مجله آشپزی, مشاور پخت

اگر می خواهید آلبالو پلوی خوشمزه بپزید

 

دنیای بدون مرز پلوی ایرانی

 

اگر کمی با غذاهای ایرانی آشنا باشید، متوجه خواهید شد که غذا پختن با موادی مانند برنج و حبوبات و … تا چه اندازه لذت بخش و متنوع است. در ادامه خواندن این مقاله، با انواع ترکیبات آلبالو و پلو به خصوص آن هایی که گوشت نیز به همراه دارند، آشنا خواهید شد. معمولا آشپز های تنوع طلب که نمی خواهند  فقط چند دستور پخت رایج را به کار ببرند، به دنبال نمونه های تازه از ترکیب سایر مواد با پلو هستند.  به همین دلیل در این مطلب تلاش شده تا روش های متفاوت و ترفند های خاصی برای بهتر شدن غذای محبوب ایرانی یعنی آلبالو پلو، توضیح داده شود. 

 

 

خواص سرشار در یک غذای ملس

 

آلبالو پلو با گوشت فقط یک غذای ساده نیست، بلکه ترکیبی از انواع مواد مغذی است که هر کدام توانسته اند بخشی از ویتامین، پروتئین و املاح ضروری را تامین کنند. هر چند برنج به تنهایی حاوی مقادیر کافی آهن، فیبر، کربو هیدرات و ویتامین هایی مثلا ویتامین ب است، با این حال اضافه شدن گوشت و آلبالو هم فواید غذا برای سلامتی را چند برابر خواهد کرد.

 

آلبالو میوه ای است سرشار از آنتی اکسیدان، که این ویژگی از رنگدانه های قوی آن مشخص است. علاوه بر این، آلبالو برای کاهش غلظت خون مفید است و در ترکیب با برنج، یک تنظیم کننده فشار خون عالی تشکیل می دهد. از طرف دیگر آلبالو یک تصفیه کننده خون نیز به شمار می رود و می تواند به عملکرد بهتر قلب کمک کند.

 

یکی از خواص منحصر به فرد آلبالو، تاثیری است که بر سلامت کبد، کلیه ها و مجاری ادراری می گذارد. مصرف منظم آلبالو به سم زدایی بدن کمک می کند و به دلیل ادرار آور بودن، در دفع سموم بدن و فعالیت بهتر و پاکسازی کلیه ها تاثیر بسزایی دارد.  اضافه شدن گوشت به آلبالو و پلو، علاوه بر این که طعم بهتری به غذا می دهد، بخشی از پروتئین های لازم برای سلامتی را نیز به بدن می رساند.

 

کوفته گوشت با آلبالو پلو: طعم لذیذتر و خاصیت بیشتر

 

 

بهترین و لذیذ ترین حالت آلبالو پلو با گوشت، این است که گوشت به صورت کوفته های کوچک یا سر گنجشکی در غذا باشد. ابتدا باید گوشت را چرخ کرده و سپس با مقداری پیاز رنده شده و ادویه جات مخلوط کنید و ورز دهید و چند دقیقه در جای خنکی دور از هوا نگه دارید. سپس تکه های کوچک را با دست بردارید و گرد کنید و در ماهیتابه با کمی روغن داغ تفت دهید. زمانی که برنج شما نیم پز شد و خواستید آن را دم کنید، کوفته های تفت داده شده را لابلای برنج و آلبالو قرار دهید. 

 

حتی می توانید کوفته ها را بعد از تفت دادن با مقداری آب بصورت جداگانه بپزید و بعد از دم کشیدن پلو آلبالو، روی غذا را با آن تزئین کنید. دقت داشته باشید که در این حالت کوفته ها طعم آلبالو را به خود نمی گیرد و بهتر است با دم کشیدن پلو آلبالو، پخته شود.

 

نکته کلیدی: تهیه آلبالو و آب آلبالو

 

 

پختن آلبالو ها و ترکیب آن با غذا جزو نکات کلیدی پخت آلبالو پلو با گوشت است. ابتدا باید آلبالو های تازه و آبدار را انتخاب کنید. بهتر است آلبالو خیلی ترش نباشد، تا مجبور به اضافه کردن شکر زیاد نشوید. بعد از جدا کردن هسته آلبالو ها، آن را در ظرف آب و شکر بریزید و یکی دو ساعت کنار بگذارید تا حسابی مواد آلبالو و شکر در آب حل شوند. سپس ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید تا کم کم آلبالو ها بپزند و آب آن هم جا غلیظ تر شود. بعنوان یک ابتکار، می توانید از کمی هل یا عرقیات با طبع ملایم و گرم استفاده کنید. بعد از این تهیه آب آلبالوی پخته، آلبالو ها را با صافی جدا کنید و البته شهد به دست آمده را هم یکبار از صافی عبور بدهید.

 

قبل از دم کردن برنج، آلبالو را با آن مخلوط کنید و کوفته های گوشت را نیز لایه لایه در برنج قرار دهید. حالا به جای آب، از آب آلبالو یا در واقع شربتی که کنار گذاشته اید برای دم کردن پلو استفاده کنید  

 

اگر می خواهید آلبالو پلوی لذیذ تری داشته باشید …

 

میزان شکر و ترشی یا شیرینی غذا، بستگی به مزاج شما دارد. مثلا اگر دوست دارید غذا ملس باشید، از آلبالوی ترش تر و شکر کمتر استفاده کنید. در حالت عادی برای دو پیمانه آلبالو، یک و نیم تا دو قاشق غذا خوری شکر لازم است. 

 

غیر از این مواد، می توانید از زرشک، کشمش پلویی و خلال بادام در غذای خود اضافه کنید. به این ترتیب که این مواد را جداگانه تفت دهید و بعد از دم کشیدن پلو آلبالو، روی آن را با همین مخلفات لذیذ تزئین کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.