مجله آشپزی

خواصی که در انواع سبزی خوردن هست و قطعا از آن اطلاع ندارید

از مهم ترین عضو هرم غذایی سبزیجات هستند. برای داشتن یک رژیم غذایی سالم باید روزانه مقداری سبزی مصرف کنیم. کارشناسان تغذیه مصرف روزانه 3 تا 5 “سروینگ” سبزیجات را به افراد توصیه می کنند. ویتامین و مواد معدنی موجود در سبزی ها برای سلامتی مفید است.

 

سبزیجات خواص بسیاری دارند. از جمله این خواص تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرطان است. به علت طعم و عطری که دارند در آشپزی و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. سبزی ‌های خوش ‌مزه و اشتها آوری که پای ثابت سفره ی بسیاری از خانواده ‌های ایرانی است، هر کدام ویژگی ‌های تغذیه ‌ای و درمانی خاص خودشان را دارند. سبزی ‌های تازه نقش آنتی اکسیدانی دارند و مصرف آن ها موجب افزایش حافظه می‌ شود. سبزی خوردن شامل انواع مختلف سبزی است که در زیر به چند مورد از آن ها و خواصشان اشاره خواهیم کرد.

 

 

اگر دچار بی خوابی هستید ریحان بخورید

 

ریحان خاصیت آنتی ‌اکسیدانی و ضد سرطان دارد. ریحان اشتها آور، خلط آور(جهت درمان سرفه) و ضد تهوع است. باعث تحریک ترشح شیر در مادران شیرده می شود. هم چنین باعث از بین بردن کرم های روده ای می شود و در درمان کرامپ معده، ورم معده، یبوست و التهاب روده موثر است. ریحان بر روی سیستم عصبی تاثیر گذاشته و در درمان تحریک های عصبی، خستگی، افسردگی، اضطراب و بی خوابی نقش موثری ایفا می کند.

 

 

با خوردن تره عفونت ها را از بین ببرید

 

تره یکی دیگر از سبزی های موجود در سبزی خوردن است. تره باعث از بین رفتن عفونت می شود. هم چنین باعث کاهش فشار خون می شود. در تسکین و بهبود بیماری هایی هم چون آسم و بواسیر کاربرد دارد. از بیماری های قلبی پیشگیری می کند. در کاهش بوی گوشت و ماهی از کره می توان استفاده کرد.

 

 

مرزه،سبزی تند و تیز

 

از دیگر سبزی های موجود در سبزی خوردن مرزه است. مرزه از خانواده نعنا بوده و به دلیل مزه تندش بیشتر به شکل خشک استفاده می شود. مرزه دارای خواص بسیاری از جمله خاصیت ضد میکروبی است. مرزه تعریق را افزایش می دهد به همین دلیل به عنوان گیاه ضد تشنگی برای افراد مبتلا به دیابت تجویز می شود. این گیاه باعث تقویت معده می شود. مصرف بیش از حد مرزه ممکن است باعث ایجاد التهاباتی در مخاط دهن شود.

 

 

مشهورترین سبزی خوردن

نعنا یک گیاه بوته ای و انواع متعددی دارد. این گیاه یکی از سبزی های پرمصرف بوده و در سبزی خوردن به وفور استفاده می شود. نعنا ضد درد و مسکن است. نعنا دارای خواص ضد خارش، ضد ویروس تبخال، ضد تهوع و استفراغ، بازکننده برونش، ضد تب، صفرا بر و خارج کننده سموم از بدن است. مصرف به این سبزی به افراد مبتلا به کلسترول پیشنهاد می شود.

 

 

افراد میانسال جعفری بخورند

 

از دیگر سبزی های خوش خوراک در سبزی خوردن جعفری بوده که در خانواده چتریان یا خانواده جعفری است. این سبزی کاهش ‌دهنده ی اسید اوریک بوده و در پایین آوردن فشار خون نیز مفید شناخته شده است. بنابراین مصرف آن به میانسالان توصیه می شود. همچنین منبع ویتامین C و بتاکاروتن و مواد معدنی مانند کلسیم و آن است.

 

 

 

ترخون تسکین دهنده دردها

 

ترخون از دیگر سبزی های موجود در سبزی خوردن است. خواص این سبزی کمی با سبزی های دیگر تفاوت دارد. این سبزی، گیاهی از خانواده ی کاسنی و منبع مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، سدیم و پتاسیم است. این ماده غذایی هم علاوه بر خصوصیات کلی گیاهان معطر یعنی ضد اسپاسم، ضد درد، ضد نفخ و ضدمیکروب بودن، خواب ‌آور، ضد التهاب و آماس و مسکن درد دندان نیز هست. در کتاب قانون ابن ‌سینا ذکر شده که ترخون دارای نیروی مخدر ضعیف است؛ ممکن است خاصیت مسکن بودن آن به همین دلیل باشد. خوردن ترخون در درمان زخم ‌ها و جوش ‌های دهان و دندان نیز موثر است.

 

 

با خوردن شوید آرام بخوابید

 

شوید یکی دیگر از سبزی های موجود در سبزی خوردن است. این گیاه خوراکی حاوی مقدار قابل‌توجهی ویتامین A و ویتامین C، و همچنین مقدار کمی فولات، آهن و منگنز است. به دلیل خاصیت اشتها آوری در طبخ غذا از آن استفاده می شود. روغن های موجود در شوید باعث عبور راحت تر مواد زائد از روده می شوند. هم چنین باعث کاهش مشکلات یبوست می شود. این گیاه آرامش بوده وباعث خواب آرام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.