گروه مواد غذایی سرزمین

گروه مواد غذایی سرزمین

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در فصل امتحانات چه خوراکی هایی بخوریم؟

 

شنیدن کلمه امتحان خواه ناخواه استرسی را با خود به همراه می آورد که در دوران امتحانات سطح استرس و فشار روانی بالاتر بوده و علاوه بر دانش آموزان، خانواده ها نیز از استرس بالایی برخوردار هستند. با توجه به تحقیقات انجام شده مواد غذایی بر روی روحیه تاثیر گذاشته و سطح استرس و تحریک پذیری را تغییر داده و باعث آرامش بیشتری می شود بنابراین استفاده از غذاهای ناسالم باعث اختلال در تمرکز و افزایش سطح استرس در دوران امتحانات می شود. برای کاهش استرس دانش آموزان باید از غذاهای مناسبی استفاده کنند که در این مقاله به تعدادی از آن ها می پردازیم.

 

شکلات تلخ خستگی را برطرف می کند

 

هر چه سطح هوشیاری و تمرکز دانش آموزان در فصل امتحانات بیشتر باشد نتیجه بهتری خواهند گرفت. تحقیقات بالینی حاکی بر این است که انواع شکلات تلخ باعث افزایش جریان خون در مغز، کاهش فشار خون، هشیارتر شدن قوای ذهنی (به دلیل مقدار کم کافئین)، کاهش خطر سکته و افزایش میزان آنتی‌اکسیدان در بدن می‌شود. شکلات تلخ کمک به ترشح هورمون های شادی می کند در نتیجه مصرف آن باعث شادابی و سرحالی دانش آموزان می شود.

 

 

کره بادام زمینی بخورید تا دیر گرسنه شوید

 

توجه به وعده های غذایی در فصل امتحانات از اهمیت بالایی برخوردار بوده که مهم ترین آن ها صبحانه است. آماده شدن برای امتحان سخت و زمان گیر بوده و ممکن است وقت کمتری برای آماده کردن صبحانه داشته باشید به همین دلیل لقمه های کره بادام زمینی انتخاب مناسبی هستند. کره بادام زمینی حاوی پروتئین و چربی است و مصرف آن دانش آموزان را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد.

 

 

نمره های بهتر با مصرف اسفناج

 

از سبزیجات بیشتری بخصوص اسفناج در دوران امتحانات استفاده کنید. اسفناج به علت داشتن لوتئین از زوال عملکردهای شناختی مغز جلوگیری می‌کند. با توجه به تحقیقات انجام شده توسط محققان دانشگاه تافتز: کسانی که از رژیم غذایی سرشار از لوتئین استفاده می‌کنند در بسیاری از سنجش‌های شناختی مغز، از جمله عملکرد‌های اجرایی، زبان، یادگیری و حافظه نمرات بهتری نسبت به دیگران کسب می کنند.

 

 

روغن ضد پیری مغز

 

در دوران امتحانات از روغن های گیاهی مانند روغن زیتون بیشتر استفاده کنید زیرا این روغن حاوی اسید‌های چربِ غیراشباع بوده که اثرات ضدپیری بر روی مغز دارد. به همین دلیل در این ایام از روغن زیتون هنگام پخت غذا یا روی سالاد استفاده کنید.

 

 

با خوردن کلم بروکلی بیشتر درس بخوانید

 

از دیگر سبزیجات مفید در دوران امتحانات کلم بروکلی بوده که حاوی مواد مغذی است و کمک به فعالیت های مغزی می کند. هم چنین بروکلی حاوی مقدار زیادی ویتامین K بوده که باعث افزایش توان مغزی می شود. می توانید از کلم بروکلی در تهیه غذا یا سالاد استفاده کنید.

 

 

سیر بالا برنده عملکرد مغز

 

بسیاری از افراد به دلیل بوی سیر از خوردن آن پرهیز می کنند. از سیر برای کمک به درمان سرطان مغز و ارتقای عملکرد مغزی موش‌ها در تحقیقات استفاده شده است. می توانید سیر تازه را له کنید و آن را روی نان تست مالیده و یک میان وعده مقوی درست کنید. در صورت تمایل می توانید از مرغ طعم دار شده بر روی نان سیر خود مصرف کنید.

 

 

تخم‌مرغ یک صبحانه مناسب

 

تخم مرغ یکی دیگر از غذاهای مناسب ایام امتحانات است. تخم مرغ حاوی کولین بوده که به عنوان ماده ای مهم برای رشد مغز و تقویت حافظه به حساب می آید. این ماده غذایی سرشار از پروتئین بوده و از آن به عنوان یک وعده صبحانه می توانید استفاده کنید.

 

 

ماست کاهش دهنده اضطراب

 

از مصرف ماست در فصل امتحانات غافل نشوید. ماست حاوی میکروب های مفیدی است که باعث کاهش اضطراب مغز می شود و روند تصمیم گیری را آسان می کند. هم چنین دانش آموزان مضطربی که مشکلات گوارشی دارند مصرف ماست کمک به گوارش بهتر آن ها می کند.

 

 

ارتباط کمبود آب و خستگی

 

از مشکلات کمبود آب بدن، احساس خستگی است. هنگامی که آب بدن دانش آموزان کم می شود احساس خستگی بیشتری کرده و فعالیت های ذهنی و به خاطر سپردن مطالب به مراتب برای شان سخت تر خواهد شد. در ایام امتحانات سعی کنید به میزان کافی آب و میوه های آب دار مصرف کنید.

 

 

میان وعده مقوی

 

همان طور که گفته شد مواد غذایی تاثیر به سزایی در میزان سطح استرس دارند. مصرف میوه های خشک مانند زردآلو، موز، سیب، انبه و توت‌فرنگی خشک شده میان‌وعده خوبی در بین ساعات درس خواندن یا به عنوان تامین‌کننده‌ی انرژی پیش از امتحان به شمار می روند.

 

 

شیر بخورید تا راحت بخوابید

 

اضطراب شب قبل از امتحان احتمالا مانع از خواب راحت برای دانش آموزان می شود. نوشیدن یک لیوان شیر گرم به آنها کمک می کند تا خواب راحتی داشته باشند. هم چنین شیر حاوی کلسیم بوده که به مغز برای ساخت هورمون ملاتونین کمک می کند و در کیفیت خواب موثر است. پروتئین موجود در شیر شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مرتبط

گروه مواد غذایی سرزمین

محصولات سرزمین نگین ایران زمین

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.