گروه مواد غذایی سرزمین

گروه مواد غذایی سرزمین

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سوپ های مناسب فصل سرما و ماه رمضان

در فصل سرما به دلیل سرد بودن هوا افراد بیشتر دچار سرماخوردگی می شوند. در دوران سرماخوردگی و بیماری خوردن سوپ آب از دست رفته ی بدن را تامین کرده و به دلیل ارزش بالای غذایی برای بدن مفید است. هم چنین در ماه رمضان مصرف سوپ باعث جبران آب از دست رفته بدن می شود و سیستم گوارشی را برای هضم غذا آماده می کند.

 

برای درمان سرماخوردگی سوپ ورمیشل بخورید.

(سوپ ورمیشل در بازار داغ سرما خوردگی)

 

 

سوپ رشته فرنگی یا سوپ ورمیشل

 

از انواع سوپ سرماخوردگی، سوپ رشته فرنگی یا ورمیشل است. از این سوپ بیشتر در فصل پاییز و زمستان به دلیل سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر استفاده می شود.
برای تهیه سوپ رشته فرنگی به رشته فرنگی یا ورمیشل نیاز دارید که نوعی رشته تهیه شده از خمیری از آرد گندم، نشاسته یا آرد برنج است و در سایزهای متنوع تهیه می‌شود.

 

معمولا این سوپ را با سبزیجات متنوع، آب مرغ و سینه مرغ تهیه می کنند. در تهیه این سوپ از ادویه جات کمتری استفاده می کنند تا از ایجاد ناراحتی و سرفه در افراد سرماخورده جلوگیری کند.برای تهیه این سوپ، مرغ را با آب و ادویه میپزیم. مرغ یخته شده را از ظرف خارج کنید. هویج و سبزیجات را خرد کرده و همراه با مرغ خرد شده در آب مرغ میریزیم و اجازه می دهیم سوپ به مدت 30 دقیقه بپزد. سپس ورمیشل را اضافه کرده و به مدت 10 دقیقه دیگر اجازه می دهیم سوپ بپزد.

 

 

طعم این سوپ بستگی به آب مرغ، پوره گوجه فرنگی و مدت زمان پخت آن دارد. برای جلوگیری از بی مزه شدن و طعم بهتر سوپ، از ابتدا حرارت را کم کنید تا آب مرغ تمام نشود و نیاز به اضافه کردن آب نباشد. در صورت تمایل از قارچ ورقه ای در تهیه این سوپ می توانید استفاده کنید.

 

سوپ عدس مناسب ماه رمضان

 

از جمله افطاری های مناسب ماه رمضان سوپ عدس و بلغور است. این سوپ یکی از سوپ های سالم و مقوی ترکی است که به عنوان پیش غذا یا شام سبک می توان استفاده کرد. برای تهیه سوپ عدس و بلغور ترکی از عدس، بلغور خردشده، برنج نیم‌دانه، ورمیشل، رب گوجه‌فرنگی و انواع ادویه‌جات استفاده می‌شود.

 

 

این سوپ را همانند سوپ قبل می توان تهیه کرد. برای اینکه نفخ عدس‌ها گرفته شود آن‌ها را از شب قبل در آب بخیسانید و چندین مرتبه آب آن را عوض کنید. بعد از اینکه سوپ شما قوام کافی پیدا کرد رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا رنگ رب کاملا به خورد سوپ رود و قرمز شود.
در صورت تمایل از هویچ می توان در تهیه آن استفاده کرد.

 

با خوردن کلم کاری بسوزانید

 

برای کاهش وزن داشتن یک رژیم غذایی سالم و چربی سوز ضروری است. استفاده از سوپ سبزیجات رژیمی به چربی سوزی بیشتر کمک می کند. این سوپ یک غذای سبک اما کامل و مقوی است و مصرف آن به منزله ایجاد یک شوک در بدن است. از مهم ترین مواد تشکیل دهنده این سوپ، کلم است. کلم دارای خاصیت چربی سوزی است و برای نتیجه بهتر در ترکیب این سوپ از سبزیجات دیگر استفاده کنید. این سوپ، کالری بسیار کمی دارد و در عین حال بسیار مقوی است وباعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود.

 

 

برای تهیه سوپ چربی سوز یا سوپ سبزیجات رژیمی به کلم برگ، پیاز، ساقه کرفس، فلفل سبز، هویج، گوجه فرنگی، سیر و … نیاز دارید. برای تهیه این سوپ، پیاز را مدت 5 دقیقه سرخ کنید . آب را به آن بیفزائید و بگذارید بجوش بیاید . همین که جوش آمد ، گوجه فرنگی ، کلم ، نمک و فلفل سیاه را درون آن بریزید . دوباره بجوش آورید و مدت یک ساعت و نیم روی آتش ملایم بپزید تا کلم نرم شود . سپس جعفری را روی سوپ بریزید و میل کنید.

 

 

سوپ هندی یک غذای کامل و خوشمزه

 

از جمله سوپ های خوشمزه و مقوی سوپ دال عدس است. این سوپ یک غذای هندی است که در ایران اغلب در شهر های جنوبی مثل آبادان طبخ می شود. در زبان هندی به عدس، دال(Dal ) می گویند. وجود عدس در این غذا به دلیل دارا بودن خواص بسیار، این سوپ را به یک غذای کامل و مقوی تبدیل کرده است. همچنین عدس شامل انواع گوناگونی است.

 

برای تهیه سوپ دال عدس یا عدس قرمز به دال عدس، برنج نیم‌دانه، کره، سیب‌زمینی، سیر و پیاز و رب گوجه‌فرنگی و ادویه نیاز دارید. برای درست کردن این سوپ، دال عدس را به همراه سیب زمینی میپزیم. در ظرف جدایی پیاز را خرد کرده و به همراه زردچوبه تفت می دهیم و سپس سیر رنده شده شده را اضافه کرده و تفت می دهیم. رب گوجه فرنگی را هم اضافه کرده و تفت دهید تا سرخ شده و حالت خامی آن از بین برود.

 

 

پس از پختن سیب زمینی و دال عدس ، تکه های سیب زمینی را از قابلمه خارج کرده و با یک قاشق یا گوشت کوب له کنید و بصورت پوره در آورید ، پوره را هم به سس اضافه کنید و کمی هم سس را به همراه پوره روی حرارت قرار بدهید بعد از پختن دال عدس و لعاب انداختن آن این مواد را به قابلمه اضافه کنید خوب هم بزنید و چند دقیقه ای روی حرارت قرار دهید پس از آن دال عدس شما آماده است.

 

برای تهیه این سوپ می‌توانید به‌ جای آب، از عصاره مرغ مخلوط با آب‌جوش استفاده کنید و در صورتی‌که احساس کردید آب غذا کم است، می‌توانید در زمان پخت مقداری آب جوش به سوپ اضافه کنید.
بعد از پخت، می توانید سوپ را درون غذاساز ریخته و پوره کنید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

گروه مواد غذایی سرزمین

محصولات سرزمین نگین ایران زمین

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.