مجله آشپزی, مشاور پخت

سبزی پلو با ماهی مخصوص سال نو

 

شبی که همه سبزی پلو با ماهی می خورند!

 

وقتی در مورد میهانی های مجلل و حتی مراسم سنتی مانند چهارشنبه آخر سال صحبت می کنیم، یکی از اولین گزینه ها برای پذیرایی نهار یا شام، سبزی پلو با ماهی است. سبزی پلو با ماهی غذایی ترکیبی و بسیار مقوی شامل برخی سبزیجات، برنج و گوشت سفید و پر خاصیت ماهی است.

 

 

 

سبزی پلو را یکی از غذاهای جدا نشدنی از مراسم به خصوص شب عید می دانند که دلیل آن هم برکت و خیر محصولاتی مانند برنج و اعیانی بودن خوردن ماهی است تا سال کهنه با پایانی خوش و شاد و دور همی خانواده همراه باشد و این برکت برای سال جدید تداوم داشته باشد.

 

 

چرا سبزی پلو با ماهی خیر و برکت دارد؟

 

به طور کلی سبزی هایی که برای این غذا استفاده می شوند عبارتند از تره، جعفری، گشنیز، شوید و شنبلیله و اگر مایل بودید کمی سیر تازه. خوردن سیر با ماهی جزو عادت های مثبت غذایی به حساب می آید. به دلیل طبع ماهی که گرایش به سردی دارد، بهتر است از افزودنی هایی مانند سیر و آب نارنج در کنار آن استفاده شود که مزاج گرم دارند و باعث می شوند طبع کلی غذا معتدل تر شود.

 

 

از اصلی ترین مواد مورد استفاده در سبزی پلو ماهی، سبزیجاتی از جمله جعفری است. شاید بتوان مشخص ترین خصلت برگ های جعفری را برخورداری از مقادیر سرشار آنتی اکسیدان دانست. ترکیبات آنتی اکسیدانی و ویتامین هایی مانند آ و ث جزو ضروری ترین ویتامین های مورد نیاز بدن هستند که می توانند در بهبود التهاب های داخلی و پوستی کمک کنند.

به طور کلی این ترکیبات در بقیه سبزی ها هم تا حد زیادی مشترک هستند و به همین ترتیب، مصرف این غذا می تواند قدرت ایمنی بدن در مواجهه با بیماری ها را تقویت کند. شاید یکی از دلایل قرار دادن سبزی پلو ماهی در فهرست خوراکی های مهم شب عید، همین خواص دارویی و پیشگیری از بیماری ها دارد. به این ترتیب بدن در برابر ویروس ها و حساسیت های احتمالی در زمان تغییر فصل ایمن سازی می شود.

 

 

مهم ترین این سبزیجات همان سیر است که البته عده ای به خاطر بوی نسبتا تندی که دارد، از خوردن آن پرهیز می کنند. در صورتی که حبه های سیر مملو از املاح و مواد معدنی به همراه ویتامین ها است. علاوه بر سایر ویژگی های سبزیجات مفید، سیر یک ضد چربی واقعی است و در ترکیب با ماهی که از امگا 3 برخوردار است، می تواند به کاهش میزان کلسترول منفی کمک کند. چرا که از یک طرف سبزیجاتی مانند جعفری و سیر خاصیت ضد چربی دارند و برای از بین بردن ساختار های کلسترول های مضر خونی مفیدند، و از طرف دیگر اسید های چرب امگا 3 موجود در ماهی می تواند جایگزینی عالی برای آن کلسترول های منفی در خون شود.

 

با جمع بندی موارد گفته شده می بینیم که سبزی پلو با ماهی واقعا یک غذای تمام عیار و بی نظیر است و برای تقویت بدن تا چه اندازه سودمند خواهد بود.

 

 

پخت سبزی پلو با ماهی

 

نکته اصلی برای تهیه سبزی پلو ماهی، این است که ماهی را چطور طبخ و سرو کنید. ماهی به روش های متفاوتی از جمله بخار پز، آب پز، تفت دادن و تنوری کردن. پخته می شود. برای اضافه کردن به سبزی پلو، می توانید ماهی را تمیز و سپس آب پز یا بخار پز کنید. وقتی ماهی پخته شد آن را خرد کنید و قبل از دم کردن پلو، گوشت خرد شده و پخته را لابلای آن قرار دهید. ماهی هوکی یا ماهی شیر بدون استخوان هستند و برای این روش پختن مناسب ترند.

 

 

اگر ترجیح می دهید ماهی را خرد نکنید و آن را به صورت کامل و سالم در کنار سبزی پلو بگذارید، بهتر است از روش های سوخاری یا تنوری کردن استفاده کنید. بعضی تمایل دارند ماهی کامل را به صورت شکم پر در کنار سبزی پلو قرار دهند و از موادی مانند سبزیجات، کشمش، مغز گردو و ادویه جات برای این کار استفاده کنند. در این حالت، نحوه پر کردن شکم ماهی و مطمئن بودن از پخت کامل و طعم لذیذ آن، اهمیت بسزایی دارد. ماهی هایی مانند شوریده، حلوا و قزل آلا برای این غذا مناسب تر هستند. در هنگام پخت ماهی به هر روشی که می پسندید، از اضافه کردن رب انار و سس با آب نارنج غافل نشوید. با این کار گوشت ماهی به خوبی طعم مواد را به خود می گیرد و لذیذتر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.