مجله آشپزی, مشاور پخت

آش گوشواره آذربایجان

همیشه و همه جا می توان به غذاهای محلی ایرانی افتخار کرد. ارزش غذایی و همچنین عطر و طعم بی نظیر خوراک هایی که در استان ها و مناطق مختلف ایران صرف می شوند، به عنوان نمونه های بی نظیر الز تنوع و غنای فرهنگ غذایی ایران هستند که نشان می دهند اهمیت خوراک و مواد خوردنی و آشامیدنی در سفره های این کشور تا چه اندازه اصیل و پابرجا بوده است. از جمله مناطقی که دارای فرهنگ غذایی ویژه بوده و تنوع انواع خوراکی های آن باعث می شود تا یک مقصد عالی برای شکم گردی باشد، می توان به استان آذربایجان اشاره کرد. اقلیم و آب و هوای ویژه، تنوع پوشش گیاهی و همچنین مراتع وسیع باعث شده تا هم از نظر مواد خام گیاهی و هم از نظر مواد گوشتی، یکی از بهترین نواحی ایران باشد. در نتیجه انواع خوراک ها و غذاهای لذیذ و بی نظیر نیز با استفاده از همین مواد خام مرغوب تهیه می شوند.

از جمله غذاهای محلی آذربایجان می توان به آش گوشواره اشاره کرد. آش گوشواره آذربایجان یک غذای کامل و اصیل بوده که سابقه پخت و همچنین طرفداران زیاد آن، نشان دهنده اهمیت و عطر و طعم منحصر به فردش است. تهیه آش گوشواره چندان ساده نیست و نیازمند مهارت و تجربه است، با این حال اگر علاقه مند به طبخ این غذای عالی هستید، به هر حال باید از جایی شروع کنید و این مطلب می تواند همان نقطه شروع شما برای تدارک یک ظرف آش فوق العاده باشد.

آش گوشواره از چند قسمت تشکیل شده که با یکدیگر مخلوط و پخته می شوند. بخشی از غذا خمیر های آش هستند و بخشی دیگر همان کوفته برنجی که به ظرف آش اصلی اضافه می گردند.  

برای تهیه آش گوشواره آذربایجانی به این مواد احتیاج خواهید  داشت:

دو قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی،
50 گرم کره،
چهار لیوان آب،
یک پیمانه نخود،
یک چهارم پیمانه سرکه،

چهار عدد پیاز متوسط،
یک قاشق نعنا خشک

گشنیز و جعفری به مقدار لازم برای تزئین.

این مواد برای پخت آش اصلی بودند، در حالی که مواد لازم برای تهیه خمیر و همچنین کوفته های کوچک، به طور جداگانه و به ترتیب عبارتند از:

یک عدد تخم مرغ،

نصف قاشق چایخوری نمک،

نصف پیمانه آب،

سه پیمانه آرد.

دویست گرم گوشت چرخ کرده،

یک عدد پیاز رنده شده،

نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

برای تهیه خمیر که به آش اضافه می شود، باید از تخم مرغ، نمک، آرد و آب استفاده کنید. البته به یک ورق سلفون نیز احتیاج خواهید داشت. آب و تخم مرغ و نمک را با یکدیگر مخلوط کرده و به آرامی آرد را اضافه کنید، هنگامی که مطمئن شدید خمیر به دست نمی چسبد، آن را کناری گذاشته و رویش را با سلفون بپوشانید تا در معرض هوا و آلودگی نباشد. این خمیر باید حدود سی دقیقه استراحت داشته باشد.

برای تهیه مواد میانی، لازم است پیازه رنده شده را به گوشت اضافه کرده و نمک و فلفل را نیز بیفزایید و کمی ورز داده و سپس از این مخلوط به مقدار های کوچک که اندازه آن ها کمی از فندق بزرگ تر باشد با دست درست کرده و تفت دهید. این ها کوفته های سرگنجشکی هستند و البته اگر مایل باشید، بد نیس کمی زردچوبه نیز به همراه نمک و فلفل با گوشت ترکیب کنید.

آماده کردن گوشواره ها به این شکل است که ابتدا باید خمیر را تا جایی که ضخامت آن حدود دو تا سه میلی متر باشد پهن کرده و این خمیر نازک باید در ابعاد نسبتا کوچک برش خورده و دانه های گرد و تفت دیده گوشت در میان هر برش گذاشته شده و بسته شود. بسته شدن گوشواره ها باید به دقت انجام گردد تا خمیر باز نشود.

اصلی ترین مرحله طبخ آش گوشواره عباتست از  پخت آش. برای پختن آش باید پیاز خرد شده و کره و نعنا را به همراه رب گوجه فرنگی تفت دهید. سپس آب را اضافه کنید تا این مخلوط سوپ مانند به جوش بیاید، بعد از آن گوشواره ها را اضافه کنید و به آرامی هم بزنید و سپس نخود ها را که از قبل به خوبی پخته اید اضافه کنید. یکی از مهم ترین مراحل پخت  بسیاری از آش ها، خیس خوردن کامل و سپس پخت حبوبات ان است. وقتی آش کمی جوشید، سرکه را نیز اضافه کنید. سپس با حرارت ملایم حدود نیم ساعت صبر می کنید تا آش به طور کامل پخته شود.

می توانید از سبزیجات معطر مانند جعفری برای تزئین آش استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.