مجله آشپزی, مشاور پخت

طرز تهیه شیرین نان برنجی سنتی کرمانشاه

شیرینی نان برنجی یکی از شیرینی های خوشمزه و سنتی بوده که جزو شیرینی محلی و اصلی ترین سوغات شهر کرمانشاه به حساب می آید. برای تهیه این شیرینی خوشمزه که در بین ایرانیان و ایران گردان معروفیت خاصی دارد از آرد برنج، آرد گندم، پودر شکر، روغن جامد، تخم مرغ، گلاب و هل استفاده می‌ کنند. به جای روغن جامد از روغن حیوانی نیز می توان استفاده کرد که طعم بی نظیری به این شیرینی می دهد.

 

شیرینی نان برنجی انواع مختلفی مانند نان برنجی ساده با روغن کرمانشاهی و نان برنجی زعفرانی دارد که از این شیرینی به عنوان عصرانه، پذیرایی از مهمان و در عید نوروز می توانید استفاده کنید. شرینی نان برنجی را به راحتی می توان در خانه تهیه کرد که در زیر به مواد اولیه و دستور پخت آن می پردازیم.

 

 

برای تهیه شیرینی خوشمزه نان برنجی به مواد زیر نیاز داریم.

 

مواد لازم مقدار مورد نیاز
روغن جامد 160 گرم
پودر قند 58 گرم
زرده تخم مرغ 2 عدد
زعفران 1 قاشق سوپ خوری
آرد برنج 260 گرم
پودر هل 1/2 قاشق چای خوری
نمک 1/8 قاشق چای خوری
گلاب 1/4 پیمانه
پودر خرفه برای تزیین

 

نکته: با این میزان مواد حدود 1 کیلو شیرینی نان برنجی می توانید درست کنید.

 

 

طرز تهیه شیرینی نان برنجی :

 

برای آماده سازی شیرینی نان برنجی به روغن جامد نیاز داریم که در کرمانشاه از روغن مخصوص کرمانشاه با کیفیت بالا استفاده می کنند که این روغن طعم بهتری به شیرینی می دهد. قبل از تهیه شیرینی، روغن را از یخچال خارج کرده و اجازه دهید به دمای محیط برسد به طوری که دمای آن پایین بیاید تا راحت تر بتوان آن را با همزن مخلوط کرد.

 

بعد از اینکه روغن به دمای محیط رسید، ظرفی برداشته و روغن و پودر قند را باهم می زنیم تا بافت آن کمی نرم شود. سپس زرده تخم مرغ را دانه دانه به ترکیب روغن و پودر قند اضافه می کنیم و با هم زن همه مواد را خوب هم می زنیم تا کاملا مخلوط شوند. دقت داشته باشید بعد از اینکه کل مواد را باهم ترکیب کردید، روغن هایی که به تیغه هم زن چسبیده شده را حتما جدا کرده و داخل مواد بریزید زیرا مقدار اندازه ها در ترکیب شیرینی مهم بوده و برای داشتن یک شیرنی خوب نباید میزانش تغییر کند.

 

 

هنگامی که روغن را با زرده تخم مرغ کاملا مخلوط کردید، در ظرفی دیگر نمک و هل را همراه با آرد برنج می ریزیم. بهتر است در تهیه این شیرینی از آرد برنج با کیفیت استفاده کنید تا شیرینی مرغوب تری داشته باشید. بعد از مخلوط کردن مواد آردی با یکدیگر آن را چند بار الک کرده زیرا آرد برنج زبر و دونه درشت باعث ترک خوردن شیرینی ها درحین پخت می شود. سپس به مواد خمیری اضافه کنید.

 

گلاب و زعفران را به آرد برنج اضافه کرده و خمیر را با نوگ انگشتانتان ورز دهید تا خمیر یکدست شود. بعد از اینکه خمیر آماده شد، آن را در ظرفی گذاشته و به مدت 24 ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کند. پس از اتمام زمان استراحت خمیر را یک ساعت قبل از استفاده از یخچال در آورده تا به دمای محیط برسد. سپس خمیر را به اندازه یک گردو بردارید با انگشتان دست کمی خمیر را ماساژ داده تا خمیر فرم گرفته و هوای اضافی اش خارج شود.

 

 

به دلخواه با قالب مخصوص نان شیرینی برنجی یا هر قالب دیگری روی شیرینی را فرم دهید و با کمی پودر خرفه روی آن را تزئین کنید. فر را از 15 دقیقه قبل روشن کنید تا گرم شود. سپس سینی فر را برداشته و شیرینی ها را در آن بچینید. نیازی به چرب کردن سینی فر نیست. شیرینی ها را در دمای 150 درجه سانتی گراد در قسمت وسط فر گذاشته و به مدت 15 دقیقه اجازه دهید شیرینی ها بپزد. توجه کنید فر بیشتر از 15 دقیقه گرم نشود.

 

 

 

نکاتی درباره شیرینی نان برنجی:

 

1.نان برنجی را در رنگ های مختلف می توان درست کرد. با حذف زعفران به رنگ سفید و ساده در آمده و با اضافه کردن کمی پودر کاکائو شیرینی ها را به رنگ قهوه ای درست کنید.
2.شیرینی نان برنجی جزو یکی از محبوب ترین شیرینی های عید نوروز است.
3.برای آماده کردن مواد اولیه این شیرینی حدود 4 ساعت و پخت آن 20 دقیقه زمان لازم است.
4.از شیرینی نان برنجی به عنوان دسر نیز می توانید استفاده کنید.
5. این میزان از مواد اولیه برای 8 نفر مناسب است.
6.برای درست کردن شیرینی نان برنجی از روغن مایع نمی توان استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.