مجله آشپزی, مشاور پخت

دستور پخت دو نوع حلوای مجلسی و خوشمزه برای دسر و تزیین سفره

 

همه ما میدانیم که حلوا در سنت ما ایرانیان از دیرباز تا کنون جایگاه ویژه ای داشته و دارد. این شیرینی به شیوه های گوناگونی طبخ می شود و بسته به این شیوه ها طعم های متفاوتی دارد.

حلوای آرد گندم، حلوا با آرد برنج، حلوای هویج، حلوا با شیر خشک، حلوا با ادویه، حلوای شیر و … از جمله انواع این دسر شیرین هستند که افراد با در نظر گرفتن مزاج شخصی اقدام به پیروی از دستور تهیه یکی از آن ها می کنند اما در این مقاله ما قصد داریم تا به دستور تهیه دو حلوای شیر و حلوای هویج بپردازیم تا با تهیه آن ها برای مراسمات خاص و ضیافت افطار سفره رنگین تری داشته باشید.

 

 

دستور اول: طرز تهیه حلوای شیر

 

مواد لازم برای حلوای شیر

 

آرد سفید: 125 گرم
کره: 50 گرم
روغن مایع: 75 گرم
شیر: 1 پیمانه
شکر: 100 گرم
گلاب: 1 قاشق غذا خورب
هل: 1 قاشق چایخوری
زعفران دم شده: 1 قاشق غذاخوری

 

 

دستور پخت حلوای شیر

 

در اولین مرحله برای تهیه حلوای شیر باید شربت شیر و زعفران را تهیه کنیم. شیر را روی شعله قرار دهید تا بجوشد سپس شکر را اضافه نمایید تا در شیر حل شود. شعله را خاموش کنید و هل و زعفران را نیز اضافه کنید. کنار بگذارید تا سرد شود.

 

آرد گندم یا آرد شیرینی را الک کنید و در ماهیتابه بریزید، کمی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.

 

روغن مایع و کره را به آرد تفت داده شده اضافه نمایید و آرد را سرخ کنید.

 

 

آرد را تا جایی که طلایی شود سرخ کنید. می دانید که تیرگی یا روشنی رنگ حلوا به میزان سرخ شدن آرد بستگی دارد پس مقدار سرخ شدن بستگی به سلیقه شما دارد. برای اینکه آرد در این مرحله نسوزد پیوسته باید هم بخورد.

 

پس از سرخ شدن آرد، آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی از حرارت بیافتد. پس از آن شربت شیر و زعفران را همراه گلاب اضافه کنید.

 

مایه حلوای شیر را دوباره روی شعله قرار دهید و سریع هم بزنید تا حلوا خودش را جمع کند.

 

حلوای شیر که آماده شد آن را به هر شکل که مایل هستید تزیین کنید. حلوا را می توانید با هر نوع قالب نیز قالب بزنید. مثلا می توانید این حلوا را داخل قالب ژله پلاستیکی بریزید و بگذارید در یخچال تا خنک شود و خودش را بگیرد. حلوا به دلیل چربی زیادی که دارد به راحتی از قالب جدا می شود. در ضمن می توانید برای سرو از کپسول حلوا استفاده کنید و آن را با قیف داخل کپسول شکوفه بزنید.

 

 

نکات کلیدی تهیه حلوای شیر:

 

در صورتی که قصد تزئین حلوای شیر با ماسوره را دارید بایستی این کار را زمانی که حلوا هنوز گرم است انجام دهید.

 

علت الک کردن آرد برای تهیه حلوا به این خاطر است که حلوای شما سبک و لطیف شود.

 

اگر تمایل ندارید دانه های هل داخل حلوا باشد می توانید پیش از اضافه نمودن شربت آن را صاف نموده و سپس به حلوا اضافه نمایید اما وجود دانه های هل داخل حلوا موجب خوش عطر و طعم تر شدن حلوا می گردد.

 

اگر شربت را شب قبل درست کنید باعث می شود عطر حلوا بیشتر شود.

 

 

دستور دوم: طرز تهیه حلوا هویج

 

مواد لازم برای 20 نفر:
هویج: 500 گرم
آرد نان باگت: 1 پیمانه
شکر: 1 و نیم پیمانه
گلاب: 2/3 پیمانه
روغن مایع: 2/3 پیمانه
هل: 1 ق م
شیر: 2 پیمانه

 

 

دستور پخت حلوا هویج

 

برای تهیه نمودن حلوا هویج بایستی در ابتدا هویج ها را پوست گرفته و به قطعات کوچک برش دهید و در یک قابلمه بریزید، شیر را به آن بیافزایید و شعله را روشن کنید تا هویج ها حدود 20 دقیقه همراه با شیر پخته شوند.

 

بعد از اینکه هویج ها نرم شد و کاملا با شیر پخت، آن را پوره می کنیم سپس آرد را الک می کنیم و درون تابه کمی تفت می دهیم تا خامی آن گرفته شود و رنگش تغییر یابد. پس از تفت دادن آرد مجددا آن را الک می کنیم تا در حین طبخ، گلوله گلوله نشود و مجددا کمی تفت می دهیم. روغن را به آرد در حال تفت دادن می افزاییم و مدام هم میزنیم.

 

اگر هم بخواهید از کره استفاده کنید باید مقدار آن با میزان روغن مایع به یک اندازه باشد. برای حلوای هویج نباید خیلی حلوا را تفت دهید چون آرد هر چه بیشتر تفت بخورد رنگ تیره تری پیدا می کند و بهتر است رنگ حلوای هویج روشن باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.