مجله آشپزی, مشاور پخت

خورشت نعناع جعفری، یک خورشت تابستانه

 

اگر به دنبال آشنایی کلی با خورش های ایرانی هستید، و همچنین می خواهید در مورد خورش هایی که با سبزیجاتی از قبیل نعنا و جعفری تهیه می شوند اطلاعاتی به دست بیاورید، می توانید این متن را تا آخر دنبال کنید. گروه خورش های نعنا جعفری بسیار گسترده و متنوع است و در این مطلب صرفا در مورد تعدادی از آن ها توضیحانی می خوانید تا بتوانید ذهنیت بهتری به این خانواده لذیذ و اصیل و مغذی داشته باشید.

 

به دنیای خورشت های ایرانی وارد شوید

 

برای دنیای خورش های ایرانی نمی توان مرز و محدوده قائل شد؛ زیرا به قدری گسترده و متنوع است که حتی اگر یک آشپز حرفه ای تمام عیار هم باشید باز هم با یک خورش جدید و ترکیبات خاص آن ممکن است حسابی غافلگیر شوید. به طور کلی یک نکته کلیدی برای خورش پزی همیشه مورد توجه است که در اصطلاح به آن «جا افتادن خورش» می گویند. جا افتادن زمانی است که تمام مواد تشکیل دهنده خورش کاملا پخته شده و آب آن هم در بهترین مقدار خود باشد.

 

دلیل این که جا انداختن خورش هنر خاصی به نظر می رسد، این است که مدت زمان و نحوه پخت هر جزء از مواد خورش متفاوت است و فقط تجربه و تبحر آشپز می تواند تمام آن ها را در یک نقطه به هم برساند و ترکیبی خوش عطر و طعم و عالی تهیه کند.

 

 

خورش نعنا جعفری، یک غذای کامل برای گیاه خوارها!

 

از مواردی که برای انتخاب و تهیه فهرست غذایی در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته، این است که آیا مواد تشکیل دهنده غذا با معیار های گیاهخواری همخوانی دارند یا نه؟ خانواده خورش نعنا جعفری از آن دسته غذاهایی هستند که می توانند با گوشت یا بدون گوشت طبخ شوند و شیوه های متنوعی برای تهیه آن ها وجود دارد. در این میان هم برخی ترجیح می دهند خورش نعنا جعفری را با طعم شیرین و برخی دیگر با مزه ترش درست کنند.

 

به عنوان مثال خورش قرمه نعنا جعفری، خورش نعنا جعفری با گوجه فرنگی، نعنا جعفری با قارچ یا کرفس و … جزو گروهی هستند که اگر کمی لیمو عمانی یا تمر هندی به آن ها اضافه کنید، یک خورش ترش مزه عالی خواهند شد.

 

اگر علاقه به غذای شیرین دارید می توانید خورش نعنا جعفری با آلو یا به همراه کدو شیرین را امتحان کنید. غیر از این موارد، خورش نعنا جعفری با بامیه یا بادمجان هم جزو سایر گزینه هایی هستند که یک خوراکی لذیذ با ارزش غذایی بالا محسوب می شوند.

 

سبزیجات به طور کلی حاوی فیبر گیاهی، آنتی اکسیدان و ویتامین های بسیار مفید برای سلامتی بدن هستند. از مهم ترین منابع آنتی اکسیدان، برگ جعفری است که قرار دادن آن در فهرست غذایی هفتگی باعث بالا بردن ایمنی بدن و کمک به مقابله با سرطان خواهد شد.

 

با توجه به این که برگ های نعنا هم جزو اصلی ترین مواد این خورش به حساب می آیند، بد نیست بدانید که این برگ ها برای تقویت دستگاه گوارش و کمک به عملکرد بهتر معده و رفع نفخ مفیدند.

 

نعنا و جعفری همچنین تاثیر قابل توجهی بر روی بافت های عصبی دارند و به تقویت دستگاه مغز و اعصاب و رفع تنش های جسمی و روحی به خاطر نارسایی های عصبی کمک می کنند.

 

سایر موادی که می توانید به این خورش اضافه کنید، مانند قارچ، آلو و آلوچه، گوجه و کدو و …نیز با توجه به میزان بالای فیبر، به فرآیند هضم و جذب غذا کمک کند. فیبر گیاهی ماده موثری برای عملکرد جداره روده و معده است و خوردن آن باعث می شود مواد غذایی بهتر در مسیر گوارش جریان داشته باشند و نارسایی هایی مانند یبوست هم برطرف شود.

 

 

برای کسانی که تصور می کنند خورش بدون گوشت نمی شود!

 

بعضی هم گوشت بخصوص گوشت قرمز را جزو جدا نشدنی خورش می دانند. به همین دلیل از گوشت قرمز که معمولا گوسفند و در بعضی مواقع گوساله است استفاده می کنند. می توانید گوشت چرخ کرده را کمی تفت داده و به شکل گرد مانند سر گنجشکی یا به صورت تکه های کوچک به خورش اضافه کنید.

 

برای پخت انواع خورش نعنا جعفری، ابتدا سبزی و سیفی جات را کمی تفت داده و سپس با آب به جوش بیاورید تا نیم پز شود. مواد سفت تر بادمجان و سیب زمینی به تفت بیشتری احتیاج دارند. اگر از گوشت استفاده کنید، چربی آن به جا افتادن خورش کمک می کند و در غیر این صورت می توانید از روغن کنجد یا زیتون استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.