مجله آشپزی

انواع روغن های خوراکی مفید برای پخت و پز و سالاد

 

در مقایسه با روغن های جامد، روغن های مایع گیاهی از چربی اشباع و ایزومر کمتری برخوردار است.روغن های گیاهی بنا به نوع گیاه استفاده شده و مزاج روغن پایه آن از خواص مختلفی برخوردار است که کاربرد های درمانی، بهداشتی و آرایشی دارد. در ادامه به تعدادی از روغن های گیاهی و خواص آن می پردازیم.

 

 

1.روغن کانولا

 

در دنیای امروز افراد زیادی به دنبال حفظ تناسب اندام هستند که یکی از راه های آن استفاده از روغن های گیاهی است. روغن کانولا یکی از جایگزین‌ هایی است که برای روغن تصفیه شده معمول وجود دارد. روغن کانولا از دانه‌ های خرد شده‌ی گیاه کانولا گرفته می‌ شود. سبزیجاتی مانند کلم،‌ گل کلم و کلم بروکلی نیز از خانواده همین گیاه هستند. از روغن کانولا برای مصرف خوراکی و هم استعمال خارجی استفاده می‌ شود. یکی از سالم ترین روغن های پخت و به شمار می رود. از خواص این روغن کاهش ریسک بیماری های قلبی، پایین آورنده کلسترول، کاهش توم و التهاب است. 

 

 

2. روغن آفتابگردان

 

از جمله روغن های گیاهی خوراکی گل آفتابگردان است که سال های بسیاری است که برای پخت و پز از آن استفاده می کنند. روغن آفتابگردان، از دانه آفتابگردان گرفته می شود و یک روغن غیر فرار است. علاوه بر پخت و پز به علت داشتن خواص نرم کنندگی، در فرمول‌های آرایشی نیز کاربرد دارد. این روغن، دارای لسیتین، و مقادیر قابل‌ توجهی از ویتامین‌های A، D و E است. این روغن فواید قلبی عروقی زیادی دارد و از آسم و از آسم و سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند. فواید دیگر این روغن شامل ترمیم کنندگی بدن، سالم نگهداشتن سیستم عصبی، کاهش دهنده کلسترول، مبارزه با رادیکال های آزاد است.

 

 

3.روغن ذرت

 

روغن ذرت علاوه بر دارا بودن خواص بسیار زیاد، دارای مضراتی نیز است که برخی از این مضرات، به‌ میزان زیادی به نوع روغن ذرتی که استفاده‌ می‌ کنید و نحوه روغن‌ گیری از ذرت بستگی‌ دارد. از مضرات این روغن افزایش وزن، سمی بودن و خطر بالای سرطان است. با چشم پوشی از مضرات آن این روغن شامل خواصی مانند تقویت سلامت بینایی، کاهش دهنده التهاب، جلوگیری از بیماری های مزمن و متعادل کردن سطح کلسترول است.

 

 

4. روغن زیتون

 

روغن زیتون دارای خواص بسیاری است که از زیتون سبز خردشده به‌ دست می‌ آید و فواید زیادی برای زیبایی و سلامتی دارد. هم چنین این روغن منبع غنی چربی‌ های تک غیر اشباع است که برای سلامت کلی بدن مفید است زیرا می‌ تواند در مقایسه با سایر انواع چربی‌ ها به راحتی هضم شود. با توجه به شیوه استخراج و میزان اسیدیته ی آن، درجه و کیفیت آن متفاوت است. روغن زیتون درد پشت، زانو، درد انحراف شست پا و درد ناشی از عفونت کلیه را کاهش می دهد و در درمان تورم مچ پا ناشی از پیچ‌خوردگی کاربرد دارد. باعث درمان شکاف‌ های مقعدی (شقاق)، فشار خون پایین، کولیت اولسروز، گوش‌درد و عفونت قارچی می شود. روغین زیتون سایز سینه را افزایش می دهد و از سرطان پستان جلوگیری می کند. هم چنین این روغن باعث تسکین خر و پف می شود.

 

 

5.روغن خردل

 

روغن خردل از دانه های خردل گرفته می شود که رنگ زرد تیره‌ ای دارد و کمی تند است. روغن خردل جزو روغن های گیاهی چرب است و بسته به روغن گیری آن شامل سه نوع است. نوع اول شامل یک روغن گیاهی چرب است که با فشردن دانه‌ های خردل به‌دست می‌ آید. در نوع دوم، روغنی معطر است که از آسیاب‌ کردن دانه‌ های خردل، مخلوط‌ کردن آنها با آب و گرفتن روغن از طریق تقطیر به‌دست می‌ آید. نوع سوم، ترکیب عصاره دانه خردل با دیگر روغن‌ های گیاهی مانند روغن سویا است. در هر سه نوع, روغن بویی قوی و مزه ای تند دارد. روغن خردل دارای خواص بسیار و شگفت انگیزی از جمله خاصیت ضد قارچ و باکتری است. فواید قلبی‌ عروقی زیادی دارد و خطر ابتلا به سرطان را کاهش‌ می‌ دهد. هم چنین روغن خردل باعث تحریک غدد عرق و افزایش اشتها می شود. برای رهایی از سرماخوردگی، سرفه و درمان جوش و عفونت ها موثر است.

 

 

6. روغن سویا

 

روغن سویا از دانه های سویا گرفته می شود و یکی از پراستفاده‌ترین روغن‌های آشپزی در دنیا است. در گذشته عده ای بر این باور بودند که روغن سویا مضر است اما امروزه متخصصین سلامت در سراسر دنیا مصرف آن را توصیه‌می‌کنند زیرا سرشار از اسیدهای چرب امگا است. این روغن مناسب آشپزی بوده و مانع از جذب کلسترول می‌شود. خواص موجود در این روغن باعث تاخیر در پیری و از سرطان و مشکلات پوستی جلوگیری می کند و باعث کاهش بروز بیماری های قلبی عروقی و سطح تری گلیسیرید می شود. هم چنین به تشکیل و تقویت استخوان کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.