مجله آشپزی, مشاور پخت

دم پختی ماش، تقویت کننده دستگاه گوارش

 

دم پختی، یک دو پینگ برنج واقعی

 

اقلیم متنوع و آب و هوای متفاوت شهر ها و استان های مختلف ایران، باعث شده است تا محصولات گیاهی فراوان و گوناگون در هر نقطه به دست بیاید و به همین ترتیب، مواد اولیه برای طبخ انواع غذاهای اصیل و خوش طعم فراهم باشد. به عنوان مثال، برنج و حبوبات جزو محصولات بومی ایرانی هستند که در رژیم غذایی ما نیز جایگاه ویژه ای دارند و خوراکی های مختلفی با استفاده از آن ها تهیه می شود. از جمله این خوراکی ها می توان به دمپختی های متنوع اشاره کرد که هر کدام با اسم و نام محلی خود انسان را برای چشیدن طعم لذیذی که دارند، وسوسه می کنند.

 

دمپختی گوجه، دمپختی ماش، دمپختی عدس، دمپختی شیرازی و دمپختی انارکی و … از جمله ساده ترین و رایج ترین انواع این غذا محسوب می شوند.

 

در استان هایی مانند اصفهان که میوه به جزو مواد غذایی مورد مصرف است، از به در دمپختی مانند سیب زمینی استفاده می شود و مزه جالب و بسیار خاصی به غذا می دهد. همچنین در استان هایی که دشت و مرتع دارند و گوشت مرغوب دامی به دست می آید، تکه های گوشت یا مرغ یک ترکیب منحصر به فردی به دمپختی می دهد.

 

 

دمپختی های ایرانی حاوی حبوبات، سبزیجات و گوشت سفید یا قرمز هستند که باعث می شود یک مکمل غذایی فوق العاده و برای سلامتی و پیشگیری از بیماری ها و نارسایی های جسمی و گوارشی بسیار اثربخش باشد.

 

تهیه دمپختی تا حد زیادی بستگی به سلیقه و ذائقه آشپز و همچنین قدرت خلاقیت وی دارد و نمی توان برای همه انواع این غذا، دستور العمل نوشت. ولی به طور کلی طرز تهیه دمپختی های ساده روش خاصی دارد که در همین مطلب به آن می پردازیم.

 

دم پختی با ماش، رژیم غذایی بدون کلسترول

 

به طور کلی حبوبات را به عنوان گوشت های گیاهی می شناسند. بخش مهمی از انواع حبوبات را فیبر و پروتئین گیاهی تشکیل می دهد. به همین دلیل برای کسانی که در رژیم گیاهخواری به سر می برند، حبوبات شامل عدس، ماش، لوبیا، لپه و … جزو گنجینه های غذایی برای تامین املاح، ویتامین و پروتئین های بدن به شمار می روند.

 

 

ماش یکی از پر خاصیت ترین حبوبات است که فیبر رژیمی موجود در آن به همراه خاصیت ضد کلسترول منفی در خون و بافت ها، باعث کاهش این ترکیبات مضر چربی انباشته می شود. علاوه بر این، پتاسیم موجود در ماش را باید منبعی مفید برای تقویت بافت های استخوانی و عضلانی و همچنین تقویت دستگاه عصبی بدن دانست. املاح موجود در ماش از جمله آهن، تاثیر بسزایی در خون سازی برای افراد مبتلا به کم خونی و تنظیم فشار خون دارد. همچنین با کاهش کلسترول خون، از گرفتگی عروق و فشار به عضلات قلب جلوگیری خواهد کرد.

 

ماش حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین ث است و به همراه سایر املاح و به دلیل خاصیت انتی اکسیدانی فراوان خود، نقش موثری در تقویت دستگاه ایمنی بدن بازی می کند. به این ترتیب، می بینیم که ترکیب ماش با برنج به صورت دمپختی ماش، تا چه اندازه برای دستگاه گوارش، جداره روده ها و معده، سیستم گردش خون، قلب و عروق و همچنین تامین نیرو و انرژی مورد نیاز بدن سودمند است. چرا که برنج هم میزان قابل توجهی از کربو هیدرات دارد و یک مخزن کالری گیاهی سرشار است.

 

برای یک دم پختی عالی، سبزیجات را نادیده نگیرید

 

برای تهیه دمپختی ماش، ابتدا باید ماش و همچنین برنج را به خوبی شسته و در آب بخیسانید. این کار باعث می شود تا پخت آن آن ها بهتر انجام شده و هضم این مواد در معده نیز آسان تر باشد. به ویژه اگر از برنج ایرانی مرغوب استفاده می کنید (که بهترین راه برای طبخ یک غذای عالی و خوشمزه است) باید آن را به اندازه کافی حدو سه یا چهار ساعت در آب با کمی نمک نگه داشته و بشویید.

 

 

برای پخت دمپختی ماش، به دو پیمانه برنج و نصف پیمانه ماش احتیاج دارید. همچنین پیاز، گوجه و زعفران و سبزیجاتی معطر هم به لذیذ تر شدن غذای شما کمک می کنند. زمانی که ماش را پختید، پیاز را خرد کرده و تفت داده و برنج را با آب یا آب گوشت و زعفران به همراه ماش پخته شده در یک قابلمه بپزید. پس از آماده و نرم شدن دانه ها و تمام شدن آب آن، مخلوط را برای دم کشیدن روی حرارت کم قرار دهید. پس از حدود نیم ساعت دمپختی ماش شما آماده است.

 

منابع: مجله آشپزی ما و drhealthbenefits

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.