انواع برنج, محصولات

برنج لاشه طارم محلی سرزمین 5 کیلوگرمی

برنج لاشه طارم

برای شناخت برنج لاشه طارم محلی، باید با چند اصطلاح آشنا شد. پیش از همه باید محل کشت این برنج که شالیزار های فریدونکنار است مدنظر قرار گیرد. فریدونکنار جزو بهترین مناطق استان مازندران و شمال کشور به منظور کاشت و برداشت برنجی با عطر و طعم و کیفیت عالی می باشد. زمانی که بذر برنج طارم در این منطقه کشت شود، محصول به دست آمده را برنج طارم محلی فریدونکنار می نامند.پس از بوجار یا آماده سازی و غربال دانه های برنج، این دانه ها در اندازه های متفاوتی بدست می آیند که می توان آن ها را دانه، نیم دانه و لاشه یا سرلاشه نامید. اندازه دانه های لاشه بیشتر از نیم دانه و کمتر از دانه کامل است و به جای میهمانی ها و مجالس اصلی، می تواند برای مصارف روزمره بهترین انتخاب باشد.
کیفیت برنج لاشه طارم محلی با کیفیت بی نظیر برنج طارم محلی فریدونکنار در عطر، طعم و پخت تفاوتی ندارد و فقط اندازه دانه ها کوچکتر و شکسته هست.

برنج لاشه طارم محلی فریدونک نار دارای خواص و ویژگی های منحصر به فردی است و یکی از محبوب ترین انواع برنج در بازار ایران به شمار می روند. به خصوص آن که نام منطقه فریدون کنار را به دنبال خود دارد که نشان دهنده منشا شناخته شده این محصول است. کسانی که با انواع اصلی و تقلبی برنج آشنا هستند در صورتی که با نوع اصیل برنج لاشه طارم محلی برخورد داشته باشند، به راحتی قادر به صرف نظر از خرید آن نخواهند بود. بهتر است این طور در نظر بگیریم که محصولات برنج منطقه فریدون کنار دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی هستند که در صورت آشنایی بیشتر مشتریان برای خرید آن ترغیب خواهند شد.

یکی از مهمترین خصوصیات برنج منطقه فریدون کنار که به اصطلاح آن را به برنج محلی فریدون کنار هم میگویند موقعیت جغرافیایی آن خطه در حوزه آبخیز رودخانه ها و جویبار های اطرافش است. آب فریدون کنار و محوطه وسیعی که در آن شالی زار های برنج به چشم می ‌خورند به اصطلاح ته بند در حوزه آبخیز رودخانه های محلی به حساب می‌آیند. یعنی جایی که میزان قابل توجهی از آب این رودخانه ها به صورت انباشت و تالاب تجمع می‌ کنند. آب این رودخانه ها به دلیل دارا بودن مواد و املاح معدنی محلول در خود یک منبع تغذیه خوب برای محصولات کشاورزی از جمله برنج به شمار می رود، چرا که این املاح توسط رودخانه ها از بالا دست به پایین آورده شده و محصولات کشاورزی را تغذیه می کنند.

خصوصیت دیگر شالیزار های فریدون کنار عدم استفاده یا به عبارت بهتر عدم نیاز چندان به کودها و سموم شیمیایی و بهره گیری از فضولات پرندگان به عنوان تقویت کننده های ارگانیک خاک است. در حقیقت تالاب ها و زمین های فریدون کنار در فصل زمستان محل تجمع و اطراق فصلی پرندگان مهاجر به حساب می آید که شمار آنها ممکن است به صد ها هزار عدد برسد. این پرندگان علاوه بر تغذیه از آفت ها و کرم ها و همچنین علوفه مضر شالیزار، فضولاتی را به جا می گذارند که دارای عناصر مفید برای تقویت خاک و از بین بردن باکتری ها و آفت های آسیب زننده به گیاه برنج است. یکی از رایج ترین و نگران کننده ترین این آفت ها، کرم ساقه خوار برنج نام دارد که خوراک لذیذی برای پرندگان مهاجر است.

 

موضوع مهم بعدی در مورد منطقه فریدون کنار که به پایتخت برنج ایران معروف است فعالیت نسل اندر نسل کشاورزان و شالیکاران در این عرصه می باشد.  این تجربیات طولانی مدت در طی قرون مختلف باعث شده است تا دانش بومی کاشت و برداشت برنج و چگونگی تعامل با طبیعت برای دستیابی به محصول بهتر، طی قرن های مختلف و به شکل سلسله وار منتقل شده و گنجینه ای کامل از اطلاعات و تجربه را برای کاشت و برداشت برنج به نمایش بگذارد.

دیگر مسئله مهم در مورد برنج منطقه فریدون کنار به ویژه برنج هایی که بذر آنها مربوط به طارم باشد، این است که آن منطقه به عنوان یکی از اصلی ترین قطب های برنجکاری کشور محل فعالیت کشاورزان و شالیکار های زیادی است که این موضوع سبب تبادل تجربیات و انتقال داده ها و اطلاعات زیادی پیرامون چگونگی وضعیت محصول برنج و پرورش آن شده است. برگزاری انواع جلسات و همایش های تخصصی برنج، به همین دلیل در منطقه فریدون کنار برقرار بوده که هر کدام از این جلسات باعث گفتگو و رشد دانش و آگاهی و همچنین گسترش تجربیات شالیکار ها خواهد بود.

برنج لاشه طارم محلی فریدون کنار به دلیل این که دانه های کوچک تر و شکسته ای در مقایسه با دانه های طبیعی دارد، از قیمت نسبتا کم تری برخوردار بوده و با این حال هیچ یک از خواص و ویژگی های مربوط به این محصول از جمله آسانی هضم و مواد و املاح مغزی و همچنین کیفیت و مرغوبیت پخت بعلاوه عطر و طعم آن از بین نرفته و کمتر نمی شود. تنها مشکل برنج لاشه طارم این است که احتمالاً به دلیل اندازه های نسبتاً کوچک تر دانه ها ممکن است در مجالس و مهمانی های مجلل رسمی ظاهری شبیه دانه های کشیده و بلند برنج نداشته باشد.

به همین سبب، در صورتی که برای مصارف روزمره و حتی پختن انواع آش برنج، سوپ برنج و یا دسر هایی مانند شله زرد به دنبال خرید یک برنج با کیفیت و مناسب باشید، باید حتما برنج لاشه طارم محلی را امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.