مجله آشپزی, مشاور پخت

نکاتی که در پخت خورشت بادمجان به آن توجه نمی کنید!

 

بادمجان را در نقاطی از جهان “پادشاه سبزیجات” می خوانند و دلیل این نامگذاری چندان دور از ذهن نیست. بادمجان دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی و پیشگیری از بیماری هاست، اما این تنها مزیت بادمجان نیست. بادمجان را می توانید به صورت سرخ شده، کبابی، آب پز یا بخار پز در انواع غذاها استفاده کنید.

 

بادمجان را می توانید به صورت های گوناگون در خورشت های مختلف، مسما یا دلمه بپزید یا آن را در سالاد، گراتن یا مایه لازانیا به کار ببرید. حتی می توانید بادمجان را به تنهایی یا همراه با سس سر سفره بیاورید. رایج ترین شکل پخت بادمجان به صورت خورشت است. برای دانستن خواص این گیاه سالم و بی نظیر و ترفندهای پخت یک خورشت بادمجان عالی با این مقاله همراه باشید.

 

 

خواص بادمجان

 

1. مقابله با سرطان

بادمجان دارای مقادیر بالای آنتی اکسیدان و ویتامین سی است که با افزایش فعالیت گلبول های سفید، از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند. دلیل دیگر این خاصیت، وجود ناسونین و اسید کلروژنیک است که فعالیت رادیکال های آزاد را مهار و مانع از آسیب رسیدن به DNA سلول ها می شوند. این دو ماده خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی هم دارند. فیبر زیاد موجود در بادمجان باعث می شود که به سرطان روده بزرگ مبتلا نشوید.

 

 

2. سلامت قلب و عروق

 

هرچه سطح کلسترول LDL یا کلسترول بد در بدن ما پایین تر باشد، قلب ما سالم تر مانده و کمتر در معرض ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و گرفتگی رگ ها قرار می گیریم. بیوفلاونوئیدهای موجود در بادمجان فشار خون شما را کاهش می دهند و از وارد شدن فشار اضافی به قلب و عروق جلوگیری می کنند.

 

3. حفظ سلامت جنین و زنان باردار

 

اسید فولیک یا فولات موجود در بادمجان می تواند از بروز نقص لوله ی عصبی در جنین پیشگیری کند. همچنین از آنجا که در طول بارداری هضم غذا دشوارتر است، مصرف بادمجان به دلیل داشتن فیبر بالا در این دوران توصیه می شود.

 

4. بهبود رژیم غذایی و فرایند هضم غذا

 

فیبر موجود در بادمجان یک ماده ضروری برای یک رژیم غذایی متعادل است. فیبر، علاوه بر راحت کردن هضم غذا، حرکت غذا در روده را ساده کرده و از ابتلا به انواع بیماری های روده جلوگیری می کند. می توان به شکل های بسیار زیاد از بادمجان در رژیم غذایی افرادی که قصد لاغر شدن دارند استفاده کرد زیرا این گیاه تقریبا عاری از چربی است.

 

5. کمک به کم خونی

 

بادمجان در بافت خود مقدار زیادی آهن و مس دارد و این دو ماده برای جلوگیری از ابتلا به کم خونی و اختلال در عملکرد گلبول های قرمز خون ضروری هستند. با خوردن بادمجان کمتر در معرض عوارض ناشی از کم خونی قرار می گیرید.

 

 

6. پاکسازی و جوانسازی پوست و مو

 

به دلیل داشتن مقدار زیاد آب، بادمجان یک پاک کننده طبیعی پوست است. همچنین وجود مواد معدنی و ویتامین ها در این گیاه علاوه بر پاکسازی دستگاه گوارش باعث پاکسازی پوست نیز می شوند. بادمجان را می توانید به صورت بخارپز شده در انواع ماسک های صورت استفاده کرده و حتی پوست آن را برای جوانسازی پوست مصرف کنید.

 

حساسیت به بادمجان

 

علائم حساسیت به بادمجان شامل خارش لب، زبان یا گلو، سرفه، کهیر، گرفتگی و درد شکم، استفراغ و اسهال هستند. علت حساسیت بعضی افراد به بادمجان، واکنش بدن آنها به هیستامین موجود در این گیاه است. اگر بعد از خوردن بادمجان دچار واکنش آلرژیک شدید، خوردن یک داروی آنتی هیستامین می تواند به شما کمک کند اما اگر علائم شما شدید بود باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر اولین بار است که آلرژی به بادمجان را تجربه می کنید حتما با پزشک تماس بگیرید. بهتر است که خانم های باردار، بادمجان را در صورت تایید پزشک خود مصرف کنند.

