مجله آشپزی, مشاور پخت

آبگوشت قرمه سبزی همدانی

هر کس که به آشپزی علاقه داشته باشد، وقتی غذاهای اصیل ایرانی را می پزد، با تجربه های متنوع و متفاوتی مواجه می شود. برای آن که به این موضوع بهتر پی ببرید، کافیست کمی در مورد انواع آش، خورشت و پلوی ایرانی تحقیق کنید.

 

برای درست کردن هر کدام از این ها، نیاز به چند نوبت آزمون و خطا خواهید داشت. مواد اصلی تشکیل دهنده خورشت ها عبارتند از انواع سبزیجات، گوشت قرمز یا سفید و همچنین حبوبات و غلات. این مواد در هر استان و منطقه از کشور متفاوت هستند، در نتیجه خورشت های محلی زیادی نیز وجود دارد که حتی اگر هر روز یکی از آن ها را امتحان کنید، چندین هفته نیاز به زمان خواهید داشت.

خورشت ها در مناطق کوهستانی و همچنین نواحی شمالی کشور از مزه و عطر خاص و متنوع تری برخوردار هستند. در واقع سبزیجاتی که در این مناطق پرورش داده می شوند، از نوع کوهی یا جنگلی هستند که مزه و بوی ویژه ای به غذا می دهند. برای آشنایی بیشتر با یکی از همین غذاها یعنی آبگوشت قرمه سبزی همدانی، بهتر است این مطلب را تا آخر مطالعه کنید.

 

 

در آبگوشت قرمه سبزی از گوشت، حبوبات و همچنین سبزیجات استفاده می شود. هر کدام از این مواد بخش قابل توجهی از نیاز بدن به املاح، ویتامین ها و پروتئین های ضروری را تامین می کند و از این رو، می توان ترکیب آن ها به همراه برنج را یک غذای کامل در نظر گرفت.

گوشت قرمز حاوی پروتئین و چربی حیوانی برای تغذیه سلول ها است. حبوبات از جمله لوبیا قرمز که در این آبگوشت استفاده می شوند، منبع سرشاری از ویتامین ها، فیبر گیاهی و آنتی اکسیدان هایی به شمار می رود. این ترکیبات علاوه بر این که متابولیسم های درونی را آسان می کنند، باعث افزایش قدرت ایمنی بدن در برابر انواع بیماری های میکروبی و عفونی و حساسیت های ویروسی خواهد شد. به همین خاطر پیشنهاد می شود قبل از تغییرات آب و هوایی و شروع زمان حساسیت های فصلی، خوردن آبگوشت قرمه سبزی یا غذاهای مشابه را حتما در برنامه هفتگی خود قرار دهید.

آهن و املاح موجود در خورشت و برنج، باعث بهبود ساز و کارهای عصبی و کمک به بافت های استخوانی و ماهیچه ای می شوند. مصرف منظم چنین غذاهایی می تواند تنش ها و مشکلات عصبی را از بین ببرد و البته قوای درونی بدن را نیز افزایش دهد. معمولا کسانی که از چنین خورشت هایی با ارزش غذایی بالا تغذیه نمی کنند و صرفا به سراغ غذاها و شیرینی های سرخ کردنی و چرب می روند، از بنیه نسبتا ضعیفی برخوردار بوده و با وجود انباشت کالری، در معرض انواع بیماری ها و مشکلات قرار خواهند گرفت.

 

برای تهیه آبگوشت قورمه سبزی به این مواد احتیاج خواهید داشت:

۲۵۰ گرم سبزی خورشتی یا به اصطلاح سبزی قورمه،
نیم کیلوگرم گوشت گوسفند،
۱ پیمانه لوبیا قرمز،
۴ عدد لیمو عمانی،
۳ قاشق پیاز داغ،
۲ عدد تخم مرغ متوسط،
دو عدد سیب زمینی متوسط،
یک پیمانه ماست ساده که بهتر است پرچرب باشد،
زردچوبه فلفل و نمک به مقدار لازم

 

 

سبزی های قرمه به طور معمول عبارتند از شنبلیله، اسفناج، گشنیز، تره و جعفری، که البته در نواحی مختلف سبزی های بومی و معطر هم اضافه می شوند. اگر میخواهید خورشتی عالی و لذیذ داشته باشید، بهتر است از سبزیجات و مواد تازه در غذای خود استفاده کنید.

برای تهیه آبگوشت قورمه سبزی همدان ابتدا باید گوشت را بدون آنکه از چربی و استخوان جدا کرده در یک ماهیتابه مناسب کمی تفت دهید. سپس آن را به همراه لوبیا چیتی و پیاز سرخ شده و همچنین نمک، زردچوبه و فلفل درون زودپز قرار دهید و حدود یک لیوان آب روی آن بریزید و صبر کنید تا این مخلوط به خوبی پخته شود.

همزمان با پختن مخلوط گوشت و افزودنی های دیگر، می توانید لیمو عمانی را خرد کرده و هسته های آن را جدا کنید. سپس سیب زمینی ها را هم شسته و پوست کنده و تکه تکه کنید. البته بهتر است تکه های سیب زمینی نه چندان درشت و نه چندان کوچک باشند. سپس مخلوط لیمو عمانی و سیب‌ زمینی و سبزیجات نیم پز شده را را داخل زودپز گوشت ریخته و روی حرارت متوسط قرار دهید تا کاملا پخته شود.

پس از آن که مخلوط به خوبی پخت شد و به اصطلاح جوش آمد ۲ عدد تخم مرغ را شکسته و در غذا مخلوط کنید و خوب به هم بزنید.

آبگوشت قورمه سبزی همدانی در کنار پلو خوشمزه خواهد شد، درعین حال می توانید آن را با نان و مقداری ماست هم نوش جان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.