گروه مواد غذایی سرزمین

گروه مواد غذایی سرزمین

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طرز تهیه ماست خانگی

 

ماست یکی از فرآورده های لبنی است که از شیر تهیه می شود به این صورت که شیر در اثر تخمیر توسط باکتری ها ، به ماست تبدیل می گردد. این ماده غذایی خوشمزه سرشار از پروتئین و برخی انواع ویتامین ب است. ماست املاح بسیاری دارد و میزان چربی آن بسته به نوع شیر استفاده شده در آن فرق دارد.

 

همان طور که گفته شد ماست دارای خواص بسیاری است. ویتامین D موجود در آن استخوان ها را تقویت کرده و برای افراد مبتلا به پوکی استخوان مفید است. هم چنین فسفر موجود در آن حافظه را نیز تقویت می کند. افرادی که به دنبال راهی برای کاهش وزن هستند در برنامه غذایی خود از ماست استفاده کنند زیرا ماست توانایی بدن را تقویت کرده و حفظ عضلات در وضعیت مناسب را آسان می کند. ماست پایه ثابت سفره های ایرانی است که در کنار غذا از آن اسفتاده می کنند. علاوه بر ماست های موجود در بازار به روش سنتی و در منزل می توانید آن را تهیه کنید که در ادامه به طرز تهیه آن می پردازیم.

 

 

برای تهیه ماست به مواد زیر نیاز داریم

 

شیرپاستوریزه              1 لیتر

ماست                       2 قاشق غذا خوری


طرز تهیه:

 

برای تهیه ماست در ابتدا نیاز به شیر پاستوریزه و فاقد انتی بیوتیک داریم. شیر را در ظرفی ریخته روی حرارت قرار می دهیم تا بجوشد. توجه کنید که شل یا سفت بودن ماست به جوشاندن شیر بستگی دارد. به این صورت که اگر شیر را در دمای ملایم کمی حرارت دهیم که مواد جامد آن بیشتر باشد و حدود 10 تا 20 درصد آب شیر تبخیر شود ، ماست سفتی خواهیم داشت.

 

 

بعد از جوشیدن شیر، حرارت را خاموش کرده و اجازه می دهیم دمای آن تا 40 درجه سانتی گراد پایین بیاید طوری که وقت انگشتمان را در آن می کنیم نسوزیم. هنگامی که دمای ماست پایین آمد، در ظرفی ماست و شیر سرد را باهم مخلوط کرده و به شیر جوشیده شده اضافه می کنیم.

 

سپس ظرف شیر جوشیده شده را با پتو یا پارچه ای گرم حدود 2 تا 3 ساعت می پوشانیم که دمای آن پایین نیاید و ماست ببندند که به این روش گرمخانه گذاری می گویند. بعد از گذشت حدود 3 ساعت ظرف ماست را آرام در یخچال گذاشته و برای چند ساعت از آن استفاده نکنید.

 

نکاتی در تهیه ماست

 

1.دقت داشته باشید تا زمانی که ماست مایه زده شده کامل سرد نشده است در آن قاشق نکنید زیرا باعث آب انداختن ماست شده و ماست شل می شود. بعد از اینکه ماست آماده شد آن را به مدت یک روز در یخچال بگذارید تا کامل خودش را بگیرد و بعد از آن استفاده کنید.

 

2.اگر ماست شما شل شده و آب انداخت نگران نباشید و از آن استفاده کنید.

 

3. سرم شیر یا آب ماست سرشار از پروتئین های محلول و ویتامین گروه B بوده و ارزش غذایی بالایی دارد. اگر ماست آب انداخت، آب آن را دور نریزید با ماست مخلوط کرده و مصرف کنید.

 

4.به ازای هر لیتر شیر 2 قاشق غذا خوری ماست اضافه کنید.

 

 

دلایل ترش و شیرین شدن ماست

 

یکی از نگرانی های خانم ها بعد از تهیه ماست ترش شدن آن است. ماست به دلایل مختلفی از جمله دمای بالای شیر مایه زده شده ، تازه نبودن مایه ماست ، مقدار زیاد مایه ماست ، زمان تخمیر طولانی ، دمای گرمخانه گذاری بالا و کندی سرد شدن ماست پس از خروج از گرمخانه ترش می شود.

 

بعد از تهیه، ماست ممکن است شیرین یا بی مزه شود که به دلایلی هم چون کم تر بودن دمای شیر مایه زده شده از دمای بدن ، تازه بودن مایه ماست ، شیرین بودن مایه ماست و کوتاه بودن زمان گرمخانه گذاری که به دلیل نبودن زمان کافی برای ایجاد عطر و طعم خوشایند مواد مولد شیر مایه زده شده است بستگی دارد.

 

 

با ماست آب انداخته یا شور چه کنیم؟

 

1.در صورت آب انداختن ماست، دستمالی تمیز برداشته و ماست را در آن بریزید و اجازه دهید آب آن خارج شود.

 

2.برای از بین بردن شل بودن ماست، ظرف ماست را درون یک ظرف پر از آب در حال جوش قرار دهید و اجازه دهید برای چند دقیقه بجوشد.

 

3.برای رفع طعم شوری ماست، آن را درون یک کیسه ی پارچه ای تمیز بریزید ، سر کیسه را گره بزنید و ازجایی بلند آویزان کنید. در زیر کیسه یک ظرف قرار دهید تا آب خارج شده ازماست درآن بریزد. بعد از انجام این کار اگر باز هم ماست شور بود، می توانید آن را با آب رقیق کرده و مصرف کنید یا حتی به عنوان نوشیدنی از آن استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مرتبط

گروه مواد غذایی سرزمین

محصولات سرزمین نگین ایران زمین

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.