مجله آشپزی

ماسک برنج برای لکه و شفافیت پوست

شاید بتوان برنج را یکی از شگفت انگیز ترین غلات نامید. این ماده مغذی که مورد مصرف میلیون ها نفر در کشور ایران و به نوعی غالب ترین ماده غذایی برای هم وطنان می باشد، شامل دانه هایی است که سرشار از ویژگی های مفید و جالب هستند. این دانه ها پس از فرآوری به رنگ سفید یا قهوه ای در بازار موجودند که البته نوع قهوه ای آن داری یک لایه سبوس بیشتر نسبت به نوع سفید رنگ است.

گیاه برنج در بسیاری از کشور های آسیایی از جمله آسیای شرق و جنوب شرقی، آسیای غربی و جنوبی کشت می شود و انواع و اقسام محصولات این گیاه با ویژگی های گوناگون از لحاظ عطر و طعم و ترکیبات مغذی، به دست می آیند. حتما در بازار های ایران نیز با انواع نام ها مانند برنج هندی، برنج چینی و برنج پاکستانی یا بنگلادشی مواجه شده اید.

با در نظر گرفتن این نکته که برنج از مواد ارزشمندی تشکیل شده است، می توانیم موارد مصرف متنوعی برای آن در نظر بگیریم. خودرن برنج به دلیل دارا بودن ترکیباتی از مواد معدنی، انواع ویتامین ها به ویژه ویتامین ب و همچنین فیبر و آنتی اکسیدان، برای از بین رفتن التهاب و نارسایی های گوارشی، بهبود وضع فشار خون و همچنین جوانی و شادابی پوست و تقویت مو موثر است.

علاوه بر این که خوردن برنج باعث جذب بخش مهمی از ترکیبات آن می شود، بد نیست اشاره ای نیز به سایر موارد و روش های استفاده ازد دانه های بی نظیر این گیاه فوق العاده داشه باشیم. یکی از روش های استفاده از مزیت های برنج و خواص سرشار آن، مصرف در قالب انواع ماسک های گیاهی است. می دانیم که زندگی در دنیای امروز در معرض انواع آلودگی ها و بیماری های سطحی و موضعی قرار دارد. از آلودگی هوا گرفته تا تشعشعات مختلف، همپگی می توانند در بلند مدت سلامتی انسان را با چالش مواجه سازند. از سوی دیگر، پوست بدن و موها به عنوان بیرونی ترین سطح در معرض این الودگی قرار داشته و در صورت عدم نگهداری درست از پوست و مو، ممکن است بیماری های خاصی متوجه ان ها شود. یکی از روش ها برای پیشگیری و درمان مشکلات پوست استفاده از انواع کرم، شوینده ها و پماد های موضعی شیمیایی و صنعتی هستند. اما به دلیل برخورداری این محصولات از ترکیبات مصنوعی و احتمال بروز مشکلات و عوارض جدید، محصولات نگهدارنده شیمیایی و صنعتی  کم کم جای خود را به انواع ماسک ها و پماد های طبیعی می دهند.

برطرف کردن لکه های پوستی

یکی از مشکلاتی که باعث نگرانی افراد به ویژه خانم ها می شود، وجود جوش و لکه هایی است که به دلایل مختلف به وجود می آیند. هر چند علاوه بر آلودگی و تاثیرات محیطی، عوامل ژنتیکی و یا ویروس ها ممکن است در ایجاد این لکه ها موثر باشند، اما با روش هایی می توان از این موضوع جلوگیری و یا اثر نامطلوب آن را کمتر کرد. یکی از این روش ها، استفاده از ماسک برنج و روغن زیتون است. به این صورت که یک قاشق چای خوری روغن زیتون، دو قاشق چای خوری آب لیمو، چند قطره روغن عصاره گیاه و دو قاشق غذا خوری آرد یا پودر برنج را به خوبی ترکیب کنید تا خمیر نرمی تهیه شود. این ماسک را روی تمام صورت قرار داده و پس از 15 تا بیست دقیقه با آب سرد بشوئید. به مرور و با استفاده هفته ای یک بار از این ماسک، نتایج آن مشخص خواهد شد.

برطرف کردن تیرگی اطراف چشم

گاهی اوقات می توانید از مواد دیگری مانند موز که به تنهایی یک ماسک گیاهی مفید را تشکیل می دهد، برای ترکیب با ماسک برنجی استفاده کنید. با توجه به پتاسیم موجود در موز، و ویتامین های موجود در برنج، این روش به از بین رفتن تیرگی و جوان سازی اطراف چشم کمک می کند. می توانید نصف موز را با دو قاشق غذاخوری روغن کرچک و سه قاشق غذاخوری آرد برنج مخلوط کرده و آن را به پنبه یا دستمال نرم به آرامی پایین چشم بمالید. استفاده دو بار در هفته از این ماسک، تاثیرات مطلوب خود را نشان خواهد داد.

روشن شدن پوست

همچنین برای کسانی که به دنبال روشن شدن و درخشیدن پوست هستند، ماسک ترکیبی آب برنج، کشک و عسل پیشنهاد می شود. به هر مقدار از آب برنج استفاده کردید، به همان میزان کشک و عسل را با آن مخلوط کرده و ترکیب حاصل را روی پوست مالیده و سی دقیقه منتظر بمانید و سپس ان را بشوئید. هر هفته یکبار استفاده از این ماسک نیز در بلند مدت فواید خود را نشان خواهد داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.