مجله آشپزی

با این درمان ها، دیگر نیازی به پزشک ندارید!

درمان گلو درد

گلو درد یا التهاب و در برخی موارد عفونت گلو، یکی از رایج ترین مشکلات به ویژه در فصل های خنک و سرد سال است. این مشکل شاید به نظر ناچیز باشد، اما می تواند تمرکز برای انجام امور روزمره را از بین برده و در صورت عدم رسیدگی به موقع و جدی، منجر به بیماری های سخت تری شود. از مرسوم ترین روش ها برای کاهش اثرات و درد ناشی از التهاب گلو و بهبود موقت آن، می توان به غرغره کردن آب نمک اشاره کرد. به این ترتیب که مقداری نمک را در آب ولرم ریخته تا به خوبی حل شود و سپس چند نوبت غرغه کرده و بیرون بریزید.

درمان سکسکه

بیماری سکسکه جزو رایج ترین مشکلاتی است که همیشه به دنبال راه حلی باری آن هستیم. شاید این مشکل در ابتدا چندان جدی به نظر نرسد، ولی به مرور تحمل فرد را کاهش خواهد داد. برخی از سکسکه ها کوتاه مدت و برخی دیگر ممکن است چندین ساعت طول بکشند. یکی از روش های جالب برای درمان سکسکه، خوردن شکر است. شکر نقش موثری بر روی سیستم عصبی خواهد داشت و تا حد قابل توجهی می تواند به کنترل پالس های انقباضی دیافراگم منجر شود. البته برای این درمان لازم است حدود یک قاشق شکر به صورت خام و تقریبا ناگهانی بلعیده شود.

درمان خستگی و کمبود انرژی

خستگی هنگام برخواستن از خواب و همچنین احساس افت انرژی بدن، مشکلی است که برخی از مردم با آن مواجه هستند. از این بابت، یکی از راهکار های اصلی، اضافه کردن عسل در برنامه غذایی روزانه است. علاوه بر این که افت انرژی بدن می تواند به دلیل نارسایی های گوارشی باشد، همچنین رژیم غذایی و سلامت مواد استفاده شده نیز برای بروز این مسئله بی تاثیر نیستند. در نتیجه، راهکار هایی مانند خوردن یک محلول غنی شده با یک قاشق عسل و یک عدد لیمو، و یا گنجاندن شیر و عسل در برنامه روزانه، نقش زیادی در برطرف کردن خستگی های دائمی و کمبود انرژی دارد.

درمان بوی بد دهان

این مشکل جزو مواردی است که می تواند علت های گوناگونی داشته باشد، در عین حال برخی از افراد نیز خود متوجه این موضوع نشده و برای اطرافیان ایجاد مشکل می کنند. یکی از دلایل بوی بد دهان ممکن است نارسایی های کبدی باشد و همچنین مشکلات معده و گوارش نیز در این زمینه تاثیر گذارند. یکی از درمان هایی که بوی بد را بر طرف می کند خوردن ماس به ویژه ماست و نعناع و قارر دادن آن بر روی زبان است که اثر باکتری هایی که در بوی بد دهان نقش دارند را تا حد قابل توجهی خنثی کند.

درمان اگزما

اگزما جزو بیماری هایی است که شاید کمتر نام آن به گوش شما خورده باشد، ولی در صورت ابتلا ممکن است نگرانی هایی ایجاد کند. یکی از مواد موثر برای کاهش اثرات اگزما، جو دو سر می باشد. خاصیت ضد التهابی این غله کمک می کند تا برای درمان اگزما موثر خواهد بود. می توان آن را به صورت خمیر در آب وان حمام و یا تشت بزرگ ریخت و ناحیه آسیب دیده را برای مدت حدود 15 تا بیست دقیقه در آن نگه داشت. این ماده پایین آورنده میزان هیستامین و در نتیجه یک ضد حساسیت طبیعی است.

تسکین درد دندان

اگر از دیگران بپرسید رایج ترین درد های خانگی را نام ببرند، بدون شک دندان درد یکی از آن هاست. دندان درد ها دلایل و انواع مختلفی دارند که بسته به نوع درد و سابقه بیمار، روش های درمانی تخصصی متفاوتی را نیز به همراه خواهند داشت. با این حساب، اگر در منزل دچار این مشکل شدید می توانید برای تسکین موقت درد به روش های خانگی و ارگانیک روی بیاورید و سپس به پزشک متخصص مراجعه کنید.

یکی از این روش ها استفاده از گل میخک است. گل میخک در گذشته جزو گیاهان خانگی بوده و امروز هم برای کسانی که در خانه میخک نگهداری می کنند، قرار دادن برگ شسته شده میخک بر روی دندان بدون تاثیر نخواهد بود. البته کسانی که میخک ندارند نیز می توانند مقداری اوژنول از داروخانه تهیه کرده و پنبه آغشته به آن را روی دندان قرار دهند.

مراقبت از سوختگی خفیف

از جمله مشکلاتی که برای بسیاری از مردم در طول روز ممکن است اتفاق بیفتد، سوختگی خفیف است. عوامل مختلفی از جمله تابش شدید آفتاب یا کار با اتو و تماس با قابلمه داغ ممکن است این نوع سوزش های خشک را به وجود آورد. برخی ترجیح می دهند سوختگی را به حال خود رها کنند تا پس از تاول یا زخم به تدریج بهبود پیدا کند. در این حالت تمیز نگاه داشتن محل سوختگی برای پیشگیری از عفونت بسیار مهم است.

از دیگر روش های کاهش عوارض ناشی از سوختگی خفیف و بهبود زخم آن، می توان به کمپرس آب سرد، مالیدن آرام دستمال آغشته به چای سبز یا سیاه و یا مالیدن کمی سفیده تخم مرغ روی محل سوختگی اشاره نمود.

درمان سردرد

از میان انواع مشکلاتی که ممکن است بسیاری از مردم در طول روز به آن مبتلا شوند، می توان به سردرد اشاره نمود. به همین دلیل جستجو برای درمان سردرد جزو رایج ترین مواردی است که عموم مردم آن را مد نظر قرار دهند. شاید بسیاری تصور کنند که همه سردرد ها میگرن نام دارد و نسخه هایی مانند ماساژ شقیقه را بلافاصله تجویز کنند، با این حال باید توجه داشت که منشا این سردرد ها یکسان نیست و دلایل متفاوتی دارد.

برخی از سردرد ها ناشی از عفونت های ویروسی هستند که موادی حاوی آنتی اکسیدان شبیه زردچوبه برای آن ها موثر است. برخی از سردرد ها نیز ممکن است ناشی از افت فشار خون باشند که در این صورت مخلوطی از عسل با لیمو پیشنهاد می شود. با این حال یکی از عام ترین و بهترین روش ها برای کاستن از سردرد، استراحت و خواب در محیطی آرام و تاریک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.