گروه مواد غذایی سرزمین

گروه مواد غذایی سرزمین

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دمنوش هایی که باید نوشید

 

دمنوش زعفران

 

گل زعفران از جمله ارزشمند ترین گیاهانی است که انسان از خواص و ویژگی های مختلف آن در زندگی و تغذیه خود بهره مند شده است. معمولا زعفران را به عنوان یک طعم دهنده و معطر کننده غذا و شیرینی و کیک و دسر می شناسیم، ولی دمنوش زعفران نیز جزو پر طرفدار ترین نوشیدنی های گرم محسوب می گردد.

 

طبع دمنوش زعفران گرم و خشک است، به این معنی که برای کسانی که طبع یا مزاج سرد و تر دارند مناسب تر خواهد بود. رعایت هماهنگی طبع نوشیدنی با مزاج درونی بدن به تعادل ساز و کار ها و قوای داخلی کمک می کند. 

 

دمنوش زعفران تاثیر بسزایی روی سلامت قلب و عروق خواهد داشت. به این ترتیب، می توان ادعا کرد که عملکرد درست قلب منجر به پمپاژ بهتر خون در رگ ها و در نتیجه توزیع اکسیژن در میان تمام بافت های سرتاسری بدن می گردد. این کار باعث از بین رفتن خستگی ها و سستی عضلات و همچنین کرختی بدن خواهد شد. علاوه بر این، فعالیت منظم و قلب باعث کمک به تنظیم فشار خون می شود.

 

 

یکی دیگر از ویژگی های مثبت زعفران برای سلامتی انسان، تاثیر بر دستگاه و بافت های عصبی و بهبود ساز و کار آن است. این ویژگی علاوه بر این که باعث می شود قوای مغزی تقویت شده و از بروز برخی نارسایی ها مانند فراموشی و … پیشگیری شود، بلکه به نشاط و سرحال بودن افراد نیز کمک کرده و از همین رو، دمنوش زعفران را یک نوشیدنی نشاط آور و ضد افسردگی می شناسند.

 

به همین دلیل با توجه به تنش ها و مشکلات روزمره در دنیای امروز، مصرف دمنوش زعفران برای کسانی که با انواع تنش های عصبی کوچک و بزرگ مواجه می شوند، در صورتی که به حالت منظم و مداوم در برنامه غذایی باشد، تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 

از طرف دیگر مصرف دمنوش زعفران به دلیل خاصیت ادرار آوری، برای کمک به عملکرد کلیه ها و مجاری ادراری، تاثیرات مثبتی خواهد داشت. چرا که با افزایش نوبت ادرار، باعث تصفیه کلیه ها شده و سلامت آن ها را تضمین می کند.

 

 

دمنوش زعفران همچنین یک نوشیدنی برای پیشگیری از انواع حساسیت ها بوده و به عبارتی ضد سرفه است. البته نوشیدن این دمنوش برای زنان باردار توصیه نمی شود و حتما باید طبق دستور پزشک باشد.

 

 دمنوش زیره سیاه

 

حتما ضرب المثل معروف زیره به کرمان بردن را شنیده اید که اشاره به محل رویش مرغوب ترین زیره در ایران یعنی استان کرمان دارد. زیره یک محصول بسیار پر طرفدار و شناخته شده در کشور ایران است که البته مصرف آن بیشتر به عنوان افزودنی برای پخت کته و یا به همراه نان های مغذی استفاده می شود. با این حال، محصولات دیگری نیز وجود دارند که منشا آن به زیره می رسد، که یکی عرق زیره و دیگری دمنوش زیره است.

 

 

باید توجه داشت که زیره به طور کلی در دو گروه زیره سیاه و زیره سبز تقسیم بندی می شود. زیره سیاه به زیره کوهی معروف است و عطر و طعم نسبتا تند تری دارد. به همین ترتیب می توان ادعا کرد که خواص و املاح بیشتری در مقایسه با خواص زیره سبز دارد. دمنوش زیره سیاه یکی از عوامل تقویت فشار خون است.

 

زیره سیاه طبیعتی بسیار گرم دارد. به همین دلیل نوشیدن دمنوش زیره سیاه به خصوص در ماه های گرم سال به افراد دارای مزاج گرم توصیه نمی شود و در عوض می تواند یک نوشیدنی بسیار مفید در ماه های سرد برای افراد دارای مزاج سرد باشد.

 

خاصیت افزایش فشار خون بدنبال نوشیدن زیره برای کسانی که با فشار خون پایین مواجه هستند می تواند باعث سلامت قلب و عروق شود، چرا که با متعادل تر شدن فشار خون، عضلات قلب در وضعیت متعادل و طبیعی فعالیت می کنند و به همین دلیل کمتر دچار نارسایی می شوند. از طرف دیگر افزایش فشار خون باعث رسیدن اکسیژن کافی به سلول ها و بافت های مختلف و مغز و بالا رفتن میزان هوشیاری و از بین رفتن کسالت و بی حوصلگی و ایجاد نشاط خواهد شد.

 

زیره سیاه برای از بین بردن چربی های اضافه نیز مفید است و همین موضوع می تواند باعث جریان بهتر و تصفیه خون شود. همچنین نوشیدن دمنوش زیره سیاه برای بهبود عملکرد کلیه ها مفید خواهد بود. از دیگر اثرات دمنوش زیره سیاه، تقویت معده و به طور کلی سیستم گوارش است. زیره سیاه یک ضد نفخ قوی و ماده ای اشتها آور بوده و زمینه بیماری اسهال را از بین می برد.

