیشتری از آن به بدن برسد. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.