مجله آشپزی, مشاور پخت

سبزی پلو با ماهی شب عید را چگونه بپزیم؟

 

دستور تهیه دو غذای معروف شب عید

 

در این مقاله قصد داریم دو دستور پخت آسان و کلیدی برای طبخ دو غذای محبوب برای شب عید نوروز را در اختیار شما قرار دهیم تا با استفاده از این دستور غذایی بهترین سبزی پلو با ماهی و باقالی پلو با ماهی را تهیه نمایید و سال خود را خوشمزه تر از سال های قبل آغاز کنید.

 

 

سبزی پلو با ماهی غذای مخصوص شب عید نوروز

 

مواد لازم برای 6 نفر:

برنج 4 پیمانه

سبزی پلویی شامل تره فرنگی یا سیر تازه، جعفری، شوید، شنبلیله و گشنیز، از هر کدام 200 گرم

ماهی شیر 1عدد متوسط

آرد سفید 2 فنجان

زردچوبه و دارچین به میزان لازم

لیمو ترش 4 عدد

روغن مایع نصف فنجان

تمبر هندی یک بسته

نمک و فلفل به مقدار خیلی کم

پیاز یک عدد بزرگ

سیر 4 حبه

 

 

دستور پخت:

 

ابتدا برنج آب کش شده را کم کم داخل قابلمه ای که در ته آن مقداری روغن مایع ریخته و برای ته دیگ نان لواش یا سیب زمینی بگذارید، بریزید و لا به لای برنج ها را از سبزی پلویتان که از قبل خورد و آماده کرده اید بریزید و با اضافه کردن روغن اجازه دهید تا دم بکشد. کمی از گشنیز، جعفری و شنبلیله ی این سبزی ها را برای ماهی ها کنار بگذارید.

 

ماهی شیر را پس از تمیز کردن خرد کنید. آن ها را حدود نیم ساعت داخل آب لیمو، پیاز و نمک و فلفل قرار دهید و مقدار نمک را کم بزنید چرا که تمبر هندی خود بسیار نمک داشته و ممکن است غذای شما را شور کند.

پس از نیم ساعت که ماهی ها با آب لیمو مزه دار شدند بیرون کشیده و در آرد سفیدی که با زردچوبه و دارچین مخلوط شده بخوابانید و سپس در روغن داغ سرخ کنید.

 

 

در این مرحله بایستی تمبر هندی را در یک لیوان آب حل نموده و و از صافی عبور دهید. در ظرفی دیگر پیاز را سرخ کنید و مقداری فلفل و زردچوبه به آن ها بزنید سپس گشنیز، جعفری و شنبلیله ای را که از سبزی های پلویی کنار گذاشته بودید به آن ها اضافه کرده و اجازه دهید خوب با هم سرخ شوند؛ پس از سرخ شدن، تمبر هندی های حل شده در آب را به مواد اضافه کنید و بگذارید جوش بیاید.

 

سس آماده شده را روی ماهی های سرخ شده بریزید و اجازه دهید همینطور با درب باز روی شعله کم بجوشد تا ماهی ها را مزه دار کند. پس از بیست دقیقه ماهی خوشمزه شما آماده است.

 

با مخلوط این سس به همراه کمی مغز گردوی خورد شده می توانید شکم انواع ماهی های دیگر را پر کرده و سپس آن ها را با شعله کم سرخ نمایید که بسیار لذیذ و خوشمزه خواهد شد. نوش جان

 

طرز تهیه باقالی پلو با ماهی برای عید نوروز

 

مواد لازم :

باقلا خلال یا لپه یک پیمانه

برنج ۳ پیمانه

سیب زمینی برای ته دیگ 1 عدد بزرگ

روغن و زعفران دم کرده مقداری

دارچین و ادویه مقداری

 

 

دستور تهیه:

 

برنج را از یکی دو ساعت قبل با آب ولرم شسته و به مقدار لازم نمک و آب اضافه کنید تا بخیسد.

 

در قابلمه ای که میخواهید باقالی پلو درست کنید به مقدار لازم آب ریخته و باقالی ها را به آب اضافه نمایید؛ شعله را زیاد کنید تا آب به جوش بیاد و حدود چند دقیقه تا زمانی که تشخیص بدهید باقالی نیم پز شده بگذارید باقالی بجوشد کف میکند مراقب باشید سر نرود.

 

بعد از حدود یک ربع برنج را به باقالی ها اضافه کرده و بگذارید با هم آنقدر بجوشد تا زمانی که برنج ها سبک شده و برای آبکش شدن آماده شود. حالا برنج و باقالی را آبکش کرده، ته قابلمه را شسته و خشک کنید این نکته خشک کردن قابلمه برای داشتن یه ته‌ دیگ خوشرنگ خیلی مهم است.

 

روغن به مقدار لازم برای ته دیگ داخل قابلمه ریخته، ته‌ دیگ مورد نظر را کف قابلمه بچینید؛ نان، کاهو یا سیب زمینی را کف قابلمه چیده و یک لایه از مخلوط برنج و باقالی با مخلوط شوید و برگ سیر خرد شده را روی ته دیگ بریزید.

 

 

سپس دارچین ریخته و دوباره همین مراحل را تکرار کنید تا زمانی مواد لازم تمام شود. سپس کمی زعفران ساییده و کمی آب بریزید و در یک ظرف کوچک داخل قابلمه باقالی پلو بگذارید. درب قابلمه را دمکنی بگذارید و شعله را کم کنید و بعد از حدود نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه باقالی پلو آماده است.

 

ظرف مناسب سرو را انتخاب کنید و غذا را در آن بریزید سپس روغن را به همراه زعفران روی آن بریزید و سرو کنید. ماهی را جداگانه کمی ادویه و نمک و پودر سیر و زعفران دم کرده بزنید و در روغن داغ سرخ کرده و کنار باقلا پلو قرار دهید.

 

اگر قصد استفاده از باقلا خشک را دارید بایستی 3 ساعت قبل آن ها را با آب سرد بخیسانید و به طور جداگانه بپزید. پس از جوش آمدن نصف قاشق چای خوری جوش شیرین روی باقلا بریزید و مجددا به مدت 1 دیقیقه بجوشانید و زمانی که پخته شد به همراه برنج دم بدهید. البته توصیه ما این است که تا حدالامکان از جوش شیرین استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.