مجله آشپزی

برای درمان این بیماری ها وسواس به خرج ندهید

 

نیش حشرات

 

نیش حشرات، مزیت یا مصیبت؟

 

هیچ کسی را نمی توان پیدا کرد که ادعا کند تا الان به این مشکل بر نخورده و توسط یک یا چند حشره گزیده نشده است. به خصوص کسانی که به محیط های طبیعی نزدیک تر هستند و معمولا اواخر هفته به باغ یا منطقه ای در بیرون شهر می روند، در معرض گزیدگی توسط انواع حشرات قرار دارند.

 

 

در نگاه اول بهتر است نیش حشره را اتفاقی مثبت ببینیم چرا که بدن نسبت به آن واکنشی طبیعی نشان خواهد داد و چنین مسئله ای قدرت ایمنی و واکنش انسان را بالا تر می برد. به همین دلیل است که گفته می شود حتی برای کودکان نیش برخی حشرات مثل زنبور می تواند مفید باشد؛ اما اگر از خارش و سوزش بعد از نیش پشه و موارد مشابه کلافه می شوید، بد نیست از روغن اسطو خودوس استفاده کنید.

 

روغن اسطوخودوس را از عطاری یا فروشگاه معتبر دارو های گیاهی و طب سنتی تهیه کرده و روی محل نیش زده بمالید تا از خارش آن جلوگیری کند.

 

 

راه های ساده برای التیام نیش حشرات

 

یکی از دردناک ترین انواع نیش ها، نیش زنبور است که معمولا به دلیل حساسیت و ترس افراد به وجود می آید. مثلا اگر دیدید زنبوری به دست شما نزدیک شد و اطرافتان در حال پرواز است، اصلا نگران نباشید، برای نیش زدن شما نیامده، بلکه صرفا در حال بررسی و بو کردن شماست و به زودی دور می شود.

 

شاید بتوان این نکته را تجویزی برای پیشگیری بسیاری از گزیدگی های زنبور دانست چرا که در این مواقع افراد ترسیده و سعی در پراندن یا کشتن زنبور می کنند و به این ترتیب، زنبور را به واکنش طبیعی و گزیدن تحریک خواهند کرد.

 

با این حال، اگر به طور ناگهانی دچار پزش زنبور شدید، می توانید از مقداری پیاز استفاده کنید. پیاز یک ضد عفونی کننده قوی طبیعی برای این مواقع است؛ اما از جمله مواد دیگری که روی محل گزیدگی تاثیر مثبتی دارند، گوشت است. یک تکه کوچک گوشت قرمز را برش داده و در محل گزیدگی قرار دهید. این گوشت آنزیم هایی مانند پاپین دارد که به رفع اثرات التهابی و عفونت احتمالی محل گزیدگی کمک می کند.

 

پف چشم

 

 

پف چشم از جمله شایع ترین و معمول ترین مواردی است که بسیاری از مردم با آن مواجه می شوند. قبل از این که به درمان پف چشم بپردازیم، بد نیست در مورد نحوه برخورد عموم با چنین مواردی توضیح دهیم. به طور کلی برای مشکلات رایج سلامتی، دو گروه از افراد وجود دارند.

 

بی تفاوتی؟ یا وسواس برای درمان؟

 

گروه اول کسانی هستند که اصلا به این موارد توجهی ندارند و آن را یک نارسایی بسیار پیش پا افتاده می بینند که تعداد زیادی از مردم دیگر را هم مبتلا کرده و اخلالی در زندگیشان ایجاد نمی کند. برخی دیگر با کمترین مشکل و احساس تغییر در وضع سلامت جسم و روان خود، به پزشک متخصص یا مشاور مراجعه می کنند.

 

درمان پف چشم از همین موارد شایع است که بعضی از افراد را وادار می کند به پزشک مراجعه کنند. معمولا تغییرات ظاهری مانند پف چشم، ریشه در کبد و نارسایی های کبدی دارند، ولی باید تشخیص اصلی را به عهده پزشک متخصص گذاشت. بسیاری دیگر از انواع چشم های پف کرده، به دلیل حساسیت های کلی یا فصلی و موردی افراد به وجود می آیند.

 

اگر به نظر رسید که دلیل پف چشم به کبد بر می گردد، می بایست مصرف سبزیجات، گوشت سفید کم چرب و حبوبات و غله و همچنین دمنوش هایی که به سم زدایی و سلامت کبد کمک می کنند را در دستور کار قرار دهید؛ ولی اگر پف چشم به دلیل حساسیت باشد، استفاده از چای یکی از راه های متداول درمانی است.

 

 

تجویز خودسرانه، ممنوع!

 

همان طور که گفته شد درمان قطعی پف چشم بستگی به تشخیص پزشک و داروی های وی دارد ولی در صورتی که دچار مشکلات آلرژی هستید می توانید از مقداری از برگ یا تفاله چای تازه دم را جدا کنید و کناری بگذارید تا به خوبی سرد شوند.

 

 

اگر به همان حالت داغ، از این برگ ها استفاده کنید به چشم شما و پوست اطراف آن آسیب بیشتری وارد می شود. چرا که چشم عضو حساسی است و باید با دقت روش بهبود آن را انجام داد. بعد از سرد شدن، برگ های چای را برای چند دقیقه روی محل پف کرده و حساس قرار دهید. در برگ های دم کرده چای ماده ای به نام تانین به پوست می رسد که باعث سرحال شدن و شادابی بافت های زنده می شود و در محل پف و حساسیت اطراف چشم نیز به کمک سلول های پوستی رفته و بافت آن ناحیه را متراکم می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.