مجله آشپزی, مشاور پخت

اصول پخت خورشت قلیه ماهی برای مادران

 

بهانه های شکم گردی در شمال یا جنوب ایران

 

وقتی در مورد ماهی صحبت می کنیم در حقیقت خواص و مزیت های فراوان آن به یاد می آیند. به همین ترتیب، غذاهایی که در آنها از ماهی استفاده می ‌شود، می‌ تواند تا حد زیادی یک وعده کامل غذایی را تشکیل دهد و کلیه مواد ضروری بدن را تامین نماید.

 

دریاهای ایران در شمال و جنوب و همچنین رودخانه ها و دریاچه های پراکنده در این کشور، منبعی غنی از انواع ماهی های آب شور و شیرین هستند که هر کدام طعم خواص و نحوه پخت متفاوتی را می طلبند. مردم مناطق شمال و جنوب کشور بیشتر از سایر ایرانیان، نحوه پخت انواع غذاهای متنوع با ماهی را به خوبی یاد گرفته اند. که از آن جمله می توان به خورشت قلیه ماهی اشاره کرد. 

 

 

بیشتر ماهی هایی که در آب های شیرین به دست می آیند از نوع قزل آلا هستند. در استان های شمالی کشور بیش از همه ماهی سفید به شیوه های مختلف طبخ می شود، ولی ماهی های خلیج فارس و دریای عمان از تنوع بیشتری برخوردار هستند.

 

انواع و اقسام غذاهای سنتی مانند خورشت قلیه ماهی، هواری  و میگو، ماهی مرکب کبابی و … در استان ها و جزایر خطه جنوبی ایران تهیه و آماده می شوند و فرصت های بی نظیری برای شکم گردی و رستوران گردی در اختیار علاقه مندان به گوشت و طعم ماهی و میگو قرار می دهند.

 

نفت دریا بهتر است یا ماهی دریا؟

 

ماهی های خلیج فارس از بهترین انواع گوشت سفید هستند و ترکیبات بسیار مغذی از جمله امگا ۳، منبع فوق العاده ای از مواد ضروری مورد نیاز بدن محسوب می شوند.

 

درحقیقت امگا ۳ و امگا 6 ساختار هایی از  چربی های مفید بوده و زمینه سوخت و ساز سلولی را به خوبی تامین می کنند. امگا 3 در مواد غذایی دیگری از جمله گردو هم وجود دارد و می‌تواند جایگزین کلسترول منفی و مضر خون شود. در نتیجه با تنظیم فشار خون و پیشگیری از انسداد عروق، نقش قابل توجهی در سلامت دستگاه گردش خون و قلب خواهد داشت.

 

همچنین امگا 3 بر روی دستگاه عصبی بدن تاثیرات مثبت و قابل توجهی از خود به جا می گذارد و به همین دلیل است که ماهی را به عنوان یک منبع پروتئینی سالم تر با عوارض کمتر نسبت به گوشت قرمز می شناسیم.

 

همان طور که اشاره شد، یکی از غذا های لذیذ و بی نظیر استان های جنوبی ایران، خورشت قلیه ماهی است که تفاوت خاصی با قلیه ماهی معمولی که می شناسیم دارد و به صورت خورشتی طبخ می شود.

 

 

 و اما خورشت قلیه ماهی

 

برای تهیه خورشت قلیه ماهی به این مواد احتیاج دارید:

 

ماهی بدون تیغ یک عدد،

گشنیز تازه ۲۵۰ گرم،

شنبلیله تازه ۵۰ گرم

پیاز متوسط ۲ عدد،

سیر متوسط ۵ اپ

شیره تمر هندی (بدون هسته) یا رب انار ۳ قاشق غذاخوری،

زردچوبه نمک و فلفل به میزان لازم،

 

برای پخت خورشت قلیه ماهی قبل از هر کار باید سبزی ها را که شامل گشنیز و شنبلیله بودند به خوبی بشویید و بر روی پارچه تمیز قرار دهید تا خشک شود. اگر می خواهید خواص و ارزش این خورشت بالاتر باشد، بهتر است از سبزیجات و ماهی تازه استفاده کنید و اگر بتوانید سبزیجات ارگانیک و ماهی غیر پرورشی تهیه کنید، طعم و سلامت خورشت قلیه ماهی شما چندین برابر خواهد شد.

 

بعد از خشک شدن آنها را داخل خرد کن داشته یا با چاقو به صورت ساطوری حسابی خورد کنید. ماهی ها را نیز به صورت تکه ای یا به اصطلاح قلیه-قلیه خرد کرده و کمی نمک و فلفل روی این تکه های خام بریزید و کنار بگذارید.

 

کف ماهیتابه را با روغن آغشته کرده و پس از آن که روی شعله به خوبی داغ شد، پیازهای خرد شده را داخل آن ریخته و به همراه ادویه ها تفت دهید. پس از کمی تفت دادن، سیر و سبزیجات خرد شده را هم اضافه کنید. زمانی که آب این مواد تبخیر شد، به اندازه یک فنجان کوچک آب اضافه کرده و روی شعله کم قرار دهید تا به خوبی نیم پز شوند.

 

سپس شیره تمر هندی یا رب انار را به این مخلوط اضافه کنید و خوب به هم بزنید بعد از آن سه تا چهار لیوان متوسط آب هم اضافه کرده و کمی از در ظرف را باز بگذارید.

 

حرارت ملایم باید تا جایی ادامه پیدا کند که خوراک تغییر رنگ داده و بجوشد. سپس تکه های ماهی را به خوبی درون خورش قرار دهید و نیم ساعت هم برای پخت ماهی ها ثبت کنید.

 

اگر از رب انار استفاده کنید غذای شما طعم خاص تر یعنی ترکیبی از شوری و تندی به خود می گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.