 

دمنوش فلوس

 

گیاهان و گل های زیادی در طبیعت یافت می شوند که بهره مندی از آن ها به روش های متفاوت از قدیم توسط انسان انجام می شده است. امروزه شاید برخی از این گیاهان را نشناسیم، اما در گذشته به دلیل تعامل انسان با طبیعت، خواص بسیاری از گیاهان شناخته شده بود و به روش های مختلفی از آن ها استفاده می شد. یکی از انواع همین گیاهان فلوس نام دارد که در مناطق گرمسیری مانند هندوستان می روید. در جنوب ایران به نام خرنوب هندی نیز معروف است.

 

مغز این گیاه دارای خواص دارویی بوده و برای تهیه دمنوش فلوس استفاده می شود. این گیاه دارای طبع گرم و تر است و البته گرمی آن شدید نیست. به همین دلیل لزومی ندارد افراد گرم مزاج از نوشیدن آن پرهیز کنند. البته بهتر است افراد دارای مزاج سرد و خشک به ویژه در ماه های سرد سال بیشتر از دمنوش فلوس بنوشند.

 

از مهم ترین فواید و مزیت های نوشیدن دمنوش فلوس، باید به تقویت دستگاه و اندام گوارشی به خصوص روده و معده و کمک به رفع برخی از نارسایی های مربوط به این اندام اشاره نمود که یکی از شایع ترین آن ها یبوست است. با رفع چنین مشکلاتی، هضم غذا نیز بهتر انجام شده و مواد لازم به شکل بهتر و کامل تری به بدن می رسند. میوه فلوس حاصل از درخت کوتاه قامتی به همین اسم است و طبق برخی منابع، جوشانده پوسته آن به بهبود وضعیت افراد مبتلا به اسهال خونی هم یکی دیگر از مزایای مصرف دمنوش فلوس محسوب می شود.

 

از خصوصیات قابل توجه دیگری که دمنوش فلوس دارد، کاهش فشار خون است. فشار خون معضل و دغدغه تعداد زیادی از افراد جوامع امروزی بوده که بخش مهمی از آن به کلسترول و چربی های مضر در خون مربوط می شود. با این حال، استفاده و مصرف گیاهان و شربت ها یا دمنوش ها و جوشانده های گیاهی و دارو های ارگانیک به یکی از پر طرفدار ترین سوژه ها برای توجه این قبیل افراد تبدیل شده اند. کاهش فشار خون با مصرف دمنوش فلوس نه تنها برای سلامتی عروق، که برای عملکرد بهتر قلب و عضلات آن نیز  سودمند خواهد بود.

 

برای تهیه این دمنوش می توانید یک قاشق از مغز فلوس را به همراه یک قوری کوچک آب جوش آورده سپس چند دقیقه روی حرارت غیر مستقیم دم بیاورید.

 

دمنوش دارچین

 

به جای پودر دارچین از چوب آن استفاده کنید!

 

امروزه نوشیدن دمنوش در کنار چای به عنوان یک نوشیدنی گرم، رواج زیادی پیدا کرده است. بخش هایی از انواع گیاهان شامل ساقه، ریشه، برگ و … را می توان به عنوان محصولاتی که عصاره آن ها از طریق دم کردن یا دم آوری قابل استخراج است، در نظر گرفت.

 

 

از جمله گیاهانی که برای دم کردن مناسب بوده و خواص قابل توجهی برای سلامتی به دنبال دارد، دارچین است که به عبارت بهتر، چوب ساقه آن را برای تهیه دمنوش استفاده می کنند. تصور عموم ما از دارچین به صورت پودر ادویه است که تفاوت اساسی با چوب دارچینی دارد که دم می شود.

 

از جمله خواص دمنوش دارچین، می بایست به تقویت اعصاب اشاره کرد. دارچین و محصولات وابسته به آن از جمله دمنوش، حاوی عناصر و املاحی هستند که برای بهبود عملکرد سلول ها و بافت های عصبی نقش مهمی بازی می کنند.

 

کنترل فشار خون با مصرف دمنوش دارچین

 

تقویت دستگاه عصبی به دنبال مصرف دارچین، باعث می شود تا برخی از عوارض و اختلالات عصبی نیز بهبود پیدا کنند. یکی دیگر از اثرات مهم مصرف دمنوش دارچین، تاثیری است که بر روی دستگاه گوارش می گذارد. از طرف دیگر دمنوش دارچین برای تقویت معده و همچنین کبد اشاره کرد. از دیگر مزیت های مصرف دمنوش دارچین، کمک به ساز و کار بهتر قلب و عروق است.

 

 

با توجه به ارتباط تنگاتنگ میان فعالیت قلب و سلامت قلب و فشار خون، احتمالا تاثیر گذاری دمنوش دارچین روی گردش و فشار خون نیز قابل چشم پوشی نباشد. علاوه بر موارد گفته شده، دمنوش دارچین یک مایع ادرار آور بوده و به این ترتیب با افزایش فعالیت کلیه ها و کبد، به تصفیه این اندام کمک خواند کرد. با توجه به این که دارچین طبع گرمی دارد، برای سرد شدن و ضعف بدن و همچنین کمک به گرم شدن مجاری تنفسی و ریه و کاهش آثار ناشی از سرما خوردگی و گلو درد کمک می کند.

 

فراموش نکنید که برای دم کردن دارچین، باید مقداری از تکه چوب های این گیاه را در آب سرد گذاشته و حرارت دهید تا جوش بیاید، سپس آن را روی حرارت غیر مستقیم یا بخار گذاشته تا به مدت حداقل یک یا دو ساعت دم بکشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مرتبط

گروه مواد غذایی سرزمین

محصولات سرزمین نگین ایران زمین

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.