مجله آشپزی

چاقی خود را با تغییر مزاج از بین ببرید !

چاقی

 

بدنبال سبک زندگی درست هستید؟ پس مزاجتان را بشناسید

 

مزاج های چهارگانه، نشان‌ دهنده ویژگی ها و نحوه کنش و واکنش های درونی بدن هر فرد هستند. انسان‌ ها مزاج های متنوع و متفاوتی دارند و به طور کلی می ‌توان آن ها را در چهار گروه تقسیم بندی کرد. این تقسیم بندی در مرحله اول، بر اساس مزاج گرم و سرد انجام می شود.

 

به عبارت دیگر، برخی از افراد دارای مزاج  گرم و برخی دیگر دارای مزاج سرد هستند که این مورد بسته به حرارت بافت ها و مکانیزم های داخلی ایشان دارد. هر یک از گروه ‌های سرد و گرم نیز به دو زیر گروه تر و خشک تقسیم می ‌شوند. تر بودن یا خشک بودن هر فرد نیز بستگی مستقیم به میزان رطوبت داخلی خواهد داشت.

 

 

نکته ای که در این جا باید مد نظر قرار گیرد، این است که مزاج هر شخص دارای چارچوب مشخص و ثابتی نبوده و ممکن است با توجه به برخی شرایط محیطی و یا در طول سال های رشد فردی، کمی متفاوت باشد.

 

درصورتی که طبع و مزاج خود را بشناسید قادر خواهید بود برای سبک زندگی منطبق با ویژگی های فیزیولوژیکی و روحی و فعالیت غدد و هورمون ها و همچنین دمای درون بدن تان تنظیم کنید. به این معنی که اگر نسبت به مزاج خود آگاه باشید قادر خواهید بود در هر فصل تغذیه مناسب، میزان خواب لازم و همچنین نکات مربوط به سلامتی را منطبق با شرایط بدنی خود مد نظر قرار دهید و به این ترتیب سلامتی و بهبود عملکرد دستگاه های گوناگون بدن را تضمین نمایید.

 

اگر دموی مزاج هستید مراقب چاقی باشید!

 

از جمله مزاج های چهارگانه، گرم و تر است که چنین حالتی را دموی می گویند. این افراد ویژگی های خواصی دارند که از جمله آن ها می توان به پر مو بودن و منافذ باز پوستی اشاره کرد. همچنین این گروه مستعد چاقی بوده و زمینه های بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و یا گرفتگی مویرگ های مغزی دارند. یکی از نتایج مزاج گرم فشار خون بالاست که باعث میشود خون به خوبی در رگ ها پمپاژ شده و دمای داخلی را بالاتر ببرد.

 

 

افراد دارای مزاج گرم و تر در فصل زمستان نسبت به سایر فصل ها آسیب پذیر تر بوده و بهتر است رژیم غذایی و زمان خواب مناسبی را معین کنند. به عنوان نمونه این افراد می بایست مصرف خوراکی هایی با مزاج گرم به ویژه در فصل زمستان را کاهش دهند. همچنین این افراد بهتر است خاکشیر، سویا، نان جو، کشک، برنج، باقلا، عدس، ارزن، ریواس را در برنامه تغذیه خود بیشتر لحاظ کنند.

 

میوه هایی که این افراد می توانند مصرف کنند عبارت است از آلبالو، ازگیل، تمبر هندی، زرشک، زیتون، نارنج و گریپ‌فروت. غوره نیز برای این افراد مفید خواهد بود. افراد دارای مزاج گرم و تر می توانند برخی از میوه های نامبرده را به عنوان سالاد پیش از مصرف غذا میل کنند.

 

نکته کلیدی برای دموی ها: سبزیجات و غلات بجای گوشت قرمز

 

یکی از نکاتی که افراد دموی باید مد نظر قرار دهند، مصرف فیبر گیاهی بالا است. فیبر در موادی مانند برنج و نان سبوس دار و یا غلات و همچنین حبوبات و خشکبار شبیه پسته و بادام و فندق به خوبی یافت می شود. از این رو مصرف برخی از این مواد البته با در نظر گرفتن طبع گرم یا سردی که دارند، کمک می کند تا دستگاه گوارش افراد گرم مزاج تقویت شده و جذب و هضم غذا بهتر صورت گیرد. از طرف دیگر بهتر است افراد دارای مزاج گرم و تر از پرخوری و مصرف ادویه های بسیار تند مانند فلفل قرمز و مصرف گوشت قرمز، غذاهای نشاسته ای و گرمی جات به ویژه در فصل تابستان پرهیز نمایند.

 

 

موضوع مهم دیگری که افراد دارای مزاج گرم و تر باید در نظر بگیرند فعالیت های روزمره است با توجه به اینکه این افراد ممکن است مستعد گرفتگی عروق باشد، فعالیت روزانه علاوه بر سوزاندن چربی های مضر باعث می شود تا احتمال گرفتگی رگ ها به حداقل برسد.

 

به طور کلی فعالیت های ورزشی علاوه بر این که به کاهش وزن و گردش بهتر خون کمک می کند، باعث می شود تا سموم بدن از طریق منافذ پوستی با عرق کردن خارج شود. این اتفاق منجر به کمتر شدن دمای بدن و تنفس بهتر پوست خواهد شد. دموی ها می توانند ورزش در تابستان را به ساعات بعد از غروب آفتاب موکول کنند.

 

افراد دارای مزاج گرم و تر به مقدار خواب معمولی نیاز دارند و لزومی ندارد بیشتر از ۶ یا ۷ ساعت در طول شبانه روز بخوابند از طرف دیگر این افراد باید مصرف گوشت گوسفند یا بره و جگر، تخم اردک، ماکارونی و کیک و بیسکویت را تا جای ممکن کاهش دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.