مجله آشپزی, مشاور پخت

نان مغز دار موزی

در ماه رمضان بسیاری از خانواده ها و افراد روزه دار به طبخ و تهیه خوراکی هایی با کالری و ارزش غذایی بالا در وعده ای افطار و سحر تمایل پیدا می کنند. اصلی ترین چالش در طول مدت این ماه، غلبه بر گرسنگی و تشنگی است و با ایجاد راهکار های مناسب و رعایت دستور العمل های کارشناسی، می توان از خوراکی ها و غذاهایی بهره مند شد که بیشترین فایده را به بدن برسانند و آمادگی لازه به منظور گذراندن دوران گرسنگی و تشنگی را فراهم کنند.

به طور کلی چند نکته مهم برای مواد مصرفی در فاصله غروب تا سحرگاه باید مدنظر قرار گیرد تا بتوان رژیم غذایی سالم و کارآمدی برای بدن تنظیم نمود. به عنوان نمونه، مصرف کربوهیدرات ها یا غذاهایی با کالری بالا، یکی از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه داشت. علاوه بر کربوهیدرات ها، انواع ویتامین ها، پروتئین ها و همچنین چربی های مفید، جزو ترکیباتی هستند که می بایست در طول روز به مقدار کافی تامین گردند. البته نباید این نکته را فراموش کرد که گاهی اوقات گرسنگی باعث می شود تا بدن مواد زائد را شناسایی و دفع کرده و از چربی های اضافه و انباشته در بدن بسوزاند. با این حال، می بایست اهمیت وعده های افطار و سحر را بسیار جدی گرفت.

از میان غذاهایی که برای این نوبت ها مهم تلقی می شوند، باید به انواع نان ها اشاره کرد. نان ها تشکیل شده از غلات هستند و غلات نیز بهترین منابع برای کربوهیدرات و برخی ویتامین ها به شمار می روند. از این رو مصرف نان در کنار غذا، به فراهم شدن بهتر مواد ضروری برای بدن منجر خواهد شد.

در ایران از قدیم نزد بسیاری از هم وطنان و اقوام رسم بوده است که از مغز های گیاهی و روغنی در پخت نان استفاده می کرده اند. به عنوان مثال، گردو، خلال بادام و پسته و حتی دانه هایی مانند کنجد غیر قابل جدا شدن از برخی نان ها هستند.

نان موزی مغز دار یکی از همین نان ها به حساب می آید که توانسته است برای وعده های خاص و افرادی که تمایل به رژیم های سالم دارند، یک خوراکی مکمل و مفید باشند. ترکیب مواد تشکیل دهنده این نان به گونه ای است که می تواند بخش قابل ملاحظه ای از احتیاجات بدن را برطرف نماید. از جمله مواد مورد استفاده در نان موزی مغز دار، باید به گردو و بادام اشاره کرد. این دو گیاه خوش طعم،  از پر خاصیت ترین مغزی جات هستند که میزان چربی قابل توجه و مفیدی نیز دارند و روغن آن ها به طور جداگانه برای مصارف خاص استخراج می شود. همچنین در پخت این نان از تخم مرغ استفاده می کنند. تخم مرغ نیز منبع غنی از پروتئین لازم برای بدن است که طعم و رنگ خوبی نیز برای نان به وجود می آورد.

برای تهیه این نان به این مواد احتیاج خواهید داشت:

دو پیمانه آرد،
یک چهارم پیمانه مغز گردوی خرد شده،
سه چهارم پیانه شکر
کمتر از یک قاشق غذاخوری جوش شیرین

یک و نیم پیمانه پوره موز،
یک چهارم پیمانه ماست،
دو عدد تخم مرغ بزرگ (که مقداری زده شده باشد)

شش قاشق غذا خوری کره،

20 قاشق چای خوری وانیل،
نصف قاشق غذا خوری نمک

پودر نارگیل یا نارگیل رنده شده تازه، بادام خرد شده و همچنین شکلات چیپسی در صورت تمایل به مقدار کافی،

ابتدا لازم است فر را گرم کنید تا دمای آن به صورت یکنواخت به 180 درجه سانتی گراد برسد. سپس کف قالب نان را چرب و آغشته به آرد کنید. کمی گردو ها را با حرارت فر برشته تر کنید و همزمان با خنک شدن آن ها، آرد، شکر، جوش شیرین و نمک را مخلوط نمایید. اگر مایل باشید می توانید نارگیل و شکلات و بادام را هم به این مخلوط اضافه کنید.

از طرف دیگر، مخلوطی از کره، پوره موز، ماست، تخم مرغ و وانیل را نیز با یکدیگر مخلوط کرده و تا جایی که یکدست شود به هم می زنیم. توجه داشته باشید که اگر تخم مرغ ها از قبل مقداری هم زده شده باشد، با این مخلوط بهتر یکدست می شود. سپس ترکیب پودری شکل آرد و سایر مواد خشک را روی هم ریخته و تا تبدیل شدن به یک خمیر غلیظ و یکدست هم می زنید. این خمیر را به آرامی درون قالب ریخته و بین 50 دقیقه تا یک ساعت در فر قرار دهد. بهتر است پس از تست و اطمینان از این که کیک پخته است، آن را روی سینی بگذارید تا سرد شود. در صورتی که این نان در معرض هوا نباشد در دمای اتاق تا چند روز قابل نگهداری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.