مجله آشپزی

این عرقیجات را حتما امتحان کنید!

عرق یونجه

سبزی ها و میوه ها، عموما منابع مهم و غنی از انواع آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معهدنی به شمار می روند. به همین ترتیب اگر عرق آن ها طی فرآیند عرق گیری استخراج شود، تقریبا تمامی همین خواص می توانند در عصاره حاصل برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار بگیرند. یکی از عرقیجات کمتر شناخته شده و بسیار پر خاصیت، عرق یونجه است. عرق یونجه طبع سرد دارد وبه عنوان بانک ویتامین ها شناخته می شود. علاوه بر این که منبع مهمی در تامین ویتامین های مورد نیاز بدن است، برای تقویت اعصاب، بهبود جریان خون و تقویت دستگاه ایمنی به ویژه در سنین کودکی، اثر گذاری بالایی دارد.

عرق کاسنی

عرق ها به عنوان یک نوشیدنی محبوب ایرانی قلمداد می شوند که عصاره ای از طبیعت را به دنبال دارند. انواع عرقیجات از گذشته تا امروز در کشور ایران تولید شده و هر کدام با طعم و خواص متفاوت و بر اساس ذائقه و سلیقه مصرف کننده، مورد استقبال قرار می گیرند.
یکی از عرقیجات مورد پسند که عطر و طعم خاصی دارد و به صورت ترکیبی نیز با عرقیجات دیگر قابل مصرف است، عرق کاسنی می باشد. طبع عرق کاسنی سرد است و یکی از مهم ترین خواص آن نیز تصفیه کننده خون و کاهش کلسترول خواهد بود. همچنین برای برطرف کردن برخی مشکلات گوارشی از جمله یبوست نیز موثر است.

عرق گل محمدی

عرق گلاب که حاصل عرق گیری از گل سرخ ایرانی یا گل محمدی می باشد، یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین عرقیجاتی است که در کشور مورد مصرف قرار می گیرد. عطر گلاب به قدری مورد استفاده قرار می گیرد که در نگاه اول ممکن است صرفا به عنوان یک خوشبو کننده و نه یک نوشیدنی مکمل به نظر برسد. عرق گل سرخ یا گلاب طبع گرمی دارد و برای تقویت قلب و روده موثر است. همچنین یک طعم دهنده عالی برای ترکیب با انواع شیرینی ها و دسر ها محسوب می شود.

عرق نعناع

سبزیجات و گیاهان دارویی در سرزمینی مانند ایران که اقلیم و آب و هوایی مناسب برای پرورش آن ها دارد، یکی از بهترین منابع تامین ویتامین ها، املاح و مواد معدنی مورد نیاز بدن و تضمین کننده سلامتی هستند. علاوه بر مصرف خام، تعریق و استفاده از عرقیجاتی که از این گیاهان به دست می آید نیز تا حد قابل توجهی همان خواص و ویتامین ها را تامین می کند. از محبوب ترین عرقیجات می توان به عرق نعناع اشاره کرد که طبع گرم دارد و یک داروی طبیعی برای اختلالات دستگاه گوارش به شمار می رود. عرق نعناع برای از بین رفتن نفخ و دل پیچه به خصوص در کودکان و همچنین تقویت عمومی دستگاه گوارش، مفید است.

عرق بیدمشک

عرق بیدمشک جزو محبوب ترین عرقیات گیاهی در ایران است که به دلایل گوناگونی مورد مصرف بسیاری از خانواده ها قرار می گیرد. از یک سو، عرق بیدمشک عطر و طعم بسیار مطبوعی دارد و به عنوان یک افزودنی طعم دهنده استفاده می شود و از طرف دیگر یک آرام بخش ارگانیک است. اولین و شاخص ترین تاثیر عرق بیدمشک، بر روی دستگاه عصبی بدن است.

تقویت دستگاه عصبی بدن نتایج جالبی به دنبال دارد که علاوه بر تسکین و ایجاد آرامش، باعث بهبود وضع حافظه و رفع برخی تنش ها و نارسایی ها از جمله روماتیسم می شود. بیدمشک علاوه بر تقویت اعصاب، برای قلب و عروق بدن نیز مفید است و می تواند به تنظیم فشار خون کمک کند. همچنین تاثیرات مثبتی بر روی دستگاه گوارش بدن می گذارد که پیشگیری از یبوست یکی از همین نتایج به شمار می رود.

عرق شاتره

گلهای زیبای شاتره یا شاطره در طبیعت ممکن است برای افراد ناآشنا با گیاهان دارویی، چندان به چشم نیایند. با این حال، کسانی که شاتره را می شناسند و به خواص آن آگاهی دارند، این گیاه را جدا کرده و پس از قطیر، عصاره آن را در قالب عرق شاتره به دست می آورند. عرق شاتره یکی از نوشیدنی های پر فایده برای سلامت بدن بوده و دلایل گوناگونی وجود دارد که می تواند اشخاص سالم یا مواجه با بیماری را برای نوشیدن آن مجاب کند.

