گروه مواد غذایی سرزمین

گروه مواد غذایی سرزمین

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ته چین، کیک لذیذ برنجی

 

ابتکار و لذت با انواع غذاهای برنجی

 

برنج جزو مواد غذایی بومی در سرزمین ایران به شمار می رود. به دلیل مصرف بالای آب، در حال حاضر کشت این محصول با محدودیت هایی مواجه شده است، با این حال هر استان و خطه به دلیل آشنایی دیرین با این غله پر خاصیت، غذا های مختلف برنجی داشته و دارند.

 

غذا های مختلف برنجی در ایران، به طور کلی در قالب کته ها، چلو خورشت یا پلو خورشت و همچنین ته دیگ و ته چین قرار می گیرند. معمولا در مراسم های رسمی و میهمانی ها از برنج پخته آبکش شده یا چلو استفاده می شود. با این حال یکی از معروف ترین غذاهای بسیار لذیذ با برنج که طرفداران زیادی هم دارد، ته چین است. اگر قرار باشد ساده ترین حالت ته چین را معرفی کنیم، در واقع ترکیبی از برنج آبکش نشده، ماست، زعفران و تخم مرغ خواهد بود که با روش پخت منحصر به خود، می تواند غذایی لذیذ و مورد پسند باشد.

 

 

تنوع ته چین برای هر سلیقه، قارچ و اسفناج را فراموش نکنید

 

بسته به سایر مواد افزودنی از قبیل سبزیجات، گوشت قرمز یا گوشت سفید و … که می توانند با ته چین ترکیب شود، انواع گوناگونی از این غذا به دست می آید و معمولا در هر منطقه و خطه متفاوت است. یکی از متداول ترین انواع ته چین با مرغ درست می شود که برای تهیه آن نیاز به برنج، فیله مرغ، زعفران، تخم مرغ، ماست، روغن و کره و ادویه جات دارید. مواد ته چین بر مبنای مقدار برنج مصرفی تغییر می کنند. به این معنی که به ازای هر پیمانه برنج، به یک عدد تخم مرغ و یک سوم پیمانه ماست چکیده احتیاج دارید. اگر از سه پیمانه برنج استفاده کنید، به دو عدد فیله سینه مرغ نیاز است.

 

همچنین می توانید ته چین بادمجان با مرغ تهیه کنید که در این صورت به ازای هر پیمانه برنج به 100 تا 130 گرم بادمجان احتیاج دارید. به این ترتیب همزمان برنج را نیم پز و تا مرحله دم کردن آماده و فیله خرد شده مرغ را جداگانه پخته و برش های از بادمجان را به صورت نیم پز تفت دهید.

 

 

به جای استفاده از گوشت مرغ، می توانید ته چین با گوشت قرمز به خصوص گوشت بره را هم امتحان کنید. در این حالت به ازای هر پیمانه برنج، حدود 80 یا 90 گرم گوشت نیاز دارید که به صورت چرخ شده تفت دهید و به همراه پیاز و … در میان ته چین اضافه کنید.

 

یکی از معروف ترین ته چین های محلی ایران، ته چین گرمساری است. در این ته چین علاوه بر گوشت و برنج، از زعفران، کشمش، پیاز، گرد لیمو، نمک و فلفل استفاده می شود و اگر دقت کرده باشید، از ماست چکیده خبری نیست.

 

 

نوع دیگر ته چین کباب تابه ای است که ابتدا مواد گوشت و پیاز و گوجه به صورت کباب تابه ای آماده می شود و در بین لایه ها یا روی سطح برنج قرار می گیرد.

 

اگر ترجیح می دهید از خوردن گوشت قرمز یا سفید پرهیز کنید، دامنه گسترده تری در اختیار دارید. مثلا بد نیست به سراغ تهیه ته چین سبزیجات مانند ته چین اسفناج بروید. اسفناچ جزو پر خاصیت ترین سبزیجات است که به صورت پخته مصرف می شود. برای ته چین اسفناج علاوه بر موادی که بر شمرده شد، می توانید از برش های گوجه و پیاز رنده شده هم برای لایه میانی ته چین استفاده کنید.

 

به طور کلی از برش های بادمجان، گوجه و قارچ برای هر نوع ته چین غافل نشوید چرا که با ترکیبات مختلف عطر و طعم خاص و مطلوبی به دست می دهند.

 

ته چین، یک کیک لذیذ با برنج و مخلفات

 

 

به طور کلی می توان ته چین ها را بر اساس این که حاوی گوشت یا سبزیجات هستند تقسیم بندی کرد. در ته چین گوشت هم می توانید از گوشت قرمز گوساله یا گوسفند و هم از گوشت سفید مرغ یا بوقلمون و شترمرغ و .. استفاده کنید. ته چین در واقع یک کیک با برنج و سبزیجات است. برای تهیه ته چین بهتر است آن را مانند کیک در فر بگذارید و اگر از حرارت گاز استفاده می کنید، می توانید فویل آلومینیومی روی دهانه ظرف قرار دهید.

 

اگر از آشپزی لذت می برید، پس حتما شکست های کوچک در پخت و ترکیب غذاهای مختلف نمی توانند شما را به راحتی از ادامه این هنر دلسرد کنند. آشپزی هنر ترکیب و تجربه و شکست تا یک موفقیت لذیذ است.

 

منبع-هنر آشپزی رزا منتظمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مرتبط

گروه مواد غذایی سرزمین

محصولات سرزمین نگین ایران زمین

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.