 

 

طرز تهیه خورشت بادمجان

 

در ادامه طرز تهیه خورشت بادمجان با گوشت، همراه با نکاتی برای جذب کمتر روغن و لذیذتر شدن این غذا آورده شده است.
مواد لازم برای 4 نفر

 

بادمجان نیم کیلو یا 3 عدد بادمجان درشت
گوشت خورشتی (گوسفند یا گوساله) 300 گرم
پیاز 1 عدد متوسط
گوجه فرنگی 2 تا 3 عدد
آبلیمو یا آبغوره 2 تا 3 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
زرد چوبه، نمک، فلفل و ادویه دلخواه به مقدار لازم

 

 

 

خرید بادمجان برای خورشت

 

اولین قدم برای تهیه یک خورشت بادمجان خوشمزه این است که بدانید چه بادمجانی بخرید. اگر قصد پختن خورشت دارید، هنگام خرید، بادمجان های قلمی و بلند را انتخاب کرده و از بادمجان های دلمه ای صرف نظر کنید. بهتر است بادمجان سفت و گوشتالو و پوست آن براق باشد. همچنین دقت کنید که پوست آن سوراخ و پوسیدگی نداشته باشد.

 

چرا خورشت بادمجان من تلخ یا تند می شود؟

 

مهم است که قبل از طبخ خورشت بادمجان، تلخی بادمجان گرفته شود. این کار علاوه بر لذیذتر کردن غذای شما، جذب روغن توسط بادمجان را هم پایین می آورد. اگر بعد از برش زدن متوجه شدید که بادمجان تخم های بزرگ و درشت دارد، آنها را با چاقو از گوشت جدا کنید. معمولا از دو روش برای گرفتن تلخی بادمجان استفاده می شود:

 

روش اول: بادمجان ها را پوست گرفته، برش زده یا حلقه حلقه کنید. برش ها را درون یک سبد چیده و رویشان مقدار زیادی نمک بپاشید. پس از نیم ساعت تا یک ساعت بادمجان ها را حسابی شسته و کنار بگذارید تا خشک شوند.

 

 

روش دوم: بادمجان ها را پوست گرفته، برش زده و درون محلول آب نمک قرار دهید. پس از نیم ساعت بادمجان ها را خارج کرده و آنها را بشویید. سپس درون سبد یا روی حوله آشپزخانه قرار دهید تا خشک شوند.

 

 

چطور بادمجان را با روغن کمتری سرخ کنم؟

 

برای اینکه از خواص بادمجان مثل کمک به سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد قلب و عروق بهره مند شوید، بهتر است تا حد امکان روغن کمتری در خورشت بادمجان شما باشد. گرفتن تلخی بادمجان به روش صحیح، باعث جذب کمتر روغن توسط آن می شود. همچنین بادمجان تازه روغن کمتری نسبت به بادمجان کهنه جذب می کند. برای سرخ کردن بادمجان، درون یک تابه مقداری روغن بریزید و روی اجاق بگذارید تا خوب گرم شود. سپس برش های بادمجان را درون روغن قرار دهید و حرارت را نسبتا بالا ببرید. بعد از سرخ شدن، بادمجان ها را از روغن خارج کنید و بر روی دستمال آشپزخانه قرار دهید تا روغن اضافی آنها گرفته شود. بعضی افراد برای کمتر شدن جذب روغن، سفیده تخم مرغ را همراه با شیر بر روی بادمجان می مالند یا بادمجان را قبل از سرخ کردن در ماست می غلتانند. اگر دوست ندارید از سفیده تخم مرغ یا ماست استفاده کنید، بادمجان ها را بعد از سرخ شدن درون یک قابلمه آب در حال جوشیدن بیندازید و بعد از یک دقیقه جوشیدن آب آن را دور بریزید و بادمجان ها را استفاده کنید.

 

 

پختن خورشت بادمجان

 

پیاز را رنده کرده یا برش بزنید و پس از داغ شدن روغن پیاز را در آن بریزید. بعد از سرخ شدن پیاز زردچوبه و فلفل را ریخته و وقتی عطر زردچوبه و فلفل بلند شد، گوشت خورشتی را اضافه کنید. اگر گوشت قرمز در دسترس شما نبود یا در صورت تمایل می توانید این غذا را با گوشت مرغ هم بپزید. رب گوجه را در همین مرحله به گوشت و پیاز اضافه کنید. بعد از باز شدن رنگ رب، مقداری آب در قابلمه ریخته و حرارت را کم کنید. بعد از حدود دو ساعت گوشت پخته می شود. زمانی که گوشت نیم پز شد نمک زده و بادمجان ها را درون قابلمه بچینید. برش های گوجه فرنگی را روی بادمجان ها قرار داده و در ظرف را بگذارید تا خورشت جا بیفتد. در اواخر پخت می توانید در صورت تمایل آبغوره، آبلیمو و زعفران دم کرده را به خورشت اضافه کنید. برای داشتن یک خورشت بادمجان مجلسی، بعد از اضافه کردن بادمجان ها دیگر خورشت را هم نزنید تا بادمجان ها شکل خود را حفظ کنند و له نشوند. برای این کار نمک خورشت را قبل از اضافه کردن بادمجان ها اندازه کنید تا دیگر نیازی به هم زدن خورشت نباشد.

 

خورشت بادمجان را می توانید با چند برش از بادمجان یا سیب زمینی سرخ شده تزیین کنید. می توانید این غذا را همراه با نان یا برنج سرو کرده و در کنار خانواده میل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.