مجله آشپزی, مشاور پخت

شیرین پلو با پوست پرتقال

 

قدر برنج ایرانی و پلوی خانگی را بدانیم!

 

پلو و چلو با برنج ایرانی، غذایی است که هم خواص و مزیت های فراوانی برای سلامتی دارد، و هم پخت و آماده کردن آن آسان است. در عین حال پلوی ایرانی می تواند با انواع و اقسام غذاهای دیگر ترکیب شود و طعم و عطر های متفاوتی ایجاد کند. سبزی پلو، پلو خورشت و یا شیرین پلو، از جمله همین ترکیبات لذیذ و عالی هستند. اگر آشپزی که با برنج ایرانی می تواند غذا تهیه کند اهل خلاقیت و ایده های تازه باشد، انواع و اقسام غذاهای مختلف را به همراه پلو یا چلو تهیه می کند.

 

 

تولید و کشت برنج ایرانی طی سال های اخیر به دلیل اثرات خشکسالی، کاهش چشمگیری داشته است. با این حال، شمال کشور هنوز محل پرورش این محصول پر طرفدار به شمار می رود و طبخ پلو یا چلوی ایرانی از دستورات غذای ایرانی جدا نمی شود. برنج ایرانی مرغوبیت بهتری در مقایسه با انواع برنج خارجی دارد که سفت بودن دانه ها و ارزش غذایی بالا، نشان دهنده کیفیت مطلوب آن است.

 

با توجه به تنوع اقلیمی بالای سرزمین ایران، در هر یک از استان ها و شهر ها ممکن است ترکیبات متفاوتی با پلو تهیه کنند. از جمله محصولات قدیمی باغ های ایرانی، پرتقال و نارنج است که پوست آن به همراه شیرین پلو، مزه بسیار جالبی خواهد داشت. شیرین پلو با پوست پرتقال یا پوست نارنج یک ترکیب خلاقانه و جالب است که پخت آن جزو رژیم غذایی بسیاری از خانواده ها محسوب می شود.

 

مخلوطی از ویتامین ها، آنتی اکسیدان و فیبر گیاهی

 

پوست پرتقال دارای ویژگی های دارویی و خواص جالب برای سلامتی انسان است. رنگدانه های این ماده نشان می دهد که مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان دارد و همچنین پره های سفید آن، حاوی فیبر گیاهی فراوان است.

 

 

اگر دقت کرده باشید، قدیمی تر ها سفارش می کنند که پرتقال و نارنگی به همراه لایه سفید درونی پوستشان خورده شود، دلیل این کار، بهره مند شدن از خواص دارویی و درمانی همین فیبر است. فیبر گیاهی برای کمک به دستگاه گوارش و از بین بردن التهاب و زخم های معده و روده ها مفید است. فیبر می تواند جداره روده ها را تقویت کند و علاوه بر کمک به جذب بهتر مواد غذایی، از بروز نارسایی هایی مانند یبوست جلوگیری کند.

 

آنتی اکسیدان و ویتامین های موجود در پوست پرتقال، بر روی دستگاه ایمنی بدن اثر گذار هستند و به آمادگی بهتر بدن برای مقابله با بیماری ها و حملات ویروسی یا عفونی کمک می کنند.

 

پوست پرتقال را فراموش نکنید، اما به شرطی که …

 

برای پخت شیرین پلو، می توانید پوست پرتقال را خلال کرده و در غذا اضافه کنید. ولی استفاده از پوست پرتقال چند پیش شرط و احتیاط خاص نیاز دارد. اول از همه این که از پرتقال هایی استفاده کنید که می دانید نحوه کشت ارگانیک دارند و از سموم و آفت کش ها در زمان پرورش آن استفاده نشده است. در غیر این صورت نه تنها پوست پرتقال سودمند نیست، بلکه حاوی رسوبات سمی نیز خواهد بود.

 

از طرف دیگر حتما باید پوست پرتقال را تازه مصرف کنید و از مصرف پوست پرتقالی که مدتی از چیدن آن می گذرد، خودداری کنید، چرا که این ماده مستعد رویش قارچ های مضر هستند. علاوه بر این موارد، پوست پرتقال نباید با واکس یا رنگ های مصنوعی آغشته شده باشد.

 

 

پخت یک غذای متفاوت: از خلال بادام و خلال پسته غافل نشوید

 

برای تهیه شیرین پلو با پوست پرتقال می توانید از گوشت مرغ و خلال بادام یا خلال پسته اضافه کنید. پوست پرتقال تازه به دلیل مزه نسبتا ترش یا ملسی که دارد، در ترکیب با شیرین پلو یک غذای فوق العاده خواهد بود. ابتدا باید یکی دو بار خلال پوست را در آب بجوشانید تا تلخی آن گرفته شود. سپس شربتی از شکر آماده کرده و یکبار بجوشانید و خلال پوست را به آن اضافه کنید. سپس برنج را جوش بیاورید و زمانی که نیم پز شد، اگر مایل به تهیه پلو هستید، باید خلال های پوست پرتقال را از شربت در آورده و لابلای برنج نیم پز قرار دهید و برنج را با کمی آب شربت مخلوط با آب دم بیاورید. بقیه شربت را با خلال بادام یا پسته و زعفران دم کشیده به خوبی مخلوط کنید و روی حرارت آرام قرار دهید.

 

 

پس از دم آمدن پلو و جا افتادن معجون شربت با خلال ها و زعفران، آن ها را به صورت تزئین روی پلو بریزید. اگر از مرغ برای همراهی شیرین پلو استفاده می کنید، می توانید آن را با مخلوط شربت و زعفران و خلال بپزید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.