محصولات

زعفران نگین پوشال

زعفران را می بایست ارزشمند ترین خشکبار نامید که در برخی از کشور های آسیایی  حوزه دریای مدیترانه به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و اقلیم ویژه ای که دارند، پرورش پیدا می کند. این گیاه بومی در مناطق نیمه گرمسیری و نیمه خشک است و به عنوان یک کالای گران بهای قدیمی شناخته می گردد. بسیاری از مردم تصور می کنند که گیاه زعفران همان برگ ها و یا گلبرگ های خشک شده گل زعفران هستند که پس از فرآوری و بسته بندی در بازار عرضه می گردند. بد نیست بدانید که این تصور اشتباه بوده و آنچه در بسته های معروف به پاکت زعفران می بینید، تار های نازکی است که در کنار پرچم ها و درون کاسه گل زعفران می روید و کلاله نام دارد. کلاله زعفران رشته های باریک و بلندی است که رنگ دم برگ آن ها سفید و رنگ نوک آن ها قرمز تیره بوده و آن چه به عنوان زعفران ممتاز در بازار عرضه می شود، همان قسمت قرمز رنگ و تیره است. این نوع زعفران را زعفران سر گل یا سرگل درجه یک یا سرشاخه نیز می نامند و البته از رنگ و عطر بالایی برخوردار بوده و به نسبت قیمت گران تری نیز دارد.

با این حال، در صورتی که قسمت های دیگر کلاله ها چیده شوند ممکن است کیفیت محصول نهایی تغییر کند. از جمله می توان به نوعی اشاره کرد که زعفران پوشال نام دارد. زعفران پوشال در واقع حاصل چیدن قسمت های بالایی کلاله نیست و آن چه جدا می شود کمی پایین تر از سر گل است. در نتیجه اگر یک دسته ارز زعفران سر گل و یک دسته از زعفران پوشال را در کنار هم بگذارید، متوجه می شوید که  رنگ قرمز زعفران پوشال تا حدودی کمرنگ تر بوده و به قرمز کمرنگ تمایل دارد. به این ترتیب، می توان ادعا کرد که زعفران پوشال در حقیقت تنها از نظر رنگ ظاهر با زعفران سر گل و ممتاز تفاوت دارد.

خواص دارویی زیادی برای زعفران در نظر گرفته می شود، چرا که این گیاه یک منبع سرشار از مواد معدنی و مفید برای کارکرد بدن بوده و غیر از آن که عطر و طعم بی نظیری به غذ ا می دهد، به سلامت افراد و بهبود برخی از نارسایی ها نیز کمک خواهد کرد. یکی از خواص شفا بخش زعفران مربوط به چربی زدایی ان است. زعفران یک گیاه ضد چربی بوده و از این بابت می تواند به پاکسازی رگ های خونی کمک کند. می دانید که برخی از انواع چربی و کلسترول مضر در جداره رگ ها رسوب کرده و موجب اخلال در جریان خون می شوند. همچنین با بهبود وضعیت فشار خون پس از مصرف زعفران، کارکرد قلب نیز بهتر شده و عضلات دیگر دچار خستگی ناشی از پمپاز بیش از حد خون در رگ ها نمی شوند. از دیگر فواید مصرف زعفران که مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است، باید به تاثیر مثبت آن روی دستگاه عصبی بدن اشاره نمود که می تواند به عنوان یک نشاط آور و حتی یک آرام بخش طبیعی باشد. به دلیل تاثیر مثبت بر دستگاه عصبی،  مصرف زعفران برای پیشگیری از مشکلات مغز و اعصاب مانند بد خوابی و الزایمر و تپش قلب ناشی از اختلال عصبی مفید خواهد بود.

با توجه به موارد گفته شده، نتیجه می گیریم که هر چند رنگ زعفران نگین پوشال نسبت به نوع ممتاز کم تر باشد، با این حال خواص دارویی و تاثیر مهم آن بر سلامت تغییری نمی کند و حتی قسمت های نارجی رنگ کلاله ها نیز از همان ویژگی های دارویی برخوردار هستند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.