مجله آشپزی, مشاور پخت

غذاهایی که می توانید با چغندر درست کنید!

 

لبو یا چغندر از خواص بسیاری برخوردار است. رنگ ارغوانی چغندر به دلیل وجود ترکیبی به نام بتاسیانین بوده که خاصیت ضد سرطانی داشته و از بروز سرطان‌ ها به‌ خصوص سرطان کولون جلوگیری می‌کند. هم چنین لبو سطح کلسترول خون را پایین آورده و از کم خونی جلوگیری می کند.

از لبو و خاصیت های فراوانش به آسانی نمی توان گذشت. لبو در فصل پاییز و زمستان به فراوانی یافت می شود و بهانه خوبی برای پختن غذا های جدید و ایجاد تنوع در برنامه غذایی است. احتمالا بسیاری از ما لبو را روی سالاد و در کنار غذا مصرف می کنیم و کمتر از آن در پخت غذا استفاده کرده ایم. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا مروری داشته باشیم بر غذا هایی که با لبو درست می شوند.

 

 

چغندر پلو

 

برای تهیه چغندر پلو به مواد زیر نیاز داریم:

 

مواد لازم و مقدار مورد نیاز

 

مرغ پخته و ریز خرد شده نصف یک عدد
برنج آبکش شده سه پیمانه
لبو پخته و خرد شده چهار عدد
اسفناج پخته شده ۱۰۰ گرم
پیاز سرخ شده یک عدد
زعفران ساییده شده یک قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و روغن به میزان لازم

 

 

طرز تهیه چغندر پلو:

 

برای درست کردن چغندر پلو، ابتدا مرغ را همراه پیاز، نمک و فلفل کمی تفت می‌ دهیم و لبو‌ها را به صورت دلخواه خرد می‌ کنیم.
اسفناج‌ ها را در ظرفی می ریزیم و اجازه می دهیم کمی بپزد تا نرم شود. ( اسفناج‌ ها نیازی به پخت زیاد ندارند )

 

برنج را آبکش کرده و درون یک قابلمه تمام مواد را به صورت لایه‌ لایه به برنج آبکش شده اضافه می کنیم. مقداری از برنج را با زعفران مخلوط کرده و می‌ گذاریم تا برنج دم بکشد.
جهت جلوگیری از له شدن لبو ها، بعد از اینکه مواد را لا به‌ لای برنج قرار دادیم لبو را نیز روی آن می ریزیم.

 

 

ته چین گوشت و لبو

 

ته چین گوشت و لبو در مناطقی مانند فیروزکوه، دماوند و شهرهای غربی استان سمنان هم چون گرمسار به علت سردی هوا در زمستان استفاده می شود. هم چنین این غذا از انرژی و کالری بالایی برخوردار است. در زیر به دستور پخت این غذای خوشمزه می پردازیم.

 

 

جهت پخت ته چین لبو به مواد زیر نیاز داریم:

 

مواد لازم و مقدار مورد نیاز

 

برنج 5 پیمانه
گوشت 350 گرم
سیب زمینی 2 عدد بزرگ و 5 عدد ریز
چغندر 3 عدد متوسط
زیره به مقدار کم
زعفران به میزان لازم

 

 

طرز تهیه :

 

در ابتدا برنج را شسته و در قابلمه ای خیس می کنیم. پس از اینکه برنج خیس خورد در قابلمه می ریزیم تا بجوشد. سپس آن را آبکش کرده و به دو قسمت تقسیم می کنیم. برای ته دیگه، سیب زمینی های بزرگ را به صورت لایه لایه می بریم (اسلایس می کنیم) و ته قابلمه می چینیم. سپس یک لایه برنج روی سیب زمینی می ریزیم و کمی زیره روی آن می پاشیم (نصف برنج را در این مرحله می ریزیم.)

 

گوشت خام را که قبلا با نمک و زعفران و زیره طعم دار کرده بودیم روی برنج می گذاریم. در صورت تمایل کمی دنبه در کنار آن بگذارید. سپس نصف دیگر برنج را نیز در این مرحله روی گوشت می ریزیم و کمی زیره می پاشیم. برای جلوگیری از اسراف و چسبیدن برنج به دیواره قابلمه، آن را به صورت تپه ای در می آوریم. سپس روی برنج و زیره، سیب زمینی های کوچک و لایه های لبو می چینیم. حرارت را کم کرده و در قابلمه را به مدت ده دقیقه بدون دم کنی می گذاریم. بعد از گذشت ده دقیقه، روی در قابلمه را دم کنی گذاشته و برای ایجاد و حفظ فضای گرم درون قابلمه چیزی شبیه پتوی کوچک یا مشابه آن روی در می گذاریم.

 

 

نکاتی در مورد ته چین گوشت لبو

 

1.در صورت تمایل برای طعم بهتر غذا کمی ماده ترش مانند لواشک یا آلو در کنار گوشت استفاده می کنیم.
2.ته چین گوشت و لبو را در وعده نهار، شام یا به عنوان افطار می توان سرو کرد.
3.میزان مواد اولیه برای 5 نفر کافی است.

 

 

بورانی لبو

 

در کنار این غذاهای خوشمزه، بورانی لبو سفره شما را تکمیل خواهد کرد. بورانی ترکیبی از ماست با سبزیجات دیگر است که از آن به عنوان غذای اصلی یا پیش غذا می توان استفاده کرد. بسته به ذائقه خود می توانید به صورت سرد یا گرم آن را سرو کنید. در ادامه با دستور بورانی لبو همراه ما باشید.

 

مواد لازم  و مقدار مورد نیاز

 

ماست یک کاسه ماسه خوری
لبو رنده شده یک قاشق غذاخوری

 

 

این مقدار برای یک کاسه ماست خوری لبو کافی است.

 

طرز تهیه:

 

ابتدا لبو را می پزیم سپس با دنده ریز رنده می‌کنیم و برای هر کاسه ماست خوری از ماست (ترجیحاً ماست پرچرب) یک قاشق غذاخوری لبو رنده شده اضافه کرده و ترکیب را باهم مخلوط می کنیم. به دلخواه روی بورانی را با لبو می توانید تزیین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.