از اصلی ترین مزیت های نوشیدن عرق شاتره، برخورداری آن از میزان بالای آنتی اکسیدان است. عرق شاتره می تواند به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک کند و از این بابت، با مصرف منظم و مستمر آن، بدن در برابر انواع بیماری های ویروسی و میکروبی، توان مقابله بالاتری خواهد داشت. همچنین عرق شاتره یک تقویت کننده کبد به شمار می رود. عموم مردم در مورد اهمیت و نقش کبد در سلامت انمسان و کنترل فعالیت سایر دستگاه ها و اندام، اطلاع چندانی ندارند. شاید جالب باشد اگر بدانید سلامت کبد، به تنهایی منجر به پیشگیری یا بهبود بسیاری از مشکلات و نارسایی های جسمی و روحی خواهد شد. عرق شاتره با سم زدایی از کبد نقش موثری در تقویت آن داشته و اثر این تقویت نیز در سایر اندام ها و مکانیزم های درونی بدن خود را نشان خواهد داد.

علاوه بر این موارد، عرق شاتره یک ضد عفونی کننده قوی به شمار می رود. این عصاره می تواند به درمان و بهبود زخم ها و التهاب های درونی بدن مانند زخم معده و همچنین مشکلات موضعی شبیه التهاب های پوستی، کمک کند. از طرف دیگر عصاره شاتره برای تقویت مهعده و اندام گوارشی نیز مفید بوده و نقش موثری در ترشح آنزیم های گوارشی ایفا می نماید. در نتیجه می تواند فرآیند هضم غذا را آسان تر کرده و برای افراد کم اشتها سودمند باشد. کاهش کلسترول خون یکی دیگر از عوارض قابل توجه مصرف عرق شاتره است.

عرق خارشتر

خارشتر از جالب ترین گیاهانی است که ایرانی ها به خواص دارویی و درمانی و نحوه به دست آوردن عصاره آن پی برده اند. گیاه خارشتر نسبت به سرما مقاوم بوده و به آب کمی نیاز دارد، چرا که ریشه های آن در عمق زیاد فرو می ‌روند. از آن جا که لایه های زیرین خاک حاوی انواع املاح و مواد معدنی و مغذی برای رشد و نمو گیاهان است، گیاه خار شتر نیز دارای املاح و ارزش غذایی بالا و استخراج این ارزش غذایی برای مصرف انسان به روش های مختلفی قابل انجام بوده و خواهد بود.

قبل از هر موضوع برای انتخاب و بررسی مناسب بودن یا نبودن یک گیاه، باید به طبع یا مزاج آن توجه نمود. گیاه خار شتر طبیعتی گرم و خشک دارد. به این ترتیب که برای افراد دارای مزاج سرد و مرطوب مناسب تر است. به خصوص در فصل زمستان و ماه های سرد سال که این افراد در معرض آسیب بیشتری از نظر حساسیت های فصلی و تغییر دمای بدن قرار دارند، مصرف منظم عرق خارشتر می تواند یکی از راهکار های طبیعی و کاملا کارآمد باشد.

از دیگر مزیت های نوشیدن عرق خارشتر، کمک به دستگاه گوارش و تقویت معده و روده ها است. عرق خار شتر جزو آن دسته از عرقیجاتی است که برای استفاده به عنوان یک مکمل غذایی در آسان کردن فعالیت های معده و روده مصرف می شود. به ویژه برای رفع مشکلاتی مانند اسهال و همچنین انگل روده، عرق خار شتر نقش تاثیر گذاری ایفا می کند.

با توجه به این که بسیاری از بیماری ها به دلیل مشکلات گوارشی و عدم جذب و هضم درست و کامل مواد غذایی به وجود می آیند، مصرف عرق خارشتر برای این معضل نیز مناسب بوده و برای جهاز هاضمه سودمند است.

از دیگر فواید مصرف عرق خارشتر، چربی سوزی آن است. امروزه یکی از نگرانی های اصلی بسیاری از مردم، چربی ها و کلسترول انباشته بوده که ناشی از تغذیه نامناسب و خوردن انواع چربی های اشباع است. مصرف عرق خارشتر به سوختن این چربی ها و رفع نتایج و پیامد های منفی آن نیز کمک می کند. چربی سوزی نه تنها باعث پاکسازی بافت های درونی از چربی های مضر می شود، بلکه جداره رگ ها و عروق را نیز از رسوبات کلسترول پاک کرده و موجب جریان بهتر خون، تنظیم فشار خون و سلامت قلب خواهد شد.

از دیگر مزیت های مهم عرق خارشتر، ادرار آور بودن آن است که نه تنها باعث تصفیه کلیه ها و مجاری ادراری می شود، بلکه دفع سموم بدن را که در خون باقی مانده است میسر می سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.