مجله آشپزی, مشاور پخت

خوشمزه ترین شوید پلو باقلا را بپزید

 

پلو و چلو: پای ثابت سفره ایرانی

 

پلو و چلو و سایر غذاهایی که هم خانواده آن ها هستند از جمله دمپختی، شیوید پلو (یا شبت پلو)، سبزی پلو، مرصع پلو و انواع کته ها، همیشه در کنار غذای ایرانی ها بوده اند و به همراه چلو، گوشت، حبوبات و … به روش های مختلفی طبخ می شوند.

 

در روش اصیل پختن برنج، ابتدا باید آن را چند ساعت در آب نگه دارید یا به اصطلاح بخیسانید. سپس دو یا سه مرتبه برنج را بشوئید و یکبار به همراه آب بجوشانید و سپس با حرارت ملایم آن را دم کنید. با این حال، معمولا برای مجالس و میهمانی ها، برنج را به صورت چلو می پزند. پخت چلو در واقع یک مرحله بیشتر از پلو دارد و آن هم آب کشیدن برنج است.

 

 

زمانی که مخلوط آب و برنج به جوش آمد، و قبل از آن که آن را برای دم کشیدن روی حرارت بگذارید، یکبار دیگر برنج نیم پخته را با آب نیم گرم بشوئید و سپس دم کنید. به این ترتیب، نه تنها تنش حرارتی ایجاد شده روی ساختار برنج تاثیر می گذارد، بلکه بخش قابل توجهی از املاح و مواد معدنی و عناصر برنج که در آب حل شده، دور ریخته می شود.

 

چلوکش کردن پلو به دلیل آن که ظاهر بهتری به غذا می دهد و دانه ها کشیده تر به نظر می رسند، طرفداران زیادی دارد.

 

شوید پلو با چی؟

 

شوید پلو با خوراکی های زیادی قابل ترکیب است، از گوشت مرغ و بوقلمون و بره گرفته تا قیمه ریزه و ماهی و کوکو سبزی که در کنار شیوید پلو، نه تنها مزه و عطر و بوی عالی پیدا می کنند، بلکه خواص مغذی آن ها چند برابر می شود.

 

شوید پلو با ته دیگ زعفرانی بسیار خوشمزه و خوش عطر خواهد شد. همچنین شوید پلو با ماهیچه، در صورتی که از گوشت سردست استفاده شود، یک وعده غذایی تمام عیار و خوشمزه است.

 

شوید پلو باقلا، غذای مناسب برای گوارش ضعیف

 

شوید پلو باقلا خواص جالبی برای حفظ سلامتی دارد. شوید یا شبت، یک گیاه خوش عطر و طعم است که تاثیر مثبتی برای کاهش چربی خون دارد. علاوه بر این، خوردن شوید به همراه غذا از بروز مشکلاتی مانند نفخ جلوگیری می کند و در نتیجه اگر به همراه برنج و باقلا استفاده شود، به دلیل اضافه شدن اثر فیبر گیاهی آن ها، فواید مضاعفی برای معده و روده ها خواهد داشت.

 

 

فیبر گیاهی خوراکی هایی مانند باقلا می تواند سلامت جداره روده ها را تضمین و به جذب بهتر مواد غذایی کمک کند. به همین دلیل خوردن شوید پلو باقلا با کمی ماست برای کسانی که دچار مشکل گوارشی شده اند، می تواند املاح و مواد مورد نیاز بدنشان را تامین کند و در عین حال فشار و عوارض منفی برای معده و روده نداشته باشد.

 

البته بهتر است باقلا به خوبی پخته شده باشد و از باقلای نیم پخته و سفت پرهیز شود. در صورت مصرف باقلای تازه، میزان قابل توجهی از فیبر گیاهی به همراه کربوهیدرات و ویتامین ب و ث نیز به بدن می رسد.

 

مهارت پخت شوید پلو باقلا یا شبت پلو باقلا

 

برای پخت شوید پلو باقلا، علاوه بر همین سه ماده اصلی، به روغن و زعفران و ادویه هم احتیاج دارید. معمولا شوید پلو باقلا را به همراه گوشت گوسفند می پزند که باید از گوشت بره یا سردست یا ران استفاده کنید.

 

پس از تمیز کردن و شستن شوید و برنج و باقلا، ابتدا برنج و سپس باقلا را در قابلمه آب جوش ریخته و زمانی که برنج نیم پز و باقلا نرم شد، شوید (شبت) شسته و خرد شده را اضافه کنید. فراموش نکنید که قبل از ریختن برنج در آب جوش، روغن را نیز اضافه کنید و برنج که خیسانده بودید را بشوئید. می توانید مقداری از برنج را جداگانه با زعفران دم کنید و مقداری دیگر را به صورت عادی چلوکش کرده یا به صورت پخت پلو، دم بیاورید.

 

 

یک نکته مهم در پخت پلو شبت باقلا یا شوید پلو باقلا، این است که اگر باقلا سفت یا دیرپز بود، قبل از برنج یک یا دو بار جوش آورده و سپس به همراه برنج یکبار دیگر بگذارید تا جوش بیاید. پیشنهاد می شود از باقلای سبز و تازه استفاده کنید که نرم باشد و نیاز به جوش آوردن اضافه آن احساس نکنید.

 

علاوه بر این، اگر مایل هستید عطر و طعم شوید بهتر در برنج خود را نشان دهد، پس از آبکش کردن یا هنگام دم کردن برنج نیم پز، شوید ها را کم کم لابلای برنج قرار دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.