مجله آشپزی

رشته پلو را این بار برای خانواده خود تهیه کنید

بعضی از ایرانیان معتقدند که درست کردن و خوردن رشته پلو در روزهای قبل از نوروز و همچنین ایام عید، باعث می شود که در سال جدید، بتوانند رشته امور را در دست گرفته و کارهای خود را ساده تر به پیش ببرند! به هر حال، چه این باور با واقعیت منطبق باشد و چه نباشد، رشته پلو یک غذای بسیار لذیذ و خوش عطر است که حتما باید دست کم یک بار، پختن آن را تجربه کنید.

رشته پلو در واقع از پختن رشته پلویی، برنج و مواد اولیه دیگر حاصل شده و هر کسی بنا به سلیقه و طبع خود، این غذا را به شکل های مختلف طبخ می کند. علاوه بر رشته و برنج که از اجزای اصلی این غذای بسیار لذیذ هستند، می توان از گوشت قیمه، گوشت چرخ شده، مرغ، پیاز داغ و کشمش در این غذا استفاده کرد. در این مقاله، با دو دستور برای تهیه رشته پلو، شامل رشته پلو با مرغ و رشته پلو با گوشت آشنا می شوید. همچنین نکاتی که برای بهتر کردن عطر و طعم هر کدام اهمیت دارند، به شما ارائه می شوند.

 

 

رشته پلویی چیست و چه خواصی دارد؟

 

برای درست کردن رشته پلویی، آرد گندم، آب و نمک را با هم ترکیب کرده و پس از طی چند مرحله مختلف، این خمیر را به وسیله دستگاه به صورت رشته هایی که از رشته آش نازک تر است، درمی آورند. رشته پلویی در نهایت خشک و بو داده شده و بسته بندی می گردد.

 

نصف لیوان رشته پخته شده، به اندازه ۸۰ کیلو کالری انرژی داشته و معادل یک سهم نان است. همان طور که قابل حدس است، خوردن رشته پلویی مانند خوردن برنج، انرژی شما را به خوبی تامین کرده و زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث ایجاد اضافه وزن در شما شود.

 

طرز تهیه رشته پلو با مرغ

 

برنج (خیسانده) ۲ پیمانه یا ۴۰۰ گرم
رشته پلویی ۲۰۰ گرم
سینه مرغ ۲ عدد یا ۳۰۰ گرم
کشمش پلویی ۸۰ گرم
پیاز (خرد شده) ۱ عدد
کره ۳۰ گرم
زعفران (دم شده) به مقدار لازم
پودر دارچین به مقدار لازم
زرد چوبه، نمک و فلفل به میزان لازم

 

مرغ مورد استفاده در رشته پلو را چطور مزه دار کنید؟

 

در یک تابه مقداری روغن ریخته و روی حرارت اجاق گاز قرار دهید. زمانی که روغن کمی گرم شد، پیازهای خرد شده را درون قابلمه ریخته، تفت داده و اجازه دهید پیازها سبک شده و رنگ آنها طلایی شود. سپس پیاز داغ را از روغن خارج کرده و کنار بگذارید.

 

 

در یک قابلمه، یک قاشق غذاخوری از پیاز داغ، دو عدد سینه مرغ، زردچوبه، نمک و فلفل را به همراه کمی روغن یا کره ریخته و مرغ را مقداری با مواد تفت دهید تا رنگ آن عوض شود. یک لیوان آب را به قابلمه افزوده و زمانی که آب به جوش آمد، در قابلمه را روی آن قرار دهید. اجازه دهید مرغ به طور کامل پخته و آب درون قابلمه کشیده شده یا اصطلاحا تنگ آب شود.

 

سینه های مرغ را از قابلمه خارج کرده و آنها را قطعه قطعه کنید، سپس تکه های مرغ را به همراه نیمی از کره و مقداری زعفران دم کرده، درون آب مرغ باقیمانده بازگردانده و روی شعله ملایم قرار دهید تا طعم کره و زعفران هم به بافت مرغ برود.

 

پس از مدتی، پودر دارچین را روی مرغ پاشیده و زمانی که کمی آب در قابلمه باقی ماند، شعله را خاموش کرده و در قابلمه را بگذارید. توجه داشته باشید که راز طعم و بوی عالی مرغ رشته پلو، در تفت دادن آن با کره و زعفران و کمی آبدار بودن آن است.

 

آیا تفت دادن رشته پلویی لازم است؟

 

تفت دادن رشته پلویی در کمی روغن، باعث خوش رنگ تر شدن آن شده و عطر بهتری به غذای شما می دهد. بنابراین بهتر است قبل از جوشاندن و آماده کردن رشته ها، در یک تابه مقداری روغن ریخته و سپس مدتی رشته های پلویی را در آن تفت بدهید. توجه داشته باشید که سرخ کردن لازم نیست و نباید اجازه دهید رشته ها به رنگ قهوه ای دربیایند، بلکه کمی تغییر رنگ آنها کافی است.

 

چگونه می توانید رشته و برنج را با هم جوشانده و آماده کنید؟

 

برای جوشاندن و آماده کردن رشته های پلویی، به دو روش می توانید عمل کنید. راه ساده تر آن است که مقداری آب را در یک قابلمه به جوش آورده و سپس برنجی که از چند ساعت قبل خیسانده اید را به آب اضافه کنید. بعد از اینکه برنج مدتی همراه با آب جوشید و اصطلاحا چند قل زد، رشته های تفت داده شده را به برنج در حال جوشیدن بیفزایید. زمانی که برنج و رشته هر دو نرم شدند، آنها را آبکش کنید. توجه داشته باشید که با وجود سادگی این روش و به دلیل مدت زمان متفاوت پختن برنج و رشته، ممکن است در زمان آبکش کردن، یکی از آنها هنوز خام بوده یا خیلی نرم شده باشد.

 

روش آماده کردن رشته و برنج به صورت مجزا چگونه است؟

 

روش دوم، شیوه مطمئن تری برای آماده کردن برنج و رشته بوده و شامل جوشاندن جداگانه این دو است. برای انجام این کار، مقداری آب را در یک قابلمه ریخته و زمانی که به جوش آمد کمی روغن به آن اضافه کنید. سپس رشته های تفت داده شده را در قابلمه ریخته، کمی هم زده و اجازه دهید رشته ها نرم شوند. زمانی که از نرم شدن رشته ها مطمئن شدید، آنها را آبکش کنید. توجه داشته باشید که وجود روغن در آب جوش، مانع چسبیدن رشته ها به هم می شود.

 

داخل یک قابلمه بزرگتر، مجددا مقداری آب ریخته و زمانی که به جوش آمد، برنج را در آب جوش بریزید. درست کمی قبل از آبکش کردن برنج، رشته را افزوده، هم بزنید تا برنج و رشته با هم مخلوط شوند و بلافاصله آبکش کنید. به این صورت، می توانید مطمئن باشید که هم برنج و هم رشته، به اندازه کافی و مناسب نرم شده و خام نمی مانند یا له نمی شوند.

 

طریقه دم کردن رشته و برنج برای رشته پلو به چه صورت است؟

 

یک قابلمه با اندازه مناسب برداشته و کف آن را مقداری روغن بریزید. ظرف را روی حرارت متوسط قرار داده و رشته و برنج آبکش شده را درون قابلمه بریزید. زمانی که همه رشته و برنج به قابلمه منتقل شد، روی آن را چند تکه کره بگذارید تا غذای شما خشک نشود. نصف فنجان آب را هم دور قابلمه ریخته و در قابلمه را به همراه دم کنی روی آن قرار دهید. رشته پلو به نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه زمان برای پخت نیاز دارد. شما می توانید در هنگام ریختن برنج و رشته درون قابلمه، لابلای آنها، کمی پودر دارچین بپاشید.

 

رشته پلو با مرغ را چگونه سرو کنید؟

 

در اواخر زمان پخت برنج، بقیه پیاز داغ، باقیمانده کره و کشمش را کمی تفت بدهید تا کشمش سرخ شود. در تفت دادن کشمش مراقب کم بودن شعله و مدت زمان سرخ کردن آن باشید، چرا که کشمش خیلی زود می سوزد. در نهایت مقداری پودر دارچین و کمی زعفران دم کرده را به تابه افزوده و پس از کمی هم زدن زیر آن را خاموش کنید.

 

پس از دم کشیدن برنج و رشته، مرغ های پخته و تفت داده شده را هم کمی گرم کنید. رشته پلو را درون یک دیس کشیده و روی آن را با تکه های مرغ و مخلوط کشمش و پیاز داغ تزئین کنید.

 

 

طرز تهیه رشته پلو با گوشت و عدس

 

رشته پلویی ۱۵۰ گرم
برنج ۲ پیمانه
گوشت چرخ شده ۳۰۰ گرم
عدس (نیم پز و آبکش شده) یک دوم پیمانه
پیاز (خرد شده) ۱ عدد بزرگ یا ۲ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق سوپ خوری
کره ۲۵ گرم
زعفران (دم کرده) ۱ قاشق سوپ خوری
کشمش یا خرما به میزان لازم
زردچوبه، پودر سیر، نمک و فلفل به میزان لازم

 

مایه گوشتی رشته پلو با گوشت را چطور آماده کنید؟

 

پیاز خرد شده را به همراه کمی روغن داخل تابه ریخته و ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید. زمانی که پیازها کمی سبک شدند، گوشت چرخ شده را افزوده و زمانی که سرخ شد و تغییر رنگ داد، پودر سیر، زردچوبه، فلفل را نمک را به آن اضافه کنید. پس از تفت دادن همه مواد با هم، برای خوش رنگ تر مایه گوشتی، یک قاشق سوپ خوری رب گوجه فرنگی در ظرف ریخته و پس از اینکه رنگ رب باز شد، یک قاشق زعفران دم شده را هم افزوده و سپس شعله را خاموش کنید.

 

برنج، رشته و عدس را به چه روشی بجوشانید؟

 

استفاده از عدس در رشته پلو با گوشت کاملا اختیاری بوده و به سلیقه شما بستگی دارد. اگر تمایل به استفاده از آن دارید، عدس را از قبل در مقداری آب نیم پز کرده و آن را آبکش کنید.
در یک قابلمه مقداری آب را به جوش آورده و پس از افزودن نمک، برنج خیسانده را در آن بریزید. پس از تقریبا هشت دقیقه، عدس نیم پز را به برنج اضافه کرده و در ۴ دقیقه نهایی جوشیدن برنج و عدس، رشته های تفت داده شده را در قابلمه ریخته و هم بزنید. پس از نرم شدن برنج و رشته، این مواد را آبکش کنید.

 

 

دم کردن رشته و برنج در رشته پلو با گوشت چگونه است؟

 

کف یک قابلمه با اندازه مناسب را کمی روغن ریخته و زمانی که داغ شد، مقداری از مخلوط برنج، عدس و رشته را درون آن بریزید. سپس یک لایه از مواد گوشتی را روی برنج پخش کرده و به همین ترتیب و لایه لایه، تمام مخلوط برنج و مایه گوشتی را به قابلمه منتقل کنید.

 

در قابلمه را به همراه دم کنی روی آن قرار داده و زمانی که بخار غذا بلند شد، شعله را کم کنید. رشته پلو با گوشت به تقریبا ۴۵ دقیقه زمان برای دم کشیدن نیاز دارد.

 

رشته پلو با گوشت را چگونه سرو کنید؟

 

مانند آنچه که در طبخ رشته پلو با مرغ گفته شد، کشمش و پیاز داغ را تفت داده و آماده کنید. پس از دم کشیدن رشته پلو، آن را درون دیس کشیده و روی غذا را با کشمش و پیاز داغ تزئین نمایید. این غذای بسیار خوشمزه را می توانید همراه با ماست یا سالاد میل کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.