مجله آشپزی

زیبایی پوست با ماسک های برنجی

برنج را می توان یکی از غالب ترین مواد غذایی مورد مصرف در سفره ایرانی دانست. دانه های برنج از جمله مغذی ترین غلاتی هستند که خوشبختانه در ایران بخش ثابت رژیم غذایی را تشکیل می دهد. این دانه های کوچک که پس از فرآوری به رنگ قهوه ای یا سفید شناخته می شوند، در بر گیرنده املاح و مواد معدنی و همچنین ویتامین های گوناگون بوده و مصرف برنج در طول سال باعث می شود تا بخش قابل توجهی از این مواد به بدن برسند. برنج حاوی مقادیر قابل توجهی از کربوهیدرات و فیبر، آهن، ویتامین ب و همچنین آنتی اکسیدان هایی است که برای سیتم گوارش و پوست و مو مفید هستند. از دوران قدیم که این گیاه در آسیای شرق و جنوب شرق پرورش داده می شده و غذای اصلی مردم به حساب می آمده است، اهالی آن سرزمین ها با انواع خواص و فواید برنج آشنا بوده اند.

مهمولا برنج در گذشته به شکل برنج قهوه ای مصرف می شد که شامل یک مرحله فرآوری کمتر از برنج سفید است و موجب می شود تا لایه سبوس نازک روی دانه ها محفوظ بماند. مصرف برنج نه در قالب خوراکیف که در قالب استفاده های موضعی نیز خواص و تاثیر مثبت خود را روی پوست می گذارد و این موضوع در حال حاضر با انواع ماسک های برنجی شناخته شده است.

همان طور که اشاره شد، برنج حاوی انواع ویتامین ب و انتی اکسیدان می باشد. این مواد در شادابی، جوان سازی و رفت التهابات پوستی نقش بسیار قابل توجهی را بازی می کنند تا جایی که می توان مکاسک برنج را یکی از ارزشمن ترین و ثمر بخش ترین روش ها برای بهبود وضعیت پوست دانشت.

زندگی در دنیای امروز همواره با انواع آلودگی ها مواجه بوده و پوست و به طور کلی سلامتی انسان همواره در معرض انواع آلاینده ها قرار دارد. به این ترتیب، نمی توان از روش ها و شیوه های مختلف برای حفظ نشاط و سلامت بدن غافل ماند. از سوی دیگر، استفاده از انواع داروهای شیمیایی و صنعتی برای بازیابی سلامت، خود می تواند مشکلاتی مضاعف ایجاد کند و دردسر های تازه ای باشد. در نتیجه بهتر است روش های ارگانیک و در مجموع استفاده از مواد طبیعی را برای حفظ سلامت مد نظر قرار داد.

از جمله این روش ها، استفاده از ماسک های گیاهی در حفظ و نگهداری پوست است. می دانیم که پوست خارجی ترین غشای بدن و بیشتر از همه در معرض تماس با محیط و دریافت تاثیرات و آسیب های احتمالی می باشد. لذا نگهداری از پوست با ماسک های گیاهی را شاید بتوان بهترین راه حل برای برطرف کردن مشکلات آن و همچنین پیشگیری از ضعیف تر و پیر تر شدن پوست دانشت.

یکی از روش های پختن برنج، آب کشیدن و دم کردن آن است. بارها گفته شده که بهتر است آب برنج دور ریخته نشود چرا که حاوی مواد معدنی و ویتامین های محلول است. از طرفی مواد موجود در برنج حکم یک ضد التهاب و خنک کننده را دارند که برای آفتاب سوختگی و التهاب پوست بسیار مفید واقع می شوند. از طرف دیگر، ویتامین های موجود در آب برنج برای جوان سازی و تغذیه پوست کارآمد و منبعی غنی و بی نظیر به شمار می روند.

جوان سازی پوست

از جمله روش های استفاده از آب برنج، این است که برنج را در آب خیسانده و سپس آن را با مخلوط کن به هم بزنید. سپس مخلوط را از صافی رد کرده و محلول به دست آمده را که یکنواخت و همگن است برای چند روز نگهداری کنید. زمانی که حالت ترشی به خود گرفت و متوجه تخمیر آن شدید، می توانید شب ها قبل از خواب کمی از این محلول تخمیر شده را روی پوست صورت مالیده و صبح با آب سرد بشوئید.

رفع سوختگی ناشی از آفتاب

از دیگر روش های بهره گیری از خواص برنج به ویژه برای رفع آفتاب سوختگی، استفاده از ترکیب آرد برنج به همراه شیر یا روغن نارگیل است. در این ترکیب علاوه بر ویتامین های ب موجود در برنج، املاح و ویتامین های سرشار از خاصیت نارگیل نیز فواید خود را به پوست می رسانند.

برای تهیه این ترکیب و استفاده از آن به شکل ماسک، باید توجه داشته باشید که به هر میزان از آرد برنج استفاده کردید، دو برابر همان میزان شیر یا روغن نارگیل نیاز خواهید داشت. مثلا سه قاشق غذاخوری آرد برنج را در شش قاشق غذا خوری روغن نارگیل مخلوط کنید و این ماسک را به مدت حدود سی دقیقه روی پوست نگه دارید. در صورت استفاده به مدت یک هفته، شاهد تاثیر تدریجی اما پایدار آن خواهید بود.

تقویت مو

تقویت و جلوگیری از ریزش موها یکی از دغدغه هایی شده است که امروز خیلی از مردم در کشور ایران با آن مواجه هستند. در کشور ایران به دلیل آن که میزان آلودگی ها و روش های ناسالم برای زندگی رایج است، پوست و موی بدن نیز در معرض انواع بیماری ها قرار می گیرند.
جالب است بدانید استفاده از آب برنج که در دسترس عموم مردم است، یکی از راهکار های این تقویت به شمار می رود. پروتئین های موجود در آب برنج به همراه کربو هیدرات های حل شده از دانه های برنج در آب، نه تنها به تقویت مو و جلوگیری از ریزش کمک می کنند، که برای شفافیت و طراوت مو نیز موثر